Autonoma fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Maetlarv

Re: Autonoma fordon

Inlägg av Maetlarv »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 18:23
Ja det är ett jättespännande område men jag tror de flesta inte förstår hur det funkar med "skalning".
Håller helt med om att operationell skalning är mycket svårare än folk tror – din lista är väldigt bra och de flesta (inklusive många Tesla-fans) underskattar den långa, mödosamma resan från 99 % till 99.9999… %, autonomi där varje extra decimal kräver enormt mycket data, arbete och tid, depåer, remote assistance, reparationsteam, städning, laddning etc. Waymo är outstanding på just det här och det är därför de fortfarande är ensamma om kommersiell förarlös drift i flera städer.

Men det är just därför jag tror Tesla har en chans att bli överlägsna om/när FSD når tillräcklig säkerhet och får regulatoriskt godkännande för unsupervised robotaxi.

För varje punkt du nämner så har Tesla en extrem strukturell fördel när det väl är dags att skala på riktigt:

- Tillverkningskostnad & volym: En Cybercab/Robotaxi för kanske 20–25 000 USD att tillverka i miljonvolym vs Waymos Zeekr-baserade bilar som troligen ligger 80–100 000 USD+ styck inkl sensorer. Tesla kan alltså ha 4–5× lägre kapitalkostnad per fordon.
- Produktionskapacitet: 6000 bilar är som du säger rimligt för Waymo 2026–2027. Tesla kan spotta ut 6000 Cybercabs på under en vecka när Giga Texas + Shanghai + eventuellt nya fabriker är uppe i volym.
- Service & infrastruktur: Tesla har redan 5000+ serviceverkstäder globalt, mobil service, egna laddstationer och personal i i princip varje större stad i USA (och många i resten av världen). Waymo och de övriga aktörerna får bygga det från scratch eller betala dyrt till tredje part.
- Remote assistance & intervention rate: Ja, man behöver nå extremt hög ”nines” för att bli lönsam. Men Tesla samlar 100× mer data per dag än Waymo (flera miljarder mil vs Waymos ~50 miljoner förarlösa mil). Det ger en brutal fördel i att snabbare klättra på de där nio-procentenheterna.
- Lagstiftning: Håller med – Waymo banar väg och gör samhället och politikerna bekväma med förarlösa bilar. Det är en gratistjänst för Tesla.

Kort sagt: Om FSD aldrig blir tillräckligt bra så vinner Waymo (och kanske Baidu i Kina).
Men OM FSD blir tillräckligt bra så blir det i praktiken omöjligt för någon annan att matcha Teslas kombination av lägsta kostnad per mil, snabbaste flotttillväxt och befintlig infrastruktur.

Då spelar det faktiskt inte så stor roll att Waymo är 3–5 år före operationellt – för när Tesla väl trycker på knappen så kommer de kunna växa flottan 10× snabbare och till 1/4 av kostnaden per bil.

Så jag tror fortfarande på Tesla i det långa loppet – inte för att det är lätt, utan för att det blir så orimligt mycket dyrare och långsammare för alla andra den dagen det faktiskt funkar.
Jag tror det är väldigt förenklat att tro att det bara är Waymo eller Tesla som kommer kunna "vinna" och "ta hela kakan". Det är fortfarande alldeles för tidigt för att kunna bedöma att detta är en rent difital fråga med bara två utfall.

Det finns rätt många komplicerande faktorer och möjligheter:
-I Kina kommer säkert en kinesisk spelare vinna, det ser partiet till och de kan sedan ta andra delar av världsmarknaden sedan också när de fått upp farten med hjälp av subventioner på hemma plan.

-Det finns massor av andra spelare därute som kan bli något och ta åtminstone vissa delar av marknaden, tex Amazons Zoox, Intels Mobileye, Pony AI. Wayve, Baidu, Nvidia, Aurora, May Mobility, Kodiak och alla OEM:er med olika partnerskap.

-Kanske kommer istället ridehailingbolagen (Uber, Bolt, Lyft etc) köra driften på robottaxiflottorna på sikt? De har ju redan allt utom tekniken som de måste köpa från någon.

-Jag tror inte att Waymo vill "vinna" i meningen att själva drifta gigantiska robottaxiflottor - det känns inte speciellt mycket Google. Skulle gissa att de istället bara vill utveckla tekniken "färdigt" och sedan licensiera ut den till den som vill betala mest.

