Unsupervised i januari 2026
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
Han har sagt det om FSD i rätt många år nu
Vi får se om det är sant den här gången eller om han ljuger igen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är ungefär noll chans till att den händer med mer än 10 bilar i en liten geo före mars. Ca 200 bilar 2027-01-01 kanske i en geo - Austin
2020: 1 miljon robotaxi om 12 månader som kan köra överallt.
2025: Hundratusentals RT som täcker 50% av USAs befolkning.
Nu: Det är svårt…
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... _Elon_Musk
Re: FSD Beta är imponerande!
Ska bli spännande att se hur snabbt de får skala upp det i Austin/Texas.
Re: FSD Beta är imponerande!
Får? Antar att du menar "kan". Det finns inga lagar som begränsar utrullningen så vitt jag vet. Bara march of nines. De många företag som flyttat ut föraren ut bilen har en på distans med ratt i början.
Hur som helst är det en milstolpe, så bra jobbat av Tesla.
Re: FSD Beta är imponerande!
Handlar väl också mycket om ”vågar”. Blir någon skadad eller dödad kan det snabbt bli en pr-mardröm, alldeles oavsett att människor kör ihjäl varandra dagligen.
Men en robotaxi som dödar någon kommer garanterat att fylla förstasidorna….
Vilken risk vill man ta blir då frågan, risken blir ju aldrig noll.
Re: FSD Beta är imponerand
Ja precis, men det ovan är ju varför man måste marschera mot fler nior (högre reliabilitet).Maetlarv skrev: ↑14 dec 2025 23:16Handlar väl också mycket om ”vågar”. Blir någon skadad eller dödad kan det snabbt bli en pr-mardröm, alldeles oavsett att människor kör ihjäl varandra dagligen.
Men en robotaxi som dödar någon kommer garanterat att fylla förstasidorna….
Vilken risk vill man ta blir då frågan, risken blir ju aldrig noll.
Har du 10 bilar som gör allvarliga fel en gång vart 10:e år så blir det i genomsnitt en olycka per år där du är vållande. Har du 3000 bilar med samma kvalitet blir det nästan en om dagen.
Det är därför man säger autonomy at scale och varför det är skillnad på detta och att kunna köra en handfull bilar.
Sedan gäller det att kunna validera varje ny version utan att få regression som är för illa, så man kan uppdatera programvaran när man nått skala.
Re: FSD Beta är imponerand
Jo därför är väl det mest sannolika att man tar bort säkerhetsförare eller vad man kallar dem innan årsskiftet för att man måste göra det för att synas vara i framkant men att man bara gör det på ett litet område med ett fåtal bilar för att hålla nere risken.spacecoin skrev: ↑15 dec 2025 08:07Ja precis, men det ovan är ju varför man måste marschera mot fler nior (högre reliabilitet).Maetlarv skrev: ↑14 dec 2025 23:16Handlar väl också mycket om ”vågar”. Blir någon skadad eller dödad kan det snabbt bli en pr-mardröm, alldeles oavsett att människor kör ihjäl varandra dagligen.
Men en robotaxi som dödar någon kommer garanterat att fylla förstasidorna….
Vilken risk vill man ta blir då frågan, risken blir ju aldrig noll.
Har du 10 bilar som gör allvarliga fel en gång vart 10:e år så blir det i genomsnitt en olycka per år där du är vållande. Har du 3000 bilar med samma kvalitet blir det nästan en om dagen.
Det är därför man säger autonomy at scale och varför det är skillnad på detta och att kunna köra en handfull bilar.
Sedan gäller det att kunna validera varje ny version utan att få regression som är för illa, så man kan uppdatera programvaran när man nått skala.
På ett fåtal bilar kan man ju också hålla bra koll via remoteförare.
Men frågan är som sagt hur och när en större skalning kan ske. Det är ju ett helt annat djur.
Viktigast på kort sikt för Tesla är väl att hålla hoppet om robotaxiskalningen vid liv samt att utnyttja potentialen att tjäna pengar redan nu på ökad försäljning av FSD(supervised) som ADAS. Det kan ju säkert också öka bilförsäljningen.
Meningsfullt stora vinster från robotaxidrift däremot tror jag ligger långt bort och det är inte ens säkert att det blir så värst lönsamt om man jämför med annat inom tech.