magnus_r skrev: ↑18 jul 2025 19:59Vill man nörda ner sig lite medan man väntar så kan man köra detta script, https://github.com/niklaswa/tesla-order-status, och då får man bl.a. fram hur långt bilen har körts och lite annan info. Det "lustiga" i mitt fall är att jag kan se att bilen har körts 30km, men jag har ännu inte blivit tilldelat en bil o fått VIN, så exakt hur det fungerar vet jag inte
---------------------------------------------
ORDER INFORMATION
Order Details:
- Order ID: RN12*********
- Status: BOOKED
- Model: my
- VIN: N/A
Reservation Details:
- Reservation Date: 2025-07-08T17:49:52.326132
- Order Booked Date: 2025-07-08T17:55:16.871449
Vehicle Status:
- Vehicle Odometer: 30 KM
Delivery Information:
- Routing Location: None (N/A)
- Delivery Window: Sep 2025
- ETA to Delivery Center: None
- Delivery Appointment: None
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
En kompis här delade ett script som du kan köra på din dator.
2026 Model Y LR AWD Ultra Red (coming soon)
2021 Model Y LR AWD White
2021 Model Y LR AWD White
-
Modell_Tessla
Skrev även i tråden om bromsljudet men tänkte höra hur andra tänker som är i samma sits och väntar på ny bil. Väntar just nu på min Model Y jag beställde med 0% kampanjen och hörde av mig till Tesla angående bromsljudet. De bekräftade att det är ett känt problem de jobbar på att fixa och när jag fråga om eventuell fix kommer täckas av garantin så är det inte säkert. De bekräftade även att brake burnishing endast löser problemet temporärt. Funderar på att avbeställa och beställa nästa år när problemet förhoppningsvis är fixat. Tankar?
Men kommer bromsljuden direkt när man hämtat Teslan eller är det efter ett tag om man inte motionerar bromsarna? De kan väl inte vara defekta från fabrik? Skulle vara intressant att se hur bromsarna ser ut när ljudet kommer, är de rostiga, skeva, någonting som är snett. Åka till Grufman bil så kan de berätta på 2min varför de låter. 
-
Modell_Tessla
Nu har jag ingen Tesla än men det låter som att problemet finns så länge det blir fuktigt och kallt, vare sig det är vid upphämtning eller inte så verkar det som att vi blir sålda en defekt produkt. Märkte av problemet när jag testkörde och tyckte det var märkligt att exemplaret man visar upp låter så fasansfullt. Det var först efter jag läste på forumet och hörde av mig jag förstod att de medvetet säljer dessa defekta produkter. Det är inget som påverkar funktionaliteten så de har inget ansvar att informera oss om det tydligen.
Ja, lutar nog mot att avbeställa och titta på annat. Med så här långa leveranstider är det ju kanske mer värt att titta på gamla begagnade modeller, utan problemet och lång väntetid. Men jag kan övertalas om andra tror att det blir en enkel fix
Ja, lutar nog mot att avbeställa och titta på annat. Med så här långa leveranstider är det ju kanske mer värt att titta på gamla begagnade modeller, utan problemet och lång väntetid. Men jag kan övertalas om andra tror att det blir en enkel fix