Det är ju löjligt bra ekonomi i model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Det är ju löjligt bra ekonomi i model S

Inlägg av mati »

themax skrev:
Det är intressant att läsa om totalekonomin för en företagare, men jag undrar om någon gjort ett lika gediget material (excelark eller dyligt) på rent privatköp? Konsumentverkets hemsida tycker jag inte ger hela sanningen när jag jämför med min nuvarande bil (jag loggar varenda krona jag lägger ut på bilen idag och den kostar 14:-/milen i drift, skatt, försäkring och underhåll. Värdeminskning räknar jag till ungefär lika mycket till men det märks ju först vid försäljning).

Någon som gjort en lika gedigen undersökning på privatköp, där man kan leka med ingångsvärden som körsträcka och annat?
Kolla http://bilkalkyl.be/
Jag gjorde kalkylen för privatköp. Då räknade jag med två ganska nya fossilbilar mot en två år gammal P85. Det blev totalt ungefär samma månadskostnad, runt 10 000 kr/månad enligt kalkylsidan ovan. Detta med förbehåll att jag inte vet värdeminskningen på Teslan såklart. Och det är ju där den största kostnaden ligger. En ganska osäker kalkyl alltså.
Jag räknade med en värdeminskning på 400-500K på fyra år (dvs restvärde runt 300k när den är 6 år gammal) och en årlig körsträcka på 3500 mil.
För en ny Tesla hade kalkylen aldrig i livet gått ihop. Men eftersom den är två år gammal så har väl första ägaren antagligen redan betalat den största värdeminskningen. Hoppas jag.
Kalkylen är förmodligen jätteoptimistisk. Det är möjligt att värdeminskningen är dubbelt så stor, dvs restvärde 0kr om fyra år. Då har jag bränt en massa pengar och ändå haft jävligt roligt under tiden. Den smällen får man ta då. Att köpa bil är sällan en bra affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

mati skrev:
Tack mati. Den sidan hade jag glömt bort (använde den när jag köpte min nuvarande bil för fyra år sedan). Ska leka lite med siffror i väntan på att det börjar dyka upp Model S som faktiskt minskat i värde också, något som knappt har märkts ännu om man tittar på Bytbil...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

mati skrev:
Kolla http://bilkalkyl.be/
Jag gjorde kalkylen för privatköp. Då räknade jag med två ganska nya fossilbilar mot en två år gammal P85. Det blev totalt ungefär samma månadskostnad, runt 10 000 kr/månad enligt kalkylsidan ovan. Detta med förbehåll att jag inte vet värdeminskningen på Teslan såklart. Och det är ju där den största kostnaden ligger. En ganska osäker kalkyl alltså.
Jag räknade med en värdeminskning på 400-500K på fyra år (dvs restvärde runt 300k när den är 6 år gammal) och en årlig körsträcka på 3500 mil.
För en ny Tesla hade kalkylen aldrig i livet gått ihop. Men eftersom den är två år gammal så har väl första ägaren antagligen redan betalat den största värdeminskningen. Hoppas jag.
Kalkylen är förmodligen jätteoptimistisk. Det är möjligt att värdeminskningen är dubbelt så stor, dvs restvärde 0kr om fyra år. Då har jag bränt en massa pengar och ändå haft jävligt roligt under tiden. Den smällen får man ta då. Att köpa bil är sällan en bra affär.
Om jag läser Teslas egna leasingvillkor rätt så ser deras minsta restvärden ut såhär:

3 år - 50%
4 år - 40%
5 år - 20%

Det kan du ju extrapolera lite i en fin graf och göra en kalkyl på för äldre bilar. Spontant skulle jag väl gissa att värdeminskningen planar ut snarare än störtdyker mot 0, men det är bara en gissning.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

eric skrev:
Om jag läser Teslas egna leasingvillkor rätt så ser deras minsta restvärden ut såhär:

3 år - 50%
4 år - 40%
5 år - 20%

Det kan du ju extrapolera lite i en fin graf och göra en kalkyl på för äldre bilar. Spontant skulle jag väl gissa att värdeminskningen planar ut snarare än störtdyker mot 0, men det är bara en gissning.
5 år 20% låter som en störtdykning, men jag tror och hoppas ju inte heller att värdet störtdyker så mycket. Det är inte så jag har kalkylerat heller. Men man vet ju aldrig. Om två år kommer Model 3 som kanske är billigare som ny än min vid den tidpunkten 4 år gamla Model S. Dessutom har min MS ingen AP. För mig är det betydelselöst, men vem vet, det kanske är ett måste för de flesta om fyra år. Ren spekulation såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar