+ längre räckvidd och fördubblad laddhastighet....tesla newbie skrev: ↑07 dec 2025 17:40Allt beror väl på vad man värdesätter. Dörrklangen på min 2021 Model Y är ganska ”klonkig” och bakluckan smäller igen hårt om en dörr är öppen. Båda dessa problem är avhjälpta på Juniper. För mig är Junipers byggkvalitet ”good enough” och jag vill inte betala 100 kkr mer för enbart bättre byggkvalitet. Om det kan kombineras med bättre köregenskaper blir det dock en annan femma.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.mikebike skrev: ↑07 dec 2025 12:20Jag har bara erfarenhet av Z3, 330e och i4. De känns ju mycket exklusivare än MY.
Mycket ligger i materialval, skinnklädsel vs plast t.ex.
Även min XC60 kändes mer premium, med skinn i säten, ratt och instrumentpanel.
Att jämföra med någon basic 318 känns inte relevant.
BMW iX3
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10009
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: BMW iX3
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3773
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Du kanske har rätt, jag vet faktiskt inte från vilken fabrik min S kommer. Och visst är det väsentliga förbättringar på Highland.Niklas Z skrev: ↑07 dec 2025 19:17Jag jämförde BMW i4 innan jag köpte min M3LR Highland och kan verkligen inte hålla med om att det är en helt annan nivå på BMW. Huruvida lacken kommer att hålla bra eller inte är för tidigt att säga, men vad gäller panel gaps så är det ingen skillnad. Däremot kan äldre Teslor, inte minst från Fremont-fabriken i USA, uppvisa märkliga panelgap. Vad gäller inredningen så är det klart mer billig hårdplast i BMW i4 än i Model 3 Highland. Allt i inredningen sitter också fast bra. Dörrklangen är snarast bättre i Teslan. Det område där Teslan framför allt ligger efter BMW:n är fjädringen. Trots att Highland är bättre i det avseendet än den äldre Model 3 jag hade förut, är ändå BMW i4 komfortablare avfjädrad, utan att bli svampig.Rennwagen skrev: ↑07 dec 2025 13:14Det är en helt annan nivå på BMW förutom kanske 1 och 2 serie. Titta på lack, panelgap, inredningsdetaljer. Jag hade massor av stenskottsskador på min Model S på skärmarna framför bakhjulen efter en vinter (ingen garanti) på den ultratunna lacken. Vid avhämtning såg panelgliporna ut som en Trabant från 70-talet och hatthyllan på Model S skulle vilken 12 åring som helst kunnat snickra ihop i träslöjden. Det som är verkligt bra är som vi alla vet infotainement, laddinfrastruktur och räckvidd.
Har för övrigt ägt sju BMW genom åren.
Men jag blev så glad häromdagen när beviset kom på att det går att koppla ur DSC helt och hållet i iX3. Se 28.42 in i denna film där även mycket annan funktionalitet visas för infotainement-nerdar.
Och iX3 fått väldigt mycket positiv kritik i körproverna vilket visar på att chassie-ingenjörerna i München fortfarande är bästa kompisar med oss som gillar att köra och inte bara åka bil
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3773
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Tesla bygger väl dessutom bilar som är lägre än andra elbilar. Tesla safear nog med *onödigt* hård fjädring för att inte bilen ska gunga ned och slå i batteriet?Niklas Z skrev: ↑12 dec 2025 11:56Att ingenjörerna som jobbar på BMW är duktiga håller jag med om. Det som hämmar i4 vad gäller köregenskaperna i min jämförelse är att den väger mycket mer än Model 3 LR. Däremot är det uppenbart att BMW fått till fjädringen klart bättre än Tesla. Den riktigt svåra uppgiften när det gäller chassikonstruktion är ju att balansera köregenskaper och komfort, så att bilen klarar båda bra. Tesla har ju fått offra fjädringskomfort på ett sätt som i4 inte drabbats av. Det har genom åren varit BMW:s styrka och ett av de viktigaste skälen till att jag i så många år kört BMW. Min gissning är att om i4 vägt 400 kg mindre så hade den spöat Model 3 vad gäller körglädje.
Och BMW med flera har mycket erfarenhet av chassiedesign med hög kvalitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3773
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
Det kan nog stämma, men i jämförelse med den BMW jag hade innan (som vägde ungefär 700 kg mindre än en i4) är Model 3 LR stötigare, men också mindre krängstyv vid hård kurvtagning. BMW:n hade i och för sig adaptiva stötdämpare, men det är inte hela förklaringen, för även den BMW jag hade dessförinnan var bättre avstämd i chassit.
Det ska dock sägas att just den här förmågan att bygga chassin som klarade hård kurvtagning bra, utan att bli obekvämt stötiga, är något som BMW excellerade i, även jämfört med andra biltillverkare än Tesla. Sedan jag beställde första Teslan för snart sex år sedan har jag dock knappt provat annat än elbilar, så jag har inte så bra koll vad som hänt på avgasbilssidan sedan dess.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3773
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW iX3
När jag kom till den avslutande parentesen i ditt inlägg läste jag "fri fart" i stället för "fri färg". Fri fart hade varit ett erbjudande att nappa på.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: BMW iX3
Vissa ÅF går väl med på att man fritt får avbeställa efter provkörning. I så fall kan det väl vara en idé att ”låsa in” en order, så man inte hamnar ännu längre bak i kön.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Re: BMW iX3
Första anledningen är att min iX3 kommer i april/maj samtidigt som min Model S lease går ut.current skrev: ↑12 dec 2025 13:31Det finns ingen anledning att beställa en iX3 nu egentligen? Dels tar det lång tid att få bilen. Under tiden så hinner EX60 komma och det kanske även kommer fler versioner av iX3 med bakhjulsdrift och annan batteri-teknik, nya paketeringar med mera. Man kommer även kunna provköra GLC snart. Och vad kommer Tesla göra när Volvo EX60 kommer dammsuga marknaden efter nybilsköpare. Kanske vi får se ännu bättre erbjudanden från Tesla. (Läs fri färg, sänkt pris, gratis laddning med mera).
Andra anledningen är att det kommer att bli skönt att slippa Tesla-låg-kvalitet och åka bayerskt igen
Tredje anledningen är att leveransprecisionen som Volvo visat på EX90 gör att det ligger i farans riktning att EX60 också blir rejält försenad
Fjärde anledningen (för de som bryr sig) är att nya modeller som har "hype" och det är kö efter, ofta har bra andrahandsvärde i början.
Femte och sista är att det är kul att byta bil och att det alltid kommer något nytt som man kan vänta på. Och det innebär att risken är att ”Väntar du på nästa modell, väntar du för alltid.”
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016