Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.
I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor procentsatsen inblandad biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24, så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är storleksmässigt mindre fordon.
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24 så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.
Har nu uppdaterat siffrorna men nyare data för i år, där kan man se att dieselförsäljningen började vända neråt i maj och har sen dess tappat för varje månad. Detta har skett i en långsam takt men det går neråt, däremot så ser man att försäljningen av FAME under denna perioden har ökar i ungefär samma volymer som diesel gått neråt. Så detta kanske är något vi kommer se än mer av nästa år när reduktionsplikten går ner, efterfrågan på rena bränslen kommer öka ytterligare för att få miljövänliga transporter.
Bensin har däremot fortsatt öka under året fram till augusti då det vände ner plötsligt, ska blir intressant och se om det var en tillfällighet eller om bensin nu också kommer gå neråt framöver.
Kollar vi på hopslagningen av bensin och diesel så har den ny gått ner tre månader i sträck, frågan är när vi kommer under bottenrekordet under perioden 2011 fram tills nu som var december 2022 sätt till rullande 12-månader.
Biogas finns ju inte med i det diagrammet. Verkar ju även till stor del särredovisas av Drivkraft Sverige. Och ja…, sen ~november 2018 är det tydligen i princip endast biogas. Verkar inte som det skett någon inblandning av fossil metan sen dess.
Sett till energiekvivalent verkar biogas utgöra knappt 3X jämfört med FAME om jag förstod rätt.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
Samma i göteborg.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24 så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.
Samma i göteborg.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24, så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.