Det är ju löjligt bra ekonomi i model S
Moderator: Redaktion
Det är ju löjligt bra ekonomi i model S
Jag gjorde bokslut i enskilda firman nu med halva året Juli -15 till Dec -15 med Teslan och första halvåret med en Volvo V70 som tjänstebil. Nästan 4000mil i tjänsten totalt och 2000 mil privat för hela året och ungefär delat med två på varje bil . Jag fick tillbaka nästan 50000:- på skatten!!!jämfört med året innan med nästan samma siffror. I år kommer det bli ännu mer. Jag har en kille anställd och funderar på att skaffa en S till honom med men det blir lurigt att räkna ut vad det kpstar mog det är ju mest han som tjänar på det. Han har ungefär samma körmönster som mig
Re: Det är ju löjligt bra ekonomi i model S
Det stämmer bra. Jag gjorde en hel del uträkningar innan jag beställde min och hittills har kalkylen mest överträffats positivt. Jag kör ca 4000 mil/år varav 3000 till och från jobbet och nästan inget i tjänsten. Ändå blir helhetskalkylen bättre för en Model S 85 med bra utrustning än för en Mercedes E220 cdi med måttlig utrustning (och därmed helt säkert en V70). Det är då beräknat på att bilen kommer säljas för restvärdet i garantin från DnB efter 3 år, att jag servar enligt rekommendation, att jag byter sommar- och vinterdäck en gång, osv. osv, samt att värdetappet på Mercan var högst begränsat (baserat på min tidigare likadana bil). Alltså en ganska pessimistisk kalkyl för Teslan, men ändå är helhetskalkylen (givet att företaget lämnas kostnadsneutralt) 1500-2000 kr/mån lägre för Teslan än för Mercan. Efter skatt!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Får man fråga hur era kalkyler ser ut för detta? Jag sitter förtvivlat och försöker räkna hem en Model S rent ekonomiskt nu när jag snart ska byta leasingbil. Men hur jag än gör är den ~2000kr/månaden dyrare än en V40/V60/V70 med ett listpris på ~400.000. Jag tycker ändå att jag gjort en noggrann kalkyl och räknat ordentligt. Visserligen inte enskild firma utan eget AB, men det borde ju inte göra saken sämre.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tror kalkylen blivit lite svårare nu när förmånsvärdena har hoppat upp. Men ändå - ca 2000 kr mer per månad för att hoppa från en tradig Volvo till en Model S, vem sjutton hade inte tyckt att det var extremt väl spenderade tusenlappar?
Jag har lite Excel-beräkningar som jag kan lägga upp imorgon. Dock väldigt inaktuella. Men här kan vara en bra startpunkt att kolla: http://teslaclubsweden.se/tesla-som-tjanstebil/
Jag har lite Excel-beräkningar som jag kan lägga upp imorgon. Dock väldigt inaktuella. Men här kan vara en bra startpunkt att kolla: http://teslaclubsweden.se/tesla-som-tjanstebil/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Som svar på din första fråga; min fru.
Nej skämt åsido, jag överväger att ta steget ändå, det är klart lockande. Men även om jag skruvar ner ett fiktivt förmånsvärde till hälften är den fortfarande dyrare än säg en V70, enligt mina beräkningar. Så jag funderar på om jag missat något eller tänker fel. Man vill ju ändå räkna rätt även om jag kan ta ett högre pris för en sådan bil som Model S. Jag tittar gärna på lite excel-kalkyler om du har sådana. Tills dess ska jag lusläsa länken du skickade, den har jag faktisk inte sett förut. Tackar!

Själv fungerar kalkylen väldigt bra:eric skrev:Får man fråga hur era kalkyler ser ut för detta? Jag sitter förtvivlat och försöker räkna hem en Model S rent ekonomiskt nu när jag snart ska byta leasingbil. Men hur jag än gör är den ~2000kr/månaden dyrare än en V40/V60/V70 med ett listpris på ~400.000. Jag tycker ändå att jag gjort en noggrann kalkyl och räknat ordentligt. Visserligen inte enskild firma utan eget AB, men det borde ju inte göra saken sämre.