-Kommer robottaxi någonsin bli speciellt lönsamt? Inte alls säkert, i början måste man konkurrera med ridehailing som Uber som har förare som jobbar för skit och inget och sedan kanske 3 robottaxispelare kommer slåss om marknanden så att ingen kan ta ut några häftigare mariginaler? Enda chansen till riktigt bra mariginaler är att bara en spelare får till bra självkörning och tar hela marknaden. Men hur länge varar det innan konkurrenter dyker upp? 1 år, 3 år 5 år? Verkar helt orimligt att ingen någonsin skulle lyckas komma ikapp.

Finns ju oändligt med kombinationer - kanske Uber blir största robottaxioperatören i USA med en mixad flotta med Teslor med FSD, Volvo och Zeekr-bilar med Waymooteknik, Zooxbilar samt x% mänskliga förare med egenägda bilar. Själva ägandet/ finansieringen av Teslor. Zeekr o Zoox-bilar kan vara blandat, Uber kanske äger en del, Tesla en del och rena finansbolag andra.
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

Har sett videon. Väldigt intressant, men det framgår tydligt att de inte tillverkar hårdvara (fördel Tesla) och de har lägre datamängder än Tesla.
Jag håller inte med. Tesla har inte en jättestor kostnadsfördel om Waymo köper 50k Ioniq av Hyundai. Bilkostnaden är rätt försumbar över 5 år jämfört med att ha personal.
Jag håller med dig om att personalkostnaden är helt central — men när man tittar på helheten över en femårsperiod så är kapitalkostnaden faktiskt större än personalkostnaden i alla seriösa analyser jag har sett.

Det intressanta här är därför inte bara hur många fjärroperatörer som krävs per bil, utan kostnaden per mil när allt slås ut över tid. Och där finns en tydlig skillnad mellan Tesla och Waymo.

Baserat på intervall från bland annat Morgan Stanley och ARK (modellering, inte absoluta sanningar) får man ungefär följande struktur för en flotta som kör i hög intensitet, t.ex. 50 000 fordon som gör ~17 000 mil/år:

Waymo – kostnad per km

• Kapitalkostnad: 1,8–2,9 kr/km
• Personalkostnad: 0,3–0,6 kr/km
• Övrigt: 0,6–0,8 kr/km
Totalt: 2,7–4,3 kr/km

Waymo-bilarna är dyra att bygga och dyra att hålla i drift (lidar, radar, kalibrering, sensormontering etc). Det är här en stor del av skillnaden ligger.

Tesla – kostnad per km

• Kapitalkostnad: 0,25–0,30 kr/km
• Personalkostnad: 0,12–0,30 kr/km
• Övrigt: 0,35–0,60 kr/km
Totalt: 0,72–1,2 kr/km

Det vill säga ungefär 3–5× lägre kostnad per mil än Waymo, beroende på scenario.

Varför hamnar Tesla lägre?

Inte för att personalen är “billigare”, utan för att:
1. Fordonet är mycket billigare att tillverka, särskilt i volym (Cybercab är designad för just detta).
2. Färre sensorer → mindre underhåll och färre kalibreringsfel.
3. Mycket större datamängd → färre interventions per mil när modellen tränats klart.
4. Egna depåer, service, laddning och infrastruktur redan på plats i stor skala.

Waymo är bäst i världen idag. Men den dagen Tesla når regulatoriskt godkännande för unsupervised drift så är kostnadsstrukturen så extremt mycket lägre att det blir väldigt svårt för någon annan att matcha skala och pris per mil.

Och det är där jag landar i att kapaciteten att skala inte bara handlar om personal – utan om kostnad per producerad autonom mil. Där har Tesla en strukturell fördel om FSD når målet.
backe

Inlägg av backe »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 22:34
Har sett videon. Väldigt intressant, men det framgår tydligt att de inte tillverkar hårdvara (fördel Tesla) och de har lägre datamängder än Tesla.
Jag håller inte med. Tesla har inte en jättestor kostnadsfördel om Waymo köper 50k Ioniq av Hyundai. Bilkostnaden är rätt försumbar över 5 år jämfört med att ha personal.
Jag håller med dig om att personalkostnaden är helt central — men när man tittar på helheten över en femårsperiod så är kapitalkostnaden faktiskt större än personalkostnaden i alla seriösa analyser jag har sett.

