Ja, en VW Golf från 2001 som jag hade för länge sedan hade också funktionen att öppna och stänga rutorna med fjärren. Jag misstänker att det är en feature som funnits i olika bilar i minst 30 år. Lite kul att Tesla också har infört den nu
I min dåvarande VW Bora från 1999 kunde man både öppna och stänga rutorna utifrån med nyckeln i låset. Trots att det inte var fjärrkontroll till den.
Upptäckte det av en slump när jag råkade hålla nyckeln i lås upp läget lite längre än vanligt.
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
I min dåvarande VW Bora från 1999 kunde man både öppna och stänga rutorna utifrån med nyckeln i låset. Trots att det inte var fjärrkontroll till den.
Upptäckte det av en slump när jag råkade hålla nyckeln i lås upp läget lite längre än vanligt.
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
I min dåvarande VW Bora från 1999 kunde man både öppna och stänga rutorna utifrån med nyckeln i låset. Trots att det inte var fjärrkontroll till den.
Upptäckte det av en slump när jag råkade hålla nyckeln i lås upp läget lite längre än vanligt.
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Har många kollegor som skaffade ID4 som tjänstebil när den kom och alla har klagat på den digitala plattformen mm. Ingen väljer den bilen igen när det är dags att byta.
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Har många kollegor som skaffade ID4 som tjänstebil när den kom och alla har klagat på den digitala plattformen mm. Ingen väljer den bilen igen när det är dags att byta.
Att något är unikt för vw betyder ju inte att motsatsen är unikt för tesla
Här, backar jag en meter till blir min bil skrot:
Det finns inga hinder bakom bilen enligt min bil.
Ja, parkeringsassistenten är inte bara försämrad. Den är helt kass. Noll värde, eller lite sämre eftersom den riskerar att lura mig att köra sönder bilen.
På bild finns också touchknapparna. Funkerar oftast inte med hanskar/vantar på så i kyla måste man ta av till barhänt för att köra tex torkaren.
Här, backar jag en meter till blir min bil skrot:
Det finns inga hinder bakom bilen enligt min bil.
Ja, parkeringsassistenten är inte bara försämrad. Den är helt kass. Noll värde, eller lite sämre eftersom den riskerar att lura mig att köra sönder bilen.
IMG_9055.jpeg
På bild finns också touchknapparna. Funkerar oftast inte med hanskar/vantar på så i kyla måste man ta av till barhänt för att köra tex torkaren.
Men det får jag väl ge Tesla som en feature: ” måste man ta av till barhänt för att köra tex torkaren.”
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Har många kollegor som skaffade ID4 som tjänstebil när den kom och alla har klagat på den digitala plattformen mm. Ingen väljer den bilen igen när det är dags att byta.
Ja visst var den väldigt omogen mjukvarumässigt då. Men sen har det repat sig rätt så mycket.
Och vet flera som bytt till ID7 nu och varit väldigt nöjda.
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många är insatta i vad dom vill ha och ofta är det något man känner igen.
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Enyaq och nyare iD har förvärmning.
Japp känner till de.. men pratades om begagnade bilar och då är de fortfarande få som har de..
Vi gillade verkligen vår id3 men just avsaknaden av förvärmning var de som "förstörde" bilen.
En av de få (eller rent av enda) saker jag irriterar mig på, med min MY (Juniper) är:
Tiden/klockan visas i ett "mikroskopiskt typsnitt" på skärmens överkant.
Hur svårt hade det varit ha en större klocka synlig som en "vattenstämpel" eller liknande någonstans på den stora skärmen, dvs att trolla fram en läsbar klocka med någt "UI trick".
Står man still, kan man läsa tiden när ens +40 ögon hunnit fokusera, men när man kör är det en trafikfara att försöka läsa tiden på skärmen.
Har ni (läsbar) klocka på rattskärmen på S och X?
Någon rekomendation av passande tredjepartsklocka att montera?
(Det hjälper inte att välja inställningen stor text och man skall ju inte behöva ha sin telefon i laddaren som en klocka!)
En av de få (eller rent av enda) saker jag irriterar mig på, med min MY (Juniper) är:
Tiden/klockan visas i ett "mikroskopiskt typsnitt" på skärmens överkant.
Hur svårt hade det varit ha en större klocka synlig som en "vattenstämpel" eller liknande någonstans på den stora skärmen, dvs att trolla fram en läsbar klocka med någt "UI trick".
Står man still, kan man läsa tiden när ens +40 ögon hunnit fokusera, men när man kör är det en trafikfara att försöka läsa tiden på skärmen.
Har ni (läsbar) klocka på rattskärmen på S och X?
Någon rekomendation av passande tredjepartsklocka att montera?
(Det hjälper inte att välja inställningen stor text och man skall ju inte behöva ha sin telefon i laddaren som en klocka!)
Dessutom flyttar klockan på sig beroende på vad skärmen visar. Min fru kan varken läsa tid eller temperatur på skärmen.
Även begagnat priserna på ID4 och Enyaq håller sig rätt så bra med, så det tyder ju på många köpare ändå!
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Ville bara visa att det finns folk som ine snabbladdar så ofta. Åker man inte längre än 35-40 mil per dag har man inga problem med vintern och laddningen. Min bil har uppvärmning av batteriet.