Framtidsbil+tanka hemma+säkerhet+billigare och effektivare drift i kronor och utsläpp+oberoende av olja och oljekriser+inte skicka pengar till Putin>>1 600 000:-
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Räknade på detta förra året mot fosilbilar i den prisklassen. Då med ngt lägre pris på 85D och lägre förmånsvärde låg balansen på ca 3000 mil/ år. Flera mil - bättre ekonomi med Teslaneric skrev:Får man fråga hur era kalkyler ser ut för detta? Jag sitter förtvivlat och försöker räkna hem en Model S rent ekonomiskt nu när jag snart ska byta leasingbil. Men hur jag än gör är den ~2000kr/månaden dyrare än en V40/V60/V70 med ett listpris på ~400.000. Jag tycker ändå att jag gjort en noggrann kalkyl och räknat ordentligt. Visserligen inte enskild firma utan eget AB, men det borde ju inte göra saken sämre.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Jag hade tänkt köpa en liten elmoppe att ha på sommarstället för några tusenlappar men så råkade jag läsa om den här förbonkade elbilen Tesla och sedan var det klippt så jag räknade dag o natt, så jag skulle kunna motivera för sambo o revisor varför jag måste ha en T . Förmånsvärdet var då 2014 ca 2-3000:- så det var 2000 mindre än Volvon om jag räknade lite positivt och mumlade kryptiskt om någon frågade om det är med eller utan extrautrustning. 4000:- i diesel bort varje månad. Lite dyrare leasing men det skulle inte bli speciellt mycket dyrare att byta bil. Då kläcke någon här på forumet att man även fick 9,5:- milen om man kunde visa att man laddat hemma eller eg betalt bränslet själv. Annars om det inte går ihop så rekomenderar jag Jörgenskonstant ( 0,76) som du kan multiplicera med för att få ner totalsumman, glöm inte att mumla kryptiskt om någon frågar vad JK är.
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Hur många mil räknar du med i din kalkyl?eric skrev:Får man fråga hur era kalkyler ser ut för detta? Jag sitter förtvivlat och försöker räkna hem en Model S rent ekonomiskt nu när jag snart ska byta leasingbil. Men hur jag än gör är den ~2000kr/månaden dyrare än en V40/V60/V70 med ett listpris på ~400.000. Jag tycker ändå att jag gjort en noggrann kalkyl och räknat ordentligt. Visserligen inte enskild firma utan eget AB, men det borde ju inte göra saken sämre.
Elbilen kostar ca 2kr/mil i el mot ca 10kr/mil för bensin/diesel. Och drivmedlet betalas ju med privata pengar om det är en förmånsbil.
Får ni inte milersättning om ni kör i tjänsten också? Det blir ju ännu mer skattefria pengar ut ur företaget.
Jag bytte bort två bilar (en cabbe och en SUV) mot Teslan och till min stora förvåning behövdes inga som helst JK-beräkningar för att få kalkylen att gå ihop. Och då har jag Teslan ändå som privatbil. Jag kör minst 4000 mil om året och kan dessutom ladda gratis på jobbet. Enbart besparingen för bränslet som jag slipper tanka nu är enorm.
Men vad f*n, även om det inte hade gått ihop så hade jag köpt Teslan. Man får så mycket för pengarna att det är värt det. Känslan att få köra världens bästa bil går inte att räkna i pengar. Man är ju dessutom med lite grann och räddar världen, typ.
