magnus_r skrev: ↑18 jul 2025 19:59Vill man nörda ner sig lite medan man väntar så kan man köra detta script, https://github.com/niklaswa/tesla-order-status, och då får man bl.a. fram hur långt bilen har körts och lite annan info. Det "lustiga" i mitt fall är att jag kan se att bilen har körts 30km, men jag har ännu inte blivit tilldelat en bil o fått VIN, så exakt hur det fungerar vet jag inte
---------------------------------------------
ORDER INFORMATION
Order Details:
- Order ID: RN12*********
- Status: BOOKED
- Model: my
- VIN: N/A
Reservation Details:
- Reservation Date: 2025-07-08T17:49:52.326132
- Order Booked Date: 2025-07-08T17:55:16.871449
Vehicle Status:
- Vehicle Odometer: 30 KM
Delivery Information:
- Routing Location: None (N/A)
- Delivery Window: Sep 2025
- ETA to Delivery Center: None
- Delivery Appointment: None
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
En kompis här delade ett script som du kan köra på din dator.
2026 Model Y LR AWD Ultra Red (coming soon)
2021 Model Y LR AWD White
2021 Model Y LR AWD White
-
Modell_Tessla
Skrev även i tråden om bromsljudet men tänkte höra hur andra tänker som är i samma sits och väntar på ny bil. Väntar just nu på min Model Y jag beställde med 0% kampanjen och hörde av mig till Tesla angående bromsljudet. De bekräftade att det är ett känt problem de jobbar på att fixa och när jag fråga om eventuell fix kommer täckas av garantin så är det inte säkert. De bekräftade även att brake burnishing endast löser problemet temporärt. Funderar på att avbeställa och beställa nästa år när problemet förhoppningsvis är fixat. Tankar?
Men kommer bromsljuden direkt när man hämtat Teslan eller är det efter ett tag om man inte motionerar bromsarna? De kan väl inte vara defekta från fabrik? Skulle vara intressant att se hur bromsarna ser ut när ljudet kommer, är de rostiga, skeva, någonting som är snett. Åka till Grufman bil så kan de berätta på 2min varför de låter. 
-
Modell_Tessla
Nu har jag ingen Tesla än men det låter som att problemet finns så länge det blir fuktigt och kallt, vare sig det är vid upphämtning eller inte så verkar det som att vi blir sålda en defekt produkt. Märkte av problemet när jag testkörde och tyckte det var märkligt att exemplaret man visar upp låter så fasansfullt. Det var först efter jag läste på forumet och hörde av mig jag förstod att de medvetet säljer dessa defekta produkter. Det är inget som påverkar funktionaliteten så de har inget ansvar att informera oss om det tydligen.
Ja, lutar nog mot att avbeställa och titta på annat. Med så här långa leveranstider är det ju kanske mer värt att titta på gamla begagnade modeller, utan problemet och lång väntetid. Men jag kan övertalas om andra tror att det blir en enkel fix
Ja, lutar nog mot att avbeställa och titta på annat. Med så här långa leveranstider är det ju kanske mer värt att titta på gamla begagnade modeller, utan problemet och lång väntetid. Men jag kan övertalas om andra tror att det blir en enkel fix
-
Tesladriver99
Stealth Grey LR AWD är nu ändrad till 3-25:e Januari...
Beställde 8/10
Beställde 8/10
Senast redigerad av Jossi, redigerad totalt 2 gång.
Samma, beställde 8/10 o fick precis 2 - 24 Januari -26,
Senast redigerad av Johan71, redigerad totalt 2 gång.
Beställt Model Y LR DM Stealth Grey 8/10-25
- jimhalpert
- Teslaägare
Framflyttad till 4-26 januari (tidigare 29-29 nov/dec)
Beställd 14/10
:rasp
Beställd 14/10
:rasp
Beställt den 10/10. Tidigare var lev. fönster 8-23 december. Men nu är det tomt
Någon som råkat ut för samma?
- Andreasrh
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas737353
Leveransfönstret försvann förra kvartalet för mig, tror det var borta i 5 dagar och sen kunde jag boka upphämtning av bilen när det kom tillbaka
Beställde 1/11. Behöver bilen tidigast 15/12 men senast 31/12. Säljaren sa till mig att det är gott om tid innan ( han tyckte jag kunde beställa 1/12).
Den ligger fortfarande kvar 15-31/12. Men efter allt ni skriver här så börjar man bli lite orolig.
Den ligger fortfarande kvar 15-31/12. Men efter allt ni skriver här så börjar man bli lite orolig.
Färg?
Min blev framflyttad dagen man kom in i spannet. Det är skönt att man kan sluta hoppas i onödan på en upphämtning innan jul i varje fall.
Ni vet att de skickar alla bilar till Norge i december?
Först kommer Norge - sen kommer Sverige.
De MÅSTE vara levererade i Norge i år. Våra måste INTE vara levererade i år.
Den dag Sverige har skattelättnader ett särskilt år så kommer bilarna däremot gå hit först.
Först kommer Norge - sen kommer Sverige.
De MÅSTE vara levererade i Norge i år. Våra måste INTE vara levererade i år.
Den dag Sverige har skattelättnader ett särskilt år så kommer bilarna däremot gå hit först.
-
KeyserSoze
Beställde 30/9. Supporten sa att de skulle producera den i December. Förväntat leveransfönster är 16-31 December just nu.
Fliken ”Dokument” har dykt upp i appen sen en vecka tillbaka men när jag går in så är den blank och med en klocksymbol. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.
Någon annan som har denna så?
Fliken ”Dokument” har dykt upp i appen sen en vecka tillbaka men när jag går in så är den blank och med en klocksymbol. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken.
Jag har haft den sedan dag 1, där ligger beställningsavtalet osv. Jag har uppskattad leveranstid 8-23 december och enligt Tesla ska de leverera min bil inom det fönstret. Men jag litar inte på någonting längre gällande den bitenKeyserSoze skrev: ↑01 dec 2025 20:57Beställde 30/9. Supporten sa att de skulle producera den i December. Förväntat leveransfönster är 16-31 December just nu.
Som sagt, det handlar om hur mkt ordrar de får i Norge. De går dit först. Initierade källor.Ekologisk skrev: ↑01 dec 2025 21:16Jag har haft den sedan dag 1, där ligger beställningsavtalet osv. Jag har uppskattad leveranstid 8-23 december och enligt Tesla ska de leverera min bil inom det fönstret. Men jag litar inte på någonting längre gällande den bitenKeyserSoze skrev: ↑01 dec 2025 20:57Beställde 30/9. Supporten sa att de skulle producera den i December. Förväntat leveransfönster är 16-31 December just nu.
Någon annan som har denna så?![]()
Vit färg
Ok, skulle inte hoppas på i år. Jag beställde en vit innan dig. Vet dock inte om den månatliga uppdateringen på inbytesbilen man måste göra skickar en bakåt i kön.
Jag tror alla här förstår att bilarna går till Norge, och kanske även andra länder. Man kan väl ändå få diskutera i detta forum?
Jag tror alla här förstår att bilarna går till Norge, och kanske även andra länder. Man kan väl ändå få diskutera i detta forum?
Beställde 17/10. LR AWD vit. Uppskattad leverans 4-26 januari.
Senast redigerad av Kudzubona, redigerad totalt 1 gånger.
- BlevIngenCT
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/claes98950
Om det finns en checklista här på forumet, för vad man skall kontrollera vid upphämtning av ny bil/"Juniper":
Lägg ev. till att man skall kontrollera övergågen mellan (glas)taket och bakluckans glas och ev. vindbrus vid 80-90 km/h pga detta.
Som jag skrivit nyligen i andra trådar, fick jag tjafsa en hel del, för att få detta åtgärdat och första budet var att det var inom marginalerna och andra att jag kunde betala för en justering, men slutade med att de gav med sig till slut...
Tänker mig att om man uppmärksammar detta och rapporterar det vid leverans, slipper man tjafsa lika mycket som jag fick göra, för att få det åtgärdat (om det nu ens är förekommande på fler bilar från Berlin).
Försökte också höra om det var någon ändring på gång gällande vad Tesla erbjuder för vinterdäck och när/om de kommer erbjuda 235/55 R18, när nu "MY Standard" har denna dimension på sommardäcken, men det var inget de kände till eller hört något om... (jag har fixat denna variant själv, men det var massor av jobb istället för att bara kunna beställa dem samtidigt som bilen!)
Lägg ev. till att man skall kontrollera övergågen mellan (glas)taket och bakluckans glas och ev. vindbrus vid 80-90 km/h pga detta.
Som jag skrivit nyligen i andra trådar, fick jag tjafsa en hel del, för att få detta åtgärdat och första budet var att det var inom marginalerna och andra att jag kunde betala för en justering, men slutade med att de gav med sig till slut...
Tänker mig att om man uppmärksammar detta och rapporterar det vid leverans, slipper man tjafsa lika mycket som jag fick göra, för att få det åtgärdat (om det nu ens är förekommande på fler bilar från Berlin).
Försökte också höra om det var någon ändring på gång gällande vad Tesla erbjuder för vinterdäck och när/om de kommer erbjuda 235/55 R18, när nu "MY Standard" har denna dimension på sommardäcken, men det var inget de kände till eller hört något om... (jag har fixat denna variant själv, men det var massor av jobb istället för att bara kunna beställa dem samtidigt som bilen!)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
De erbjuder väl fortfarande inte 19" till MYP, så då lär de inte rekommendera/erbjuda 18" till MYLR heller?BlevIngenCT skrev: ↑02 dec 2025 13:04Om det finns en checklista här på forumet, för vad man skall kontrollera vid upphämtning av ny bil/"Juniper":
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.