Jag tror det är väldigt förenklat att tro att det bara är Waymo eller Tesla som kommer kunna "vinna" och "ta hela kakan". Det är fortfarande alldeles för tidigt för att kunna bedöma att detta är en rent difital fråga med bara två utfall.Cabdriver skrev: ↑02 dec 2025 18:23Håller helt med om att operationell skalning är mycket svårare än folk tror – din lista är väldigt bra och de flesta (inklusive många Tesla-fans) underskattar den långa, mödosamma resan från 99 % till 99.9999… %, autonomi där varje extra decimal kräver enormt mycket data, arbete och tid, depåer, remote assistance, reparationsteam, städning, laddning etc. Waymo är outstanding på just det här och det är därför de fortfarande är ensamma om kommersiell förarlös drift i flera städer.Ja det är ett jättespännande område men jag tror de flesta inte förstår hur det funkar med "skalning".
Men det är just därför jag tror Tesla har en chans att bli överlägsna om/när FSD når tillräcklig säkerhet och får regulatoriskt godkännande för unsupervised robotaxi.
För varje punkt du nämner så har Tesla en extrem strukturell fördel när det väl är dags att skala på riktigt:
- Tillverkningskostnad & volym: En Cybercab/Robotaxi för kanske 20–25 000 USD att tillverka i miljonvolym vs Waymos Zeekr-baserade bilar som troligen ligger 80–100 000 USD+ styck inkl sensorer. Tesla kan alltså ha 4–5× lägre kapitalkostnad per fordon.
- Produktionskapacitet: 6000 bilar är som du säger rimligt för Waymo 2026–2027. Tesla kan spotta ut 6000 Cybercabs på under en vecka när Giga Texas + Shanghai + eventuellt nya fabriker är uppe i volym.
- Service & infrastruktur: Tesla har redan 5000+ serviceverkstäder globalt, mobil service, egna laddstationer och personal i i princip varje större stad i USA (och många i resten av världen). Waymo och de övriga aktörerna får bygga det från scratch eller betala dyrt till tredje part.
- Remote assistance & intervention rate: Ja, man behöver nå extremt hög ”nines” för att bli lönsam. Men Tesla samlar 100× mer data per dag än Waymo (flera miljarder mil vs Waymos ~50 miljoner förarlösa mil). Det ger en brutal fördel i att snabbare klättra på de där nio-procentenheterna.
- Lagstiftning: Håller med – Waymo banar väg och gör samhället och politikerna bekväma med förarlösa bilar. Det är en gratistjänst för Tesla.
Kort sagt: Om FSD aldrig blir tillräckligt bra så vinner Waymo (och kanske Baidu i Kina).
Men OM FSD blir tillräckligt bra så blir det i praktiken omöjligt för någon annan att matcha Teslas kombination av lägsta kostnad per mil, snabbaste flotttillväxt och befintlig infrastruktur.
Då spelar det faktiskt inte så stor roll att Waymo är 3–5 år före operationellt – för när Tesla väl trycker på knappen så kommer de kunna växa flottan 10× snabbare och till 1/4 av kostnaden per bil.
Så jag tror fortfarande på Tesla i det långa loppet – inte för att det är lätt, utan för att det blir så orimligt mycket dyrare och långsammare för alla andra den dagen det faktiskt funkar.
Det finns rätt många komplicerande faktorer och möjligheter:
-I Kina kommer säkert en kinesisk spelare vinna, det ser partiet till och de kan sedan ta andra delar av världsmarknaden sedan också när de fått upp farten med hjälp av subventioner på hemma plan.
-Det finns massor av andra spelare därute som kan bli något och ta åtminstone vissa delar av marknaden, tex Amazons Zoox, Intels Mobileye, Pony AI. Wayve, Baidu, Nvidia, Aurora, May Mobility, Kodiak och alla OEM:er med olika partnerskap.
-Kanske kommer istället ridehailingbolagen (Uber, Bolt, Lyft etc) köra driften på robottaxiflottorna på sikt? De har ju redan allt utom tekniken som de måste köpa från någon.
-Jag tror inte att Waymo vill "vinna" i meningen att själva drifta gigantiska robottaxiflottor - det känns inte speciellt mycket Google. Skulle gissa att de istället bara vill utveckla tekniken "färdigt" och sedan licensiera ut den till den som vill betala mest.
-Kommer robottaxi någonsin bli speciellt lönsamt? Inte alls säkert, i början måste man konkurrera med ridehailing som Uber som har förare som jobbar för skit och inget och sedan kanske 3 robottaxispelare kommer slåss om marknanden så att ingen kan ta ut några häftigare mariginaler? Enda chansen till riktigt bra mariginaler är att bara en spelare får till bra självkörning och tar hela marknaden. Men hur länge varar det innan konkurrenter dyker upp? 1 år, 3 år 5 år? Verkar helt orimligt att ingen någonsin skulle lyckas komma ikapp.
Finns ju oändligt med kombinationer - kanske Uber blir största robottaxioperatören i USA med en mixad flotta med Teslor med FSD, Volvo och Zeekr-bilar med Waymooteknik, Zooxbilar samt x% mänskliga förare med egenägda bilar. Själva ägandet/ finansieringen av Teslor. Zeekr o Zoox-bilar kan vara blandat, Uber kanske äger en del, Tesla en del och rena finansbolag andra.