Kusinen Cupra Raval verkar vara lite före. Där har man ett preliminärt från pris på 295.000kr i sverige.
ID. Polo
Moderator: Redaktion
Re: ID. Polo
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite väl hårt att kalla det för fel plats, utopi att precis alla skulle bo precis därmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
arbetskraften behövs men såklart att det vore najs om det gick att ha det så.
Synd att jobba på distans ska vara en så svår sak på många företag, det skulle ju
vara ett av många sätt att komma närmare utopin iaf, nästan så att det skulle behövas
en Corona-smäll till (fast inte med alla sjuka/döda då utifall nån nu tror att jag vill det).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har jobbat hemma 4 timmar på 12 år.Bjelke skrev: ↑17 dec 2025 22:35Lite väl hårt att kalla det för fel plats, utopi att precis alla skulle bo precis därmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
arbetskraften behövs men såklart att det vore najs om det gick att ha det så.
Synd att jobba på distans ska vara en så svår sak på många företag, det skulle ju
vara ett av många sätt att komma närmare utopin iaf, nästan så att det skulle behövas
en Corona-smäll till (fast inte med alla sjuka/döda då utifall nån nu tror att jag vill det).
Innan dess, som egen företagare, jobbade jag ungefär 50% hemma.
Varken jag eller min fru skulle stå ut med att vara beroende av bil för att ta sig till jobbet. Eller att pendla över en timme på annat sätt heller.
När jag var ung var det en majoritet av hushållen som inte hade bil, men det funkade ändå. Man handlade lokalt (vi hade en konsumbutik i samma hus) och barnen gick i närmaste skola.
Nu duger inte närmaste skola/dagis och lokala affärer har lagt ned eftersom folk handlar i köpcentrum, med bil.
Back on topic; kommer det någon ny e-UP?
En kompis har en sådan som andrabil (förstabilen är en i5).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Japp det är förjävligt att min arbetsplats inte lagt kontoret utanför vårt hemmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Min arbetsplats hade kunnat vara hemma men av oklara skäl (kulturen)måste jag resa 1h per dag för att ha möten med nån som sitter i en annan stad som gjort samma sakchaffis75 skrev: ↑18 dec 2025 07:57Japp det är förjävligt att min arbetsplats inte lagt kontoret utanför vårt hemmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
![]()
Tänk så mycket tid och stress som sparades för alla under covid
Det är ju du som väljer att acceptera det.tnjo skrev: ↑18 dec 2025 13:40Min arbetsplats hade kunnat vara hemma men av oklara skäl (kulturen)måste jag resa 1h per dag för att ha möten med nån som sitter i en annan stad som gjort samma sakchaffis75 skrev: ↑18 dec 2025 07:57Japp det är förjävligt att min arbetsplats inte lagt kontoret utanför vårt hemmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
![]()
Själv har jag inte pendlat till kontor på snart 15 år och kommer aldrig göra det igen. Skulle någon kräva det säger jag bara tack och adjö. Jag varken vill eller behöver jobba för någon som inte respekterar mina behov.
Äh. Du åker till jobbet som alla andra.manneson skrev: ↑18 dec 2025 13:53Det är ju du som väljer att acceptera det.tnjo skrev: ↑18 dec 2025 13:40Min arbetsplats hade kunnat vara hemma men av oklara skäl (kulturen)måste jag resa 1h per dag för att ha möten med nån som sitter i en annan stad som gjort samma sakchaffis75 skrev: ↑18 dec 2025 07:57Japp det är förjävligt att min arbetsplats inte lagt kontoret utanför vårt hemmikebike skrev: ↑16 dec 2025 19:17Många bor eller jobbar på fel plats verkar det som.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2025 18:53
Är väl jättebra om det går att lösa så, men det är nog tyvärr inte alla som kan göra det. Om vi nu inte skulle börja organisera samhället efter var folk bor (eller vill bo) istället för efter var X antal människor anser att produktionen skall utföras…![]()
![]()
![]()
Själv har jag inte pendlat till kontor på snart 15 år och kommer aldrig göra det igen. Skulle någon kräva det säger jag bara tack och adjö. Jag varken vill eller behöver jobba för någon som inte respekterar mina behov.
-
Force-Walker
Raval blir först.
https://nybil.bytbil.com/posts/forsta-a ... upra-raval
430 liter bagageuterymme är WOW.
Kommer inte vara den eller Polo som säljer oavsett.Force-Walker skrev: ↑22 dec 2025 09:59Raval blir först.
Det blir Skoda Epiq och ID Cross, dvs de lite högre varianterna, som står för volymen.
Förövrigt testar han alltså toppversionen, dvs en bil som lär kosta runt 450k. Budgetversionen som de flesta lär välja är nog inte lika trevlig…
Huh? Jag har varit på kontoret 2ggr i år. Ena gången för att hämta ny mobil, andra gången för ett chefsmöte jag kommer ta hemifrån nästa år.Fredrik j skrev: ↑18 dec 2025 20:13Äh. Du åker till jobbet som alla andra.manneson skrev: ↑18 dec 2025 13:53Det är ju du som väljer att acceptera det.
Jag har förövrigt inte behövt jobba på många år. Jag gör det för att jag vill.
