Hejdå Tesla...men vad istället?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Electron

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Inlägg av Electron »

iAkita skrev: 09 dec 2025 22:13
Electron skrev: 09 dec 2025 21:58
iAkita skrev: 09 dec 2025 21:33
Henrik P skrev: 08 dec 2025 10:35
Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.

Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.

Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.
Ja, med den uppsättning förare och passagerare kan jag tänka mig att det blir trångt, som i de flesta bilar. Men jag tänkte att eftersom TS kommer från en Model 3 så borde en i4 också funka. Jag upplever det inte som särskilt stor skillnad på Model 3 och i4 vad det gäller utrymmet i baksätet. Men det är kanske för att jag får plats bra i båda.
Det är en bra bil. Dock spmpassade den inte vår familj. Vi växte ur TM3, samma sak där trångt i baksätet. Nu får alla plats.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
manneson

Inlägg av manneson »

IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

manneson skrev: 09 dec 2025 22:47
20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
Ja, får man iX3 till samma pris är det definitivt ett bättre köp, det håller jag med om.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 09 dec 2025 22:47
[1] 20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
[2] Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
1. WLTP är 46,5 km/h… (Samt vindstilla, inga uppförsbackar, 20 grader varmt och ingen nederbörd). Tror ju inte det kommer vara 20 mil mer räckvidd i ~110-120 km/h…

2. Nya i3 kommer även som Touring som jag förstår det (dvs. med kombibaklucka). Så kommer väl ha i princip lika mkt utrymme inuti som iX3, snabbladda lika kvickt och antagligen ha ännu längre räckvidd i 110-120 km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Teslaaa skrev: 09 dec 2025 22:11
Electron skrev: 09 dec 2025 21:58
iAkita skrev: 09 dec 2025 21:33
Henrik P skrev: 08 dec 2025 10:35
Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.

Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.

Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.
Tur att majoriteten som äger en sådan inte kör runt med någon som är 192cm lång i baksätet (detta vågar jag anta).
Jag är 193. Min bror, min svåger och deras fruar är alla kortare än min fru (176). Som tur är får jag sitta fram när jag åker med i deras i4:or, men det är trångt där också.

Även bagageutrymmet är litet hos i4.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar