Jag har inga problem att tro att Zeeker är bättre. Mycket bättre.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2025 11:53Två bilder för att illustrera väglaget:
PXL_20251118_172343327.MP.jpg
PXL_20251120_082857459.jpg
(Kian står vid sidan om vägen.)
Det handlade alltså om icke snötäckta vägar men där kantlinjerna ändå ibland försvann under snön.
Tesla när vi senast provkörde på inlandsvägen för fyra år sedan hade totalt fel hastighetsuppgifter om vägen, trodde ibland det var 50-väg långa sträckor, inte 90 som skyltat. Vet inte om det blivit bättre sedan dess.
Det i kombination med att Tesla vägrar åka snabbare än vad den tror är fartgränsen på vägar med mötande trafik gjorde dess autopilot oanvändbar då, fast av helt andra anledningar än bilarna vi testade i år.
De flesta hyrbilar jag får i jobbet med ”tveksam premium” (läs snikbilar) fungerar bättre i alla aspekter av de funktioner de bilarna har.
För mig i norr blir både autopilot och farthållare obrukbara under tiden bilen går på vinterdäck.
Jag menar, farthållaren kan fungera men man kan inte räkna med det och om man får igång den kan färden bli i 30 på 100-väg.
Avsaknaden av USS är fortfarande ett lika stort problem nu som för 2.5 år sedan mär bilen var ny.
Backkameran går inte använda och när jag backar in i garaget visar bilen att det är 60-70cm kvar bakåt medan det i verkligheten är nere på ~20cm. Skulle hag lita på bilen, skulle jag krascha bakändan. Jag har limmat ett 3D-printat Tesla-T på väggen som referens eftersom stödsystemen på min 1.5 Miljoner bil är fullständigt värdelöst.
Halvgott om plats visar bilen. ~20cm kvar i verkligheten till det gula skåpet.
Tejpen på goövet underlättar under sommareb när kameran går använda. Backkameran rockar inte direkt.