Men vad f*n, även om det inte hade gått ihop så hade jag köpt Teslan. Man får så mycket för pengarna att det är värt det. Känslan att få köra världens bästa bil går inte att räkna i pengar. Man är ju dessutom med lite grann och räddar världen, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Här har du mitt Excel-blad: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xlseric skrev:Som svar på din första fråga; min fru.Nej skämt åsido, jag överväger att ta steget ändå, det är klart lockande. Men även om jag skruvar ner ett fiktivt förmånsvärde till hälften är den fortfarande dyrare än säg en V70, enligt mina beräkningar. Så jag funderar på om jag missat något eller tänker fel. Man vill ju ändå räkna rätt även om jag kan ta ett högre pris för en sådan bil som Model S. Jag tittar gärna på lite excel-kalkyler om du har sådana. Tills dess ska jag lusläsa länken du skickade, den har jag faktisk inte sett förut. Tackar!
Det är lite krångligt men grundtanken med hela bladet är att försöka räkna om alla kostnader till privata. Dvs jag jämför med nolläget - om jag låter bli att skaffa bilen, och istället tar ut alla företagets kostnader för bilen som ren lön, hur mycket mer pengar får jag då i min privata plånbok varje månad baserat på att jag får mer lön, mindre utgifter för bränsle, etc? Sen är det kanske inte alltid helt rättvisande eftersom man kan göra utdelning istället för lön, etc, men det ger någon form av jämförelsesiffra i alla fall. Så när det pratas "privata pengar" längst ner är det vad som avses. Uppe till vänster kan du sätta antal mil och pris för bränslen.
Priser och förmånsvärden är inte aktuella, jag har inte haft anledning att uppdatera bladet sen förra året

Du får hojta till om det är något i bladet som känns helt obegripligt.
Enligt konsumentverket www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det kostar min Zoe, leasad på 3 år, 2500 mil/år.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket http://www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Du köpte fel bil alltsåJerker skrev:Det kostar min Zoe, leasad på 3 år, 2500 mil/år.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket http://www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det blir inte så många mil jag kör hittils, 2600 per år varav 1400 i tjänsten ungefär. Kanske blir något mer i framtiden men det landar väl kanske på 3000 mil och hälften i tjänsten.Cliff Barnes skrev:Hur många mil räknar du med i din kalkyl?
Elbilen kostar ca 2kr/mil i el mot ca 10kr/mil för bensin/diesel. Och drivmedlet betalas ju med privata pengar om det är en förmånsbil.
Jo det stämmer det. Men, eftersom firman är min så hade jag fått dom pengarna ändå, minus bolagsskatt och utdelningsskatt. Så säg att jag får 1000kr i milersättning så sparar jag egentligen bara 376kr på det. Men det är alltid något!LarsL skrev:Får ni inte milersättning om ni kör i tjänsten också? Det blir ju ännu mer skattefria pengar ut ur företaget.
Tackar! Jag verkar ha räknat som du gjort i ditt excel-blad, fast baserat på att jag kan ta ut företagets kostnader som utdelning om jag inte köper bilen. Måandskostnaden verkar bli nästan identiska i våra kalkyler. 8392kr/mån om jag leasar 3 år och 7863kr/mån om jag leasar på 4 år.danni skrev:Här har du mitt Excel-blad: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls
Det är lite krångligt men grundtanken med hela bladet är att försöka räkna om alla kostnader till privata. Dvs jag jämför med nolläget - om jag låter bli att skaffa bilen, och istället tar ut alla företagets kostnader för bilen som ren lön, hur mycket mer pengar får jag då i min privata plånbok varje månad baserat på att jag får mer lön, mindre utgifter för bränsle, etc? Sen är det kanske inte alltid helt rättvisande eftersom man kan göra utdelning istället för lön, etc, men det ger någon form av jämförelsesiffra i alla fall. Så när det pratas "privata pengar" längst ner är det vad som avses. Uppe till vänster kan du sätta antal mil och pris för bränslen.
