BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av Arctic Drifter »

Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)

Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.

Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10004
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av mikebike »

Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 04 dec 2025 14:43
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.

Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 10004
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 04 dec 2025 14:46
mikebike skrev: 04 dec 2025 14:43
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.

Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Så 4-serie/i4 är ungefär samma som 3-serie GT?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 04 dec 2025 14:55
Så 4-serie/i4 är ungefär samma som 3-serie GT?
Njae, 3-serie GT (F34) blev ju en special då den inte är byggd på ordinarie 3-serie utan man utgick från någon förlängd specialversion av 3-serien som såldes i Kina. Så man tog den (Kina-bottenplattan) och gjorde 3-serie GT som är minst lika lång som dåvarande 5-serie.

4-serie ska väl vara en 3-serie men som Coupé/Cab eller Gran coupé.

Det var enklare på 90-talet och början av 00-talet då det var 3-serien helt enkelt :D
Tesla Model Y Performance
psaaf
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av psaaf »

Den här är man ju rejält nyfiken på. Kunde inte vänta tyvärr så det fick bli ännu en Model 3. Men det känns som i3 kommer kunna bli ett riktigt bra alternativ.
manneson
Inlägg: 1918
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av manneson »

Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.

Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7764
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.

Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: 10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson
Inlägg: 1918
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av manneson »

SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 20:37
manneson skrev: 04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.

Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: 10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6724
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 04 dec 2025 14:38
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.

2025-12-04.png

Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)

Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.

Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Nya iX3 har 46120-celler.
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7764
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 10 dec 2025 21:56
SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 20:37
manneson skrev: 04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.

Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: 10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson
Inlägg: 1918
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->

Inlägg av manneson »

SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 23:29
manneson skrev: 10 dec 2025 21:56
SwedishAdvocate skrev: 10 dec 2025 20:37
manneson skrev: 04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.

Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: 10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
Nackdelen är att det är färre kWh, dvs sämre räckvidd. Men de är billigare och tåligare.
Skriv svar