Volvos elbilar har mycket högre andrahandsvärde.
Är dom så mkt bättre? Nej.. så vad säger det? Att det finns många oinsatta som köper bil mest baserat på märke.
Det är nog få som skulle köpa en beggad ID4 eller Enyaq om de visste att de laddar apsegt på vintern pga brist på förvärmning.
Sånt vet gemene man inte.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Ville bara visa att det finns folk som ine snabbladdar så ofta. Åker man inte längre än 35-40 mil per dag har man inga problem med vintern och laddningen. Min bil har uppvärmning av batteriet.
Hur många kommer 35-40 mil utan att ladda på vintern?
Själv snabbladdade jag f.ö. 43 % förra månaden.
Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Det låter snarare som något som är unikt för VW.
Haha, jo kanske.
Tänker mer att det unika för Tesla är att skiten funkar till skillnad från ID4an.
Sen var det ju det där med att avstånd inte är något hinder.
Många snabbladdar bara en eller ett par gånger per vinter och då är det ointressant om det tar halva eller hela lunchstoppet att ladda bilen full. Alla har olika förutsättningar.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Enyaq och nyare iD har förvärmning.
Japp känner till de.. men pratades om begagnade bilar och då är de fortfarande få som har de..
Vi gillade verkligen vår id3 men just avsaknaden av förvärmning var de som "förstörde" bilen.
Min ID4a från 2024 har ingen förvärmning, jag har Norrland som distrikt, hittar jag ingen laddare på natten så behöver jag ladda på kvällen.
Att ladda kallt på morgonen innebär ca 90 minuter från 35% till fullt.
Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Det låter snarare som något som är unikt för VW.
Haha, jo kanske.
Tänker mer att det unika för Tesla är att skiten funkar till skillnad från ID4an.
Sen var det ju det där med att avstånd inte är något hinder.
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Det låter snarare som något som är unikt för VW.
Haha, jo kanske.
Tänker mer att det unika för Tesla är att skiten funkar till skillnad från ID4an.
Sen var det ju det där med att avstånd inte är något hinder.
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Enyaq och nyare iD har förvärmning.
Japp känner till de.. men pratades om begagnade bilar och då är de fortfarande få som har de..
Vi gillade verkligen vår id3 men just avsaknaden av förvärmning var de som "förstörde" bilen.
Min ID4a från 2024 har ingen förvärmning, jag har Norrland som distrikt, hittar jag ingen laddare på natten så behöver jag ladda på kvällen.
Att ladda kallt på morgonen innebär ca 90 minuter från 35% till fullt.
Ruskigt oeffektivt.
Förvärmning hjälper ju inte om du pluggar in ett kallt batteri i en snabbladdare, det krävs ju tid för att värma batteriet oavsett. Tesla har visat sig vara en av de långsammaste på att värma batteriet inför snabbladdning.
Tråkigt att du har problem med mjukvaran, det uppdaterade infotainmentsystemet som jag har är mycket stabilare.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Har haft min Enyaq 85 i 1 år och snabbladdat den 2 gånger i Sverige på de 1800 milen. Åkte till Kroatien på semester och snabbladdade många gånger utan att uppleva snabbladdningen långsam. Bilen var alltid klar med laddningen innan vi var redo att fortsätta resan. Använder Androidauto med ABRP och kan inte klaga på något
Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Enyaq och nyare iD har förvärmning.
Japp känner till de.. men pratades om begagnade bilar och då är de fortfarande få som har de..
Vi gillade verkligen vår id3 men just avsaknaden av förvärmning var de som "förstörde" bilen.
Min ID4a från 2024 har ingen förvärmning, jag har Norrland som distrikt, hittar jag ingen laddare på natten så behöver jag ladda på kvällen.
Att ladda kallt på morgonen innebär ca 90 minuter från 35% till fullt.
Ruskigt oeffektivt.
Mm. Trodde förvärmning var infört på en så pass ny bil me. Låter ju inte så.. ja de är tråkigt..men glöm inte att förvärmning tar tid, dvs man kan inte köra till närmsta laddare med ett kallt batteri oavsett om du har förväntning eller ej.
Jag kör en id4 gtx i tjänsten och jag håller inte med dig.
Om jag är på stranden men min gtx uppe på parkeringen typ 100m bort så kommer jag aldrig kunna dra ned rutorna på det avståndet.
Sitter jag med min Tesla så är det klart på ett par sekunder oavsett om jag är en kilometer ifrån eller ej.
Har hittills aldrig vart med om att Tesla appen inte registrerar det jag vill göra, oavsett om det är vent eller öppna bakluckan på distans eller ac.
Id4an däremot har 3 felmeddelanden per dag som kommer och går, enligt VW så är det omöjligt att återskapa och kan bero på att det är kallt eller för varmt.
Jag får med andra ord leva med att inte kunna använda ac varje gång jag vill det, varningslampor och ej fungerande system såsom autobroms och farthållare.
Det låter snarare som något som är unikt för VW.
Haha, jo kanske.
Tänker mer att det unika för Tesla är att skiten funkar till skillnad från ID4an.
Sen var det ju det där med att avstånd inte är något hinder.
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.