Det intressanta här är därför inte bara hur många fjärroperatörer som krävs per bil, utan kostnaden per mil när allt slås ut över tid. Och där finns en tydlig skillnad mellan Tesla och Waymo.

Baserat på intervall från bland annat Morgan Stanley och ARK (modellering, inte absoluta sanningar) får man ungefär följande struktur för en flotta som kör i hög intensitet, t.ex. 50 000 fordon som gör ~17 000 mil/år:

Waymo – kostnad per km

• Kapitalkostnad: 1,8–2,9 kr/km
• Personalkostnad: 0,3–0,6 kr/km
• Övrigt: 0,6–0,8 kr/km
Totalt: 2,7–4,3 kr/km

Waymo-bilarna är dyra att bygga och dyra att hålla i drift (lidar, radar, kalibrering, sensormontering etc). Det är här en stor del av skillnaden ligger.

Tesla – kostnad per km

• Kapitalkostnad: 0,25–0,30 kr/km
• Personalkostnad: 0,12–0,30 kr/km
• Övrigt: 0,35–0,60 kr/km
Totalt: 0,72–1,2 kr/km

Det vill säga ungefär 3–5× lägre kostnad per mil än Waymo, beroende på scenario.

Varför hamnar Tesla lägre?

Inte för att personalen är “billigare”, utan för att:
1. Fordonet är mycket billigare att tillverka, särskilt i volym (Cybercab är designad för just detta).
2. Färre sensorer → mindre underhåll och färre kalibreringsfel.
3. Mycket större datamängd → färre interventions per mil när modellen tränats klart.
4. Egna depåer, service, laddning och infrastruktur redan på plats i stor skala.

Waymo är bäst i världen idag. Men den dagen Tesla når regulatoriskt godkännande för unsupervised drift så är kostnadsstrukturen så extremt mycket lägre att det blir väldigt svårt för någon annan att matcha skala och pris per mil.

Och det är där jag landar i att kapaciteten att skala inte bara handlar om personal – utan om kostnad per producerad autonom mil. Där har Tesla en strukturell fördel om FSD når målet.
Har du kollat på Kina och BYD med god's eye? Dom tillverkar fler bilar än Tesla med liknande förutsättningar att bli självkörande varav några med Lidar, merparten är billigare än Tesla. Deras förutsättningar att tillverka billiga bilar är väldigt bra, och deras marknad är gigantiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 02 dec 2025 22:34

[snip]

1) Det behövs inget "regulatoriskt godkännande". Det är bara att deploya hur många bilar som helst i de flesta delstater. Det Tesla behöver är teknik som funkar "at scale".

2) Waymo gör egen hårdvara. Det är Waymos egna kameror, egna radar, egna lidar som integreras i sensorpoddar. De har egen onboard compute.

3) Du kan ju inte dra några slutsatser om vad en iPace eller Zeekr med retrofit kostar vid dessa volymer. Se det som en prototyp som är till för att bevisa att mjukvaran generaliserar och skalar.

4) Dina siffror för kostnad är helt godtyckliga Morgan Stanley och ARK håller inte på med modeller som är verklighetsbaserade. De håller på med aktiepumpning baserat på fantasier.

Det enda jag tycker du har rätt i är att OM Tesla får samma reliabilitet och säkerhet som Waymo om fem år så har de en tillverkningsfördel men som Maetlarv skrev så är inte Waymos mål att bygga bilar eller drifta en flotta.

Just nu måste de bygga egna bilar för skalan är för liten eftersom de är i prototyp-fasen. I de flesta städer har de "fleet partners" för laddning, städning, tvättning et.c. Ex Avis och Moove.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Det är meningslöst att titta på vilken produktionskostnad Waymo har idag. Kostnaden för sensorpaketet minskar över tid, och när det här slår igenom om ett antal år kommer den kostnaden vara helt försumbar i sammanhanget (om den inte redan är det).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 03 dec 2025 08:58
Det är meningslöst att titta på vilken produktionskostnad Waymo har idag. Kostnaden för sensorpaketet minskar över tid, och när det här slår igenom om ett antal år kommer den kostnaden vara helt försumbar i sammanhanget (om den inte redan är det).
precis. och det är långt ifrån säkert att Tesla ens kommer till autonomi med endast kameror. jag skulle hellre vara i Waymos position där de har ett system som fungerar och förenkla och optimera. Det är precis det man gjort i varje generation av hårdvara. Nu är de på gen 6.
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

backe skrev:
Har du kollat på Kina och BYD med god's eye? Dom tillverkar fler bilar än Tesla med liknande förutsättningar att bli självkörande varav några med Lidar, merparten är billigare än Tesla. Deras förutsättningar att tillverka billiga bilar är väldigt bra, och deras marknad är gigantiskt.
Nej, jag har bara diskutera Wayom kontra Tesla. Håller med om att Kina har många potentiella aktörer som har enorma skalfördelar och nog kommer att vara med i leken framöver
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

