Antar du laddade på sommaren, då behövs inte förvärmning i regel. De är om du kör på vintern som de är problem om inte batteriet förvärms.
Vi körde en id3 ett höstlov till Sthlm, de var en plåga att snabbladda då den inte har förvärmning.
Detta höstlovet körde vi vår Volvo ec40, fungerade perfekt , bara att navigera till önskad laddare så är batteriet redo när man kommer fram.
Enyaq och nyare iD har förvärmning.
Japp känner till de.. men pratades om begagnade bilar och då är de fortfarande få som har de..
Vi gillade verkligen vår id3 men just avsaknaden av förvärmning var de som "förstörde" bilen.
Min ID4a från 2024 har ingen förvärmning, jag har Norrland som distrikt, hittar jag ingen laddare på natten så behöver jag ladda på kvällen.
Att ladda kallt på morgonen innebär ca 90 minuter från 35% till fullt.
Ruskigt oeffektivt.
Mm. Trodde förvärmning var infört på en så pass ny bil me. Låter ju inte så.. ja de är tråkigt..men glöm inte att förvärmning tar tid, dvs man kan inte köra till närmsta laddare med ett kallt batteri oavsett om du har förväntning eller ej.
Absolut är det så, i det specifika fallet jag tänker på så var det uppe på Idre fjäll och laddaren stod i Idre by, hade nog väntat ett par minuter till om jag haft förvärmning.
Duktig skillnad på ett kallt och varmt batteri vid snabbladdning.
Haha, jo kanske.
Tänker mer att det unika för Tesla är att skiten funkar till skillnad från ID4an.
Sen var det ju det där med att avstånd inte är något hinder.
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Motorvärmaren?
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Motorvärmaren?
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Ja, det går via nätet för MEB- bilarna och säkert för alla andra modena bilar som du skriver. Så avståndet bör inte vara en faktor
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Funkade bra med min XC60 2015. Varför skulle avståndet vara ett problem?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Motorvärmaren?
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Motorvärmaren?
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Hur som helst är det här funktion som inte bara Tesla har .
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
På min id7 från oktober 2024 kan jag låsa och låsa upp i appen. Lite konstigt att det inte går i id4.
Annars är det mest styra laddning och klimat som är möjligt, appen har inte så mycket funktioner men fungerar bra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Specifikt med tankarna på att öppna ventläget på bilen, öppna bakluckan för sin son som vill hämta något, låsa bilen, stänga baklucka etc.
Själva motorvärmaren går såklart att sätta på på distans precis som du säger.
Motorvärmaren?
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
De första ID4orna hade knappt några funktioner alls i appen. Som en kollega sa, helt värdelös.
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Jag har ID4 2025 och kan låsa/låsa upp via appen. Det kräver ID Software 5.X, absolut jättedåligt att det inte funnits innan.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ville bara återkoppla till hans XC60, vet att det inte kallas motorvärmare på en elbil.
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Jag har ID4 2025 och kan låsa/låsa upp via appen. Det kräver ID Software 5.X, absolut jättedåligt att det inte funnits innan.
Aha! Typiskt. Då missade man det precis då. Det verkar inte som att man får Software 5.X i efterhand heller vad jag förstått?
Nu var det min XC60 som var exemplet och det var inte bara bensinvärmaren man kunde styra med appen. Man kunde låsa upp o.s.v. och till och med starta motorn för att kyla kupén.
Allt detta går över mobilnätet, så avstånd är inte en faktor.
Det är därför jag undrar varför det skulle finnas en avståndsbegränsning för iD.4 eller någon annan modern bil?
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Jag har ID4 2025 och kan låsa/låsa upp via appen. Det kräver ID Software 5.X, absolut jättedåligt att det inte funnits innan.
Aha! Typiskt. Då missade man det precis då. Det verkar inte som att man får Software 5.X i efterhand heller vad jag förstått?
Vad jag har förstått har VW precis börjat med en sådan uppgradering, men vet inte när och hur det ska gå till tyvärr.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Jag kanske bara har problem att förstå appen men mig veterligen så kan jag bara sätta på fläkten och se information.
Låsa upp etc är bara att glömma.
Men jag kanske har fel?
Någon med Id4 som vet?
Jag har ID.4 refreshen med nytt infotainment, 2024 årsmodell. Jag kan inte låsa upp eller öppna dörrar/bagage via app. Kan styra och schemalägga laddning och klimat, samt ändra vissa inställningar. That’s it.
Det man kan kontrollera fungerar mer eller mindre lika bra som i vår Model 3, men man kan inte alls kontrollera lika många funktioner i bilen via appen.
Jag har ID4 2025 och kan låsa/låsa upp via appen. Det kräver ID Software 5.X, absolut jättedåligt att det inte funnits innan.
Aha! Typiskt. Då missade man det precis då. Det verkar inte som att man får Software 5.X i efterhand heller vad jag förstått?
Vad jag har förstått har VW precis börjat med en sådan uppgradering, men vet inte när och hur det ska gå till tyvärr.
Jag har fått några uppdateringar under året jag haft bilen, jag har inte märkt något förens den varit i systemet. Ingen installationsprompt eller otillgänglig bil under installationen. Är det annorlunda vidd uppdatering från 4.x till 5.x?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)