- Sportbilsentusiasten
YEAH! Äntligen fattar de
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
SwedishAdvocate
Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dom började ju perfekt med e-golf och e-up, hade dom fortsatt på den vägen så hade det nog sett väldigt annorlunda utSwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2025 23:11Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
- Sportbilsentusiasten
Ofattbart att de tappade helt efter dessa väldigt bra första elbilar.tnjo skrev: ↑24 dec 2025 10:17Dom började ju perfekt med e-golf och e-up, hade dom fortsatt på den vägen så hade det nog sett väldigt annorlunda utSwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2025 23:11Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
ID-bilarna är fula, plastiga och har vidriga infotainmentsystem med märkliga oupplysta knappar
Hela bilindustrin verkade tro att de var tvungna att helt byta skepnad bara för att det blev ett batteri istf flytande bränsle i bilen...
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
- Sportbilsentusiasten
Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Dels för att de var tvungna att kapa marginaler, dels för att de ville differentiera dem. De ville inte att deras avgasbilsköpare skulle överväga en elbil. De ville primärt dra nya kunder till märket.
Nu är elbilar inte längre dyrare att bygga än avgasbilar och därmed behöver de inte snåla så mycket. Dessutom vet dom att många avgasbilsköpare kommer byta till elbil närmaste åren oavsett. Sist men inte minst måste de ju sänka sina utsläpp, dvs för mindre bilar där man ändå inte tjänar så mkt kan man likväl skrota avgasbilsvarianten och bara bygga elbilar framöver.
Det är därför jag är helnöjd Q8-ägareSportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Skulle säga de är väldigt mycket vw som lämnade sin vanliga design.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Tesla är ju nytt märke så de hade såklart inget att "ärva".
Eller vila andra märken har gjort konstiga bilar.. ja inte ens Nissan sticker ut med sin Leaf, titta på juke, dvs att göra konstig bil design är normalt för Nissan.
Själv är jag väldigt nyfiken på Polo, gillar Volvo men de har ju ingen billig småbil som Polo ser ut att bli.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Sportbilsentusiasten
Tesla är snyggt strömlinjeformade, ID.3,4,5,7 är varken snygga eller strömlinjeformade. Buzz är ivarjefall skitcoolchaffis75 skrev: ↑24 dec 2025 13:05Skulle säga de är väldigt mycket vw som lämnade sin vanliga design.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
- Sportbilsentusiasten
Vet, förstår varför!lawe skrev: ↑24 dec 2025 12:47Det är därför jag är helnöjd Q8-ägareSportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!![]()
Skitsnygga och PREMIUM
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
BMW i3 -Den är konstig på riktigt.chaffis75 skrev: ↑24 dec 2025 13:05Skulle säga de är väldigt mycket vw som lämnade sin vanliga design.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Eller vila andra märken har gjort konstiga bilar.. ja inte ens Nissan sticker ut med sin Leaf, titta på juke, dvs att göra konstig bil design är normalt för Nissan.![]()
Själv är jag väldigt nyfiken på Polo, gillar Volvo men de har ju ingen billig småbil som Polo ser ut att bli.
Volvo PV 544 Special 1963
Jag tror VW tittade på tesla och drog slutsatsen att elbilar måste vara annorlunda och lite lagom konstiga.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 14:11Tesla är snyggt strömlinjeformade, ID.3,4,5,7 är varken snygga eller strömlinjeformade. Buzz är ivarjefall skitcoolchaffis75 skrev: ↑24 dec 2025 13:05Skulle säga de är väldigt mycket vw som lämnade sin vanliga design.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:38Men inte Audi med sin etron, och BMW har inte heller lämnat den gamla tyska premiumkänslan, tajta bilar, bra display, riktiga knappar, läderklädsel!
Teslas design är ju dikterad av luftmotståndet. Det är ju självklart subjektivt, så det finns inget rätt och fel, men jag tycker model S är snygg. 3 och Y har märkliga proportioner och för minimalistisk interiör. Tycker jag.
-
SwedishAdvocate
e-Golf hade varit riktigt bra om den byggts på renodlad elbilsplattform, haft infotainment skärmen ovanför ventilationsutblåsen i mitten, samt även erbjudits i kombiversionen.tnjo skrev: ↑24 dec 2025 10:17Dom började ju perfekt med e-golf och e-up, hade dom fortsatt på den vägen så hade det nog sett väldigt annorlunda utSwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2025 23:11Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Tycker ID.4 och ID.7 ser ok ut, men de kunde varit bra mkt snyggare. Sen gillar jag ju inte SUV/Crossovers som ID.4/ID.5 av ideologiska skäl. ID.3 däremot tycker jag inte blev bra alls.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 dec 2025 10:26Ofattbart att de tappade helt efter dessa väldigt bra första elbilar.tnjo skrev: ↑24 dec 2025 10:17Dom började ju perfekt med e-golf och e-up, hade dom fortsatt på den vägen så hade det nog sett väldigt annorlunda utSwedishAdvocate skrev: ↑23 dec 2025 23:11Håller med. Det tog en jävla tid. Rätt synd faktiskt.
ID-bilarna är fula, plastiga och har vidriga infotainmentsystem med märkliga oupplysta knappar
ID.3 och ID.4/ID.4 har åtm. vettig instrumentering bakom ratten. Har inte koll på deras infotainmentsystem, men håller så klart med om kritiken mot haptiska reglage. Riktiga knappar är mkt bättre. Och ID.Polo ska ju få tillbaka knapparna.