Spacecoin skrev:
1) Det behövs inget "regulatoriskt godkännande". Det är bara att deploya hur många bilar som helst i de flesta delstater. Det Tesla behöver är teknik som funkar "at scale".
Det var intressant… Ge mig något land/stat/ort där det inte behövs regulatoriskt godkännande för att driva en robotaxi-tjänst.
spacecoin skrev:
2) Waymo gör egen hårdvara. Det är Waymos egna kameror, egna radar, egna lidar som integreras i sensorpoddar. De har egen onboard compute.
Håller med, jag fokuserade på bilen som utgör den i särklass största hårdvarukostnaden.
spacecoin skrev:
3) Du kan ju inte dra några slutsatser om vad en iPace eller Zeekr med retrofit kostar vid dessa volymer. Se det som en prototyp som är till för att bevisa att mjukvaran generaliserar och skalar.
Jag har bara diskuterat vad som händer OM Tesla får igång full robotaxi mot slutet av 2026 och att man då har Cybercab i produktion och att Waymo då använder Zeekr eller något liknande. Alla siffror är bara grova uppskattningar, men kanske en indikation. Vid slutet av 2026 har vi säkert helt nya förutsättningar och data.
spacecoin skrev:
4) Dina siffror för kostnad är helt godtyckliga Morgan Stanley och ARK håller inte på med modeller som är verklighetsbaserade. De håller på med aktiepumpning baserat på fantasier.
Håller med att detta är osäkra siffror, men du missar poängen. Personalkostnaden är mindre än hårdvarukostnaden de första fem åren både för Waymo och Tesla och vid slutet av 2026 är troligen Teslas totala kostnader betydligt lägre än Waymo. men såklart, detta gäller ju bara OM Tesla får igång robotaxi till dess.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

En teoretisk fördel för Tesla är att det redan finns hundratusentals bilar som kan användas som robottaxi. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Cabdriver skrev: 03 dec 2025 10:17
Ge mig något land/stat/ort där det inte behövs regulatoriskt godkännande för att driva en robotaxi-tjänst.
I Texas behöver man inget tillstånd alls just nu. I många delstater så behöver man bara fylla i ett formulär får att få tillstånd.

Florida Check box on Title / Registration No human driver needed; no special testing permit.
Arizona Submit "Law Enforcement Plan" Submission only; no approval wait time.
Nevada Self-Certification Packet Get special plates; DMV relies on your word.
Texas None (Currently) "Compliance only" model (changing ~2026).
Cabdriver skrev: 03 dec 2025 10:17
vid slutet av 2026 är troligen Teslas totala kostnader betydligt lägre än Waymo. men såklart, detta gäller ju bara OM Tesla får igång robotaxi till dess.
Per bil antar jag att du menar. Jag tror du har fel är eftersom Tesla inte troligen har en förarlös tjänst med låg personal per bil då. Ha de det så är det i liten skala och med en högre kostnad än att ha en förare i bilen (remote safety drivers + support).

Och "Får igång" vad betyder det? Stannar bilen för support var 10 km, var 100 km, var 1000 km? Hur ofta är det incidenter? Detta är "match of nines". Det är inte binärt.

