Vintertest

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vintertest

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 11:53
Två bilder för att illustrera väglaget:
PXL_20251118_172343327.MP.jpg
PXL_20251120_082857459.jpg
(Kian står vid sidan om vägen.)

Det handlade alltså om icke snötäckta vägar men där kantlinjerna ändå ibland försvann under snön.

Tesla när vi senast provkörde på inlandsvägen för fyra år sedan hade totalt fel hastighetsuppgifter om vägen, trodde ibland det var 50-väg långa sträckor, inte 90 som skyltat. Vet inte om det blivit bättre sedan dess.

Det i kombination med att Tesla vägrar åka snabbare än vad den tror är fartgränsen på vägar med mötande trafik gjorde dess autopilot oanvändbar då, fast av helt andra anledningar än bilarna vi testade i år.
Jag har inga problem att tro att Zeeker är bättre. Mycket bättre.

De flesta hyrbilar jag får i jobbet med ”tveksam premium” (läs snikbilar) fungerar bättre i alla aspekter av de funktioner de bilarna har.

För mig i norr blir både autopilot och farthållare obrukbara under tiden bilen går på vinterdäck.
Jag menar, farthållaren kan fungera men man kan inte räkna med det och om man får igång den kan färden bli i 30 på 100-väg.

Avsaknaden av USS är fortfarande ett lika stort problem nu som för 2.5 år sedan mär bilen var ny.
Backkameran går inte använda och när jag backar in i garaget visar bilen att det är 60-70cm kvar bakåt medan det i verkligheten är nere på ~20cm. Skulle hag lita på bilen, skulle jag krascha bakändan. Jag har limmat ett 3D-printat Tesla-T på väggen som referens eftersom stödsystemen på min 1.5 Miljoner bil är fullständigt värdelöst.

Halvgott om plats visar bilen.
IMG_8974.jpeg
~20cm kvar i verkligheten till det gula skåpet.
Tejpen på goövet underlättar under sommareb när kameran går använda.
IMG_8739.jpeg
Backkameran rockar inte direkt.
IMG_8731.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 09:17
toppo skrev: 23 nov 2025 07:18
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.
"Väldigt speciella vägar" = vanliga svenska vägar. Med bitvis lite snö i kanten, lite småslitna linjer och lappade asfaltrutor. Inte nymålad blank slät autobahn.

Dessutom bedömde jag filhållarna hur de klarar sin uppgift på egen hand, att hålla bilen i filen. Höll endast löst i ratten och lät bilen sköta styrningen.
Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Jag förstår din skillnad men nej, det var äkta spökbromsningar. Vissa helt oprovocerade, syns ingen anledning. Vissa att bilen blev rädd för skyltar bredvid vägen, bro över vägen och liknande. Och ännu värre: spökryck, där bilen rycker plötsligt ratten åt sidan.

Tvärtom, flera bilar markerade öht inte när de inte klarade av körningen, utan stängde av sina autopiloter utan varningsljud eller liknande mitt i en sväng eller när de inte hittade linjer att följa. Livsfarligt.

Zeekr var i en helt annan liga, klarade utan problem även vägar helt utan markeringar.
Körde ni något på "bara" farthållare?
I så fall, spökbromsade bilarna då också?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja, vissa körde på enbart farthållare. Och vissa helt manuellt. Fördelen med att ha sju olika testförare.
Jag vet tyvärr inte än hur bilarna betedde sig för dem. Men spökbromsning beror på adaptiva farthållaren så det borde ha skett även då. De flesta bilarna hade separat påslagbara fart- och filhållare som verkade fungera helt oberoende av varandra. (Man kunde tex köra med filhållare på men utan farthållare.)
Electron

Inlägg av Electron »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2025 00:39
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2025 23:50
Y Juniper lanserades ju det här året. Kan ju tycka att det är lite synd att ni inte hade med en sån för att kunna jämföra hur Teslas system hade klarat sig jämfört med de här andra bilarna…
Juniper klassade tyvärr inte in pga att den inte är en ny bilmodell utan bara en facelift.
Ja, jag vet. Jag försökte strida för den.

Men efter otal mil med min egen Model Y kan jag säga att dess autopilot är överlägsen alla de testade bilarnas - förutom Zeekr som baske mig har en ännu bättre autopilot.
Faktiskt ganska fascinerande att dina omdömen skiljer sig från i princip alla andra recensioner om autopiloter som har gjorts. Zeekr brukar anses vara sämre medans Audi, Mercedes, Skoda (Volkswagen) brukar tillhöra de bästa. Antingen är det subjektivt hur man uppfattar autopiloterna (baserat på vilken man har som referens, där du tycker Teslas är bäst) eller så har ni bara kört på väldigt speciella vägar.

Sedan måste man även skilja på spökbromsning och att bilen ”markerar för fara” genom att aktivera bromsarna och stänga av autopiloten. Är det verkligen så att bilarna i ert test har bromsat ned farten kraftigt helt utan anledning som jag förstått Tesla gör?
Ja nu har jag en äldre Merca, EQE SUV 350. Hursomhelst, när jag kör med farthållaren påslagen, aldrig upplevt spökbroms. Med TM3 LR var det andra bullar. Skräckupplevelse för hela familjen. Bilen kunde få för sig att bromsa rätt hårt mitt på motorvägen, bilar långt borta och inte mötande trafik.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Körde precis till grannstaden.
IMG_8979.jpeg
När jag backade in här visade bilen inga hinder, jag skulle kunnat fortsätta backa lätt 5m enligt bilen. Backkameran helt oanvändbar pga skit.

Efter att jag stannat och lagt i P visade bilen en kant ungefär på rätt avstånd. Men det gade inte räddat mig från lyktstolpen. 😡

Stödsystem som inte kan användas och som inte går lita på, sånt går helbort för mig. Irriterande så blodet kokar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

AAKEE skrev: 23 nov 2025 15:11
Körde precis till grannstaden.
IMG_8979.jpeg

När jag backade in här visade bilen inga hinder, jag skulle kunnat fortsätta backa lätt 5m enligt bilen. Backkameran helt oanvändbar pga skit.

Efter att jag stannat och lagt i P visade bilen en kant ungefär på rätt avstånd. Men det gade inte räddat mig från lyktstolpen. 😡

Stödsystem som inte kan användas och som inte går lita på, sånt går helbort för mig. Irriterande så blodet kokar.
Min förra v60 hade inte upptäckt den där stolpen heller. Den pep hela tiden när det var snö på bilen.
Tycker Teslas lösning fungerar bättre än många bilar med ultraljudssensorer på vintern. Om bakre kameran är någorlunda ren.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Min bil har fortfarande sensorer, som fungerar bra även när det snöar. Tydligen är de uppvärmda eftersom de är snöfria när man kommer fram även om man får varningar om att de kanske inte fungerar fullt ut.

Jag kan ju välja Vision om jag vill och här har jag gjort det på en parkering vid jobbet. Det är en mur på bilens högersida och även framför. Så här ser Vision på det hela, jag tolkar det som bilen är mycket nära muren?
20250829_142334.jpg

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 23 nov 2025 17:32
Min bil har fortfarande sensorer, som fungerar bra även när det snöar. Tydligen är de uppvärmda eftersom de är snöfria när man kommer fram även om man får varningar om att de kanske inte fungerar fullt ut.
Så var det på min 3. Fungerade nästan alltid och sdet var sällan någon ”borta av snö”. Var det, var det bara en och de andra funkade.

Jag bor i Norra Sverige med mycket vinter/snö och kyla och har nästan aldrig problem med sensorerna på min A5 heller. Antagligen inte uppvärmda men de tar en del snö utan problem. Är det mycket snö på stötfångaren kan kanske en av fem-sex sensorer visa kontakt, men då har man de andra att kika på.
Jag har inte vart med om att inga sensorer fungerar och att man inte kan parkera utan att kliva ut - vilket händer ofta med min S.
Systemet går inte lita på, eftersom det inte alls är tillförlitligt.

Det är såå jäkla kass. Elon Musk ska få en fallskärm av mig med många dyra komponenter bortplockade, så den blir billig. Den fungerar ”kanske” och det ska stå ”fallskärmsförmågan reducerad” på den.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

mikebike skrev: 23 nov 2025 17:32

Jag kan ju välja Vision om jag vill och här har jag gjort det på en parkering vid jobbet. Det är en mur på bilens högersida och även framför. Så här ser Vision på det hela, jag tolkar det som bilen är mycket nära muren?
20250829_142334.jpg
Så här såg samma situation ut med "gamla" visualiseringen, någon mur syns inte, men det angivna avståndet stämde.
20250829_142343.jpg

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev: 22 nov 2025 17:55
TiborBlomhall skrev: 22 nov 2025 14:49

Mercedes autopiloter kämpade däremot för att hålla bilarna på vägen och misslyckades ofta
Intressant inlägg @tibor.
Är det samma programvara som fått Level 3 självkörning godkänd?
Nej, det systemet är endast motorväg och inte snö.
Egentligen är inga av dessa system avsedda att användas under dessa förhållanden.
Skriv svar