Just hemkommen från en 700 mila resa Norrköping - Portugal ToR
Det var skitkul MEN vid några tillfällen vill inte adaptern släppa från sladden och där står man och jocklar fram och åter.
Dessutom är jag livrädd för att tappa bort adaptern för då är det ju kört.
Frågan blir då om det går att fysiskt konvertera bilen från Typ2 kontakt till CCS (mjukvaran finns ju redan) och vad skulle det kosta. Någon som vet?
SuC och adapter
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: SuC och adapter
Det går väl inte att få plats med en CCS kontakt på en 2020 Model S? Därmed behövs mer än pengar. Kanske en lämplig plåtsax och bättringsfärg.Skogslasse skrev: ↑26 nov 2025 13:13Just hemkommen från en 700 mila resa Norrköping - Portugal ToR
Det var skitkul MEN vid några tillfällen vill inte adaptern släppa från sladden och där står man och jocklar fram och åter.
Dessutom är jag livrädd för att tappa bort adaptern för då är det ju kört.
Frågan blir då om det går att fysiskt konvertera bilen från Typ2 kontakt till CCS (mjukvaran finns ju redan) och vad skulle det kosta. Någon som vet?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8234
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC och adapter
Jag har mycket svårt att se att det skulle vara möjligt att eftermontera en ”riktig” CCS-kontakt på gamla S/X.
Jag har dock kört tiotusentals mil med min legacy X och adaptern har aldrig orsakat något problem.
På vilket sätt fastnade adaptern för dig, menar du att CCS-kontakten inte släppte låset trots att laddningen avslutades?
/fth
Jag har dock kört tiotusentals mil med min legacy X och adaptern har aldrig orsakat något problem.
På vilket sätt fastnade adaptern för dig, menar du att CCS-kontakten inte släppte låset trots att laddningen avslutades?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: SuC och adapter
Befarade också att det är plåtsax som ska till, lite tråkigt.
Japp det är klorna som inte släpper, känns som det bara händer på de nya laddare. Första gången på SuC Gränna när den var ny. Det är bara att trycka in kontakten igen, avsluta (med nyckeln eller knappen på sladden) och försöka dra isär. Ibland behövs några försök
Japp det är klorna som inte släpper, känns som det bara händer på de nya laddare. Första gången på SuC Gränna när den var ny. Det är bara att trycka in kontakten igen, avsluta (med nyckeln eller knappen på sladden) och försöka dra isär. Ibland behövs några försök
TMS 2020 nov
Re: SuC och adapter
Du har inte funderat på att anmäla felet till Tesla?
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 182
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: SuC och adapter
Jo jag har funderat på att silikona in adaptern men det är ju klona som inte dras in så jag vet inte om det kan hjälpa. Den lossnar alltid från bilen men sitter kvar i sladden s.a.s. därför har jag inte tänkt att det är ett Teslaproblem. Den lossnar ju efter några "på-och-av" försök
TMS 2020 nov
Re: SuC och adapter
Vad jag vet så är adaptern helt mekanisk och låser till laddhandsken genom att man trycker in den i bilen sedan låser bilen fast adaptern som då redan är låst till laddhandsken.
Jag tror inte att det finns någon funktion i laddhandsken som kan låsa utan det sköts uteslutande från bilen.
Ibland kan hakarna på adaptern kärva i hålen på laddhandsken och då släpper den inte det brukar då hjälpa att med handflatan slå in adaptern lite hårdare i laddhandsken
Man kan också råka ut för det omvända att adapterns klor inte riktigt få grepp i laddhandsken och då är det någon kontakt som inte får kontakt så bilen inte kan kommunicera med laddaren och således inte kan starta laddningen (vanligt när det är kallt) det brukar då också hjälpa att "slå" inn adapter lite hårdare i laddhansken
Jag tror inte att det finns någon funktion i laddhandsken som kan låsa utan det sköts uteslutande från bilen.
Ibland kan hakarna på adaptern kärva i hålen på laddhandsken och då släpper den inte det brukar då hjälpa att med handflatan slå in adaptern lite hårdare i laddhandsken
Man kan också råka ut för det omvända att adapterns klor inte riktigt få grepp i laddhandsken och då är det någon kontakt som inte får kontakt så bilen inte kan kommunicera med laddaren och således inte kan starta laddningen (vanligt när det är kallt) det brukar då också hjälpa att "slå" inn adapter lite hårdare i laddhansken