Inte heller om du räknar in kostnaden för att designa bilen, bygga fabriken/tillverkningslinan, och så vidare (om vi pratat dedikerad RT modell).
Cabdriver

Inlägg av Cabdriver »

spacecoin skrev:
I Texas behöver man inget tillstånd alls just nu. I många delstater så behöver man bara fylla i ett formulär får att få tillstånd.
Kollade lite på Texas. Såvitt jag förstrår det kom en ny lag i september, SB 2807 som kräver att företag måste ha tillstånd för att köra självkörande fordon på offentliga vägar utan mänsklig förare. Dessutom måste man ha generellt taxitillstånd.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Cabdriver skrev: 03 dec 2025 12:01
spacecoin skrev:
Kollade lite på Texas. Såvitt jag förstrår det kom en ny lag i september, SB 2807 som kräver att företag måste ha tillstånd för att köra självkörande fordon på offentliga vägar utan mänsklig förare. Dessutom måste man ha generellt taxitillstånd.
Ja men där har ju Tesla redan tillstånd så det är ingen stopper.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Det amerikanska systemet förlitar sig på den avskräckande förmågan som mycket höga skadestånd har. FN använder sig istället av ett cerifieringssystem där bilen godkänns.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Ja den nya lagen har lite högre krav i Texas. Jag trodde inte den började gälla före årsskiftet men tydligen är det september 2025.

Florida, Arizona och Nevada är "kryssa i en ruta och skicka in blanketten" fortfarande. Som Fredrik J sa så funkar rättssystemet annorlunda i USA ofta med "just do it" eller självcertifiering. Klantar man sig blir det höga skadestånd men det är mindre byråkrati för att bara skicka ut något i de flesta delstater.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 03 dec 2025 14:14
spacecoin skrev:
Ja den nya lagen har lite högre krav i Texas. Jag trodde inte den började gälla före årsskiftet men tydligen är det september 2025.

Florida, Arizona och Nevada är "kryssa i en ruta och skicka in blanketten" fortfarande. Som Fredrik J sa så funkar rättssystemet annorlunda i USA ofta med "just do it" eller självcertifiering. Klantar man sig blir det höga skadestånd men det är mindre byråkrati för att bara skicka ut något i de flesta delstater.
Så varför kör inte Tesla igång med tusentals förarlösa robottaxis i Florida, Arizona och Nevada redan nu?
backe

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev: 03 dec 2025 14:36
spacecoin skrev:

Så varför kör inte Tesla igång med tusentals förarlösa robottaxis i Florida, Arizona och Nevada redan nu?
Man har sökt och fått tillståndet som krävs i Texas också, nu är det bara funktionaliteten kvar.
Tesla Robotaxi LLC, Tesla’s autonomous ride-hailing service division, has secured a permit from the Texas Department of Licensing and Regulation (TDLR) to operate as a transportation network company (TNC) in Texas. The permit is valid until Aug. 6, 2026, and allows the company to roll out its robotaxi service statewide.

Here’s why it matters:

This is a significant win for Tesla and marks its formal entry into the Texas ride-hailing market. The permit allows the company to roll out its services across the state of Texas, putting it in immediate competition with rival Waymo, which already has operations in Austin via Uber.

In addition, this permit also grants Tesla legal permission to operate its robotaxi vehicles with or without human safety drivers. Fully autonomous driving without human oversight has been—and will continue to be—a cornerstone of Tesla’s vision for the future. The company has placed big bets on the success of the robotaxi, with CEO Elon Musk previously stating that he believes the ridehailing service will serve half of the U.S. population by the end of 2025.
https://www.cbtnews.com/texas-clears-te ... e-hailing/
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

spacecoin skrev:

För att FSD ännu inte är så bra att de vågar köra utan anställd personal i varje bil o då lönar det sig inte utan innebär bara större risk för PR-problem vid ev olyckor och sämre ekonomi ju större flottan är,
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maetlarv skrev: 03 dec 2025 15:42
spacecoin skrev:

För att FSD ännu inte är så bra att de vågar köra utan anställd personal i varje bil o då lönar det sig inte utan innebär bara större risk för PR-problem vid ev olyckor och sämre ekonomi ju större flottan är,
Jo, jag misstänker att det är där skon klämmer. Men man försöker ju få det att låta som om det bara är myndighetsgodkännande som är problemet som står mellan Tesla och att kunna rättfärdiga sin företagsvärdering.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Fredrik j skrev: 03 dec 2025 15:58
Maetlarv skrev: 03 dec 2025 15:42

Jo, jag misstänker att det är där skon klämmer. Men man försöker ju få det att låta som om det bara är myndighetsgodkännande som är problemet som står mellan Tesla och att kunna rättfärdiga sin företagsvärdering.
Jo, det är ju en bättre story.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

meanwhile…

se frågetecknen i kartan för regulatoriska hinder.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Skriv svar