BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Moderator: Redaktion
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10009
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.
Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10009
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Så 4-serie/i4 är ungefär samma som 3-serie GT?Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:46Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.
Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Njae, 3-serie GT (F34) blev ju en special då den inte är byggd på ordinarie 3-serie utan man utgick från någon förlängd specialversion av 3-serien som såldes i Kina. Så man tog den (Kina-bottenplattan) och gjorde 3-serie GT som är minst lika lång som dåvarande 5-serie.
4-serie ska väl vara en 3-serie men som Coupé/Cab eller Gran coupé.
Det var enklare på 90-talet och början av 00-talet då det var 3-serien helt enkelt
Tesla Model Y Performance
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Den här är man ju rejält nyfiken på. Kunde inte vänta tyvärr så det fick bli ännu en Model 3. Men det känns som i3 kommer kunna bli ett riktigt bra alternativ.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Nya iX3 har 46120-celler.Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?manneson skrev: ↑10 dec 2025 21:56Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Nackdelen är att det är färre kWh, dvs sämre räckvidd. Men de är billigare och tåligare.SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 23:29Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?manneson skrev: ↑10 dec 2025 21:56Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6365
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
På vilket sätt menar du att de är sämre?SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 23:29Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
BMW har 46120 och 4695 i sin nya Gen6 batteriarkitektur, som jag förstått det tidigare så ska man använda 4695 i sina icke SUV så det är troligt att i3 får dessa. Gissar att dom hamnar runt 85 kWh med en sån setup förutsatt att man behåller samma area på batteripacket.AAKEE skrev: ↑10 dec 2025 22:52Nya iX3 har 46120-celler.Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Just det, de var 95 höga.backe skrev: ↑11 dec 2025 11:52BMW har 46120 och 4695 i sin nya Gen6 batteriarkitektur, som jag förstått det tidigare så ska man använda 4695 i sina icke SUV så det är troligt att i3 får dessa. Gissar att dom hamnar runt 85 kWh med en sån setup förutsatt att man behåller samma area på batteripacket.AAKEE skrev: ↑10 dec 2025 22:52Nya iX3 har 46120-celler.Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
Kärnpunken är att om man inte stretchar bottenplatta eller annat så blir det mindre energi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
En stor nackdel är den extremt dåliga laddhastigheten om man inte haft möjlighet att förvärma. NMC är naturligtvis också sämre, men inte alls lika illa.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 dec 2025 10:46På vilket sätt menar du att de är sämre?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
En läxa jag fick lära mig första vintern med LFP och en resa där det inte passade tidsmässigt att ladda vid ankomst. Första timmen vid "snabbladdaren" morgonen efter snittade jag 15KW. Jag blev kvar där en bra stund.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Med LFP skulle kapaciteten bli avsevärt lägre.
Redan den mindre 4695 (som det ju var) minskar kapaciteten om batteripacket har samma yta (mht bottenplattan).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Ja, det blir bara runt 85kwh med 4695 NMC.
Antagligen runt 65kwh med LFP.
Jag får nog revidera min gissning till att det inte bara blir LFP utan också NMC.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Undrar om de kommer ha samma batterihöjd i hela packet? Det skulle ju kunna vara möjligt att ha ett skulpterat pack med högre höjd under mittkonsoll, baksäte och framstolar. Där kunde de ha högre cylindrar eller rent av två lager.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
ChristofferG
- elbilist
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Under framstolarna bör det väl vara "brunnar" för att få plats med fötterna om något.
Jag överlåter fakta till experterna i tråden men min gissning är att det bör vara svårt att blanda olika stora celler i samma batteri då de seriekopplas i grupper.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Ett fåtal högre cylindrar är problematiskt ur elektrisk design-synpunkt.
Matematiskt ska antalet celler vara jämt delbart med både antalet celler i serie (tex ofta 192 för 800V) och [totala antalet /antalet celler i serie] måste vara delbart med antalet man önskar parallellt.
Alla de tex 192 ”bricks” (parallellkopplade celler) måste dessutom ha samma kapacitet.
Exempel:
En kia EV9 har 800V-tekniken 800V-teknik innebär inte exakt 800V utan mellan 500-1000V.
Ev9 använder likadana, ganska stora celler i både det lilla och det stora packet.
För 99.8-kWh-packet använder man tre celler parallellt och 152 i serie.
För 76.1-kWh batteriet är det 2 celler parallellt men 174 i serie, för att få upp kapaciteten.
Eftersom man ofta pratar om moduler kan man ha tex 16 moduler på platten och stapla några till ovanpå där det får plats, men att variera cellstorleken blir väldigt problematiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6365
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Att åka till snabbladdare med kallt batteri är alltid en dålig idé oavsett batterityp. Men det är nog som du säger ännu sämre med LFP.psaaf skrev: ↑11 dec 2025 13:18En stor nackdel är den extremt dåliga laddhastigheten om man inte haft möjlighet att förvärma. NMC är naturligtvis också sämre, men inte alls lika illa.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 dec 2025 10:46På vilket sätt menar du att de är sämre?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
En läxa jag fick lära mig första vintern med LFP och en resa där det inte passade tidsmässigt att ladda vid ankomst. Första timmen vid "snabbladdaren" morgonen efter snittade jag 15KW. Jag blev kvar där en bra stund.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
NMC är inte en sämre kemi, än något annat egentligen.
Teslas begränsade laddhastighet beror på deras rullade celler som har stora begränsningar vid snabbladdning.
Det är många biltillverkare som använder NMC men då inte rullade ”Jelly rolls” utan pouch-eller ternära celler som inte har samna begränsning som jelly rolls och som laddar fantastiskt fort, även upp i hög SOC.
Tesla väljer Jelly Roll-tekniken för att det är billigaste tillverkningssättet. Batterierna blir även kompakta då cellerna kan ha hög energidensitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Precis. Taycan och e-tron GT har inte högre höjd på batteripacket under framstolarna. I så fall skulle man ju sitta högre(!)… Skulle ju vara helt på tvärs mot hela BMWs designethos för sedaner och Touring-modeller (bilar med kombibaklucka) – för att inte tala om att det torde sabba taklinjen för sedanmodellen rätt ordentligt…ChristofferG skrev: ↑11 dec 2025 16:32Under framstolarna bör det väl vara "brunnar" för att få plats med fötterna om något. [Min u.]
Jag överlåter fakta till experterna i tråden men min gissning är att det bör vara svårt att blanda olika stora celler i samma batteri då de seriekopplas i grupper.
Batteripacket i Taycan:
https://www.cnet.com/roadshow/news/pors ... w-factory/

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1218
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Inte för att det framgår på den här bilden om det är 46120 eller 4680
Men på det stora hela så tycker jag den verkar lovande designmässigt, för att vara en elbil!
Tesla Model Y Performance