Priser och förmånsvärden är inte aktuella, jag har inte haft anledning att uppdatera bladet sen förra åretTroligen kommer du märka att 85D är bra mycket dyrare numera i och med förmånsvärdet, men 70D borde vara typ samma. Vad man märker när man räknar såhär är att de delar som enbart drabbar företaget, typ ränta och restvärde, inte gör närapå lika stor skillnad för totalkalkylen som de delar som drabbar den privata plånboken, som förmånsvärde och bränsle. Och det är därför kalkylen blir så bra för Teslan.
Jag tänkte förresten lite fel förut när jag sa att en Tesla var ~2000kr/dyrare än en 400.000kr-bil. Jag menade än min nuvarande som ligger på 330.000kr. Nästa bil blir däremot på 400.000 eller en Tesla, och där är skillnaden mellan dem ~1300kr/mån i privata pengar. Dock dök det upp en bubblare i form av en V60 plugin-hybrid som blev rätt mycket billigare... svår detta!
Jo... fast om jag köper en nu säger samma sida 81kr/mil. Lite svettigare.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket http://www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?

Om någon förresten är intresserad av hur jag räknat på detta kan man ta en titt här:
https://www.icloud.com/numbers/000xQP4d ... ingkostnad
https://www.icloud.com/numbers/000xQP4d ... ingkostnad
- Cliff Barnes
- Teslaägare
Oavsett, så brukar det alltid gå att lura sig själv om man verkligen villeric skrev:Det blir inte så många mil jag kör hittils, 2600 per år varav 1400 i tjänsten ungefär. Kanske blir något mer i framtiden men det landar väl kanske på 3000 mil och hälften i tjänsten.Cliff Barnes skrev:Hur många mil räknar du med i din kalkyl?
Jo det stämmer det. Men, eftersom firman är min så hade jag fått dom pengarna ändå, minus bolagsskatt och utdelningsskatt. Så säg att jag får 1000kr i milersättning så sparar jag egentligen bara 376kr på det. Men det är alltid något!LarsL skrev:Får ni inte milersättning om ni kör i tjänsten också? Det blir ju ännu mer skattefria pengar ut ur företaget.
Tackar! Jag verkar ha räknat som du gjort i ditt excel-blad, fast baserat på att jag kan ta ut företagets kostnader som utdelning om jag inte köper bilen. Måandskostnaden verkar bli nästan identiska i våra kalkyler. 8392kr/mån om jag leasar 3 år och 7863kr/mån om jag leasar på 4 år.danni skrev:Här har du mitt Excel-blad: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... 6relse.xls
Priser och förmånsvärden är inte aktuella, jag har inte haft anledning att uppdatera bladet sen förra åretTroligen kommer du märka att 85D är bra mycket dyrare numera i och med förmånsvärdet, men 70D borde vara typ samma. Vad man märker när man räknar såhär är att de delar som enbart drabbar företaget, typ ränta och restvärde, inte gör närapå lika stor skillnad för totalkalkylen som de delar som drabbar den privata plånboken, som förmånsvärde och bränsle. Och det är därför kalkylen blir så bra för Teslan.
Jag tänkte förresten lite fel förut när jag sa att en Tesla var ~2000kr/dyrare än en 400.000kr-bil. Jag menade än min nuvarande som ligger på 330.000kr. Nästa bil blir däremot på 400.000 eller en Tesla, och där är skillnaden mellan dem ~1300kr/mån i privata pengar. Dock dök det upp en bubblare i form av en V60 plugin-hybrid som blev rätt mycket billigare... svår detta!
Jo... fast om jag köper en nu säger samma sida 81kr/mil. Lite svettigare.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket http://www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?Jag tycker dock att det verkar bra högt räknat, jag får det till ~39kr/mil när jag räknar. Hm... vänta nu, 39kr/mil låter ju billigt. Klart billigare än an säga 8392kr/månad!

Fast ärligt talat så blev min S85D från oktober billigare än billigaste Volvo XC70 när jag räknade.
Räknade på 3.000 mil om jag kommer ihåg rätt, men det ser ut att bli minst 4.000 eftersom alla i familjen vill åka Tesla. Innan spreds kvälls- och helgkörningar på 2 bilar...
Mm... fast jag har ingen möjlighet till förmånsbil eller egen företagsleasing, så det är egentligen inte jämförbart.Bjelke skrev:Du köpte fel bil alltsåJerker skrev:Det kostar min Zoe, leasad på 3 år, 2500 mil/år.Zalman3 skrev:Enligt konsumentverket http://www.bilsvar.se så kostar det 21kr/mil att köra en Tesla S60 2013, 3000mil per år, vem har inte råd med det?
Det blev tyvärr väldigt dålig ekonomi i en Tesla för mig när jag räknade på leasing i höstas. Mer än dubbla kostnaden för kontantinsatsen/första förhöjda hyran, och dubbla kostnaden per månad för leasing jämfört med den Volvo D5 TE det fick bli istället.
Runt 200k för Teslan och knappt 100k för Volvon... samt att försäkringen och servicen var bra mycket dyrare för Tesla.
Kostnaden för bränsle skulle såklart varit lägre, men då jag nu snittar runt 3l/100km plus ca 10-12kwh/100km (Alltså 3l + 10-12kwh) så blir det inte så stor skillnad. Kör ca 250 mil i månaden, vilket ger en kostnad på runt 1000kr för diesel och 200-225kr för el.. Med enbart el skulle jag legat kring 750kr lägre.
Jag skulle hellre köra en Tesla, men nästan dubbla kostnader kunde jag inte försvara/ro iland.
Jag kör nästan enbart i tjänsten, (förra året 70 mil privat och totalt 7 resor) så jag klarar mig ifrån förmånsvärde. (Ser till att föra tydlig körjournal om dom skulle vilja kolla.) Vi har en annan likvärdig bil som privatbil, och man får enligt Skatteverket stanna vid t.ex dagis och hämta/lämna på väg till och från jobbet utan att det räknas som en privatresa.
En model 3 skulle bli enklare att räkna hem, men där är packutrymmet för litet.
Jag får lite till att det innan nästa bilbyte har hänt saker på marknaden och att det finns en vettig kombi med 30 riktiga vintermil.
Att bara räkna förmånsvärdet tycker jag blir lite fel, det är ju alltid nån som måste betala för bilen... Det skulle kanske kunnat blivit lön eller annan förmån. (Man bör kanske inte räkna den kostnaden som 0kr även om man själv inte betalar fakturan menar jag.)
Runt 200k för Teslan och knappt 100k för Volvon... samt att försäkringen och servicen var bra mycket dyrare för Tesla.
Kostnaden för bränsle skulle såklart varit lägre, men då jag nu snittar runt 3l/100km plus ca 10-12kwh/100km (Alltså 3l + 10-12kwh) så blir det inte så stor skillnad. Kör ca 250 mil i månaden, vilket ger en kostnad på runt 1000kr för diesel och 200-225kr för el.. Med enbart el skulle jag legat kring 750kr lägre.
Jag skulle hellre köra en Tesla, men nästan dubbla kostnader kunde jag inte försvara/ro iland.
Jag kör nästan enbart i tjänsten, (förra året 70 mil privat och totalt 7 resor) så jag klarar mig ifrån förmånsvärde. (Ser till att föra tydlig körjournal om dom skulle vilja kolla.) Vi har en annan likvärdig bil som privatbil, och man får enligt Skatteverket stanna vid t.ex dagis och hämta/lämna på väg till och från jobbet utan att det räknas som en privatresa.
En model 3 skulle bli enklare att räkna hem, men där är packutrymmet för litet.

Att bara räkna förmånsvärdet tycker jag blir lite fel, det är ju alltid nån som måste betala för bilen... Det skulle kanske kunnat blivit lön eller annan förmån. (Man bör kanske inte räkna den kostnaden som 0kr även om man själv inte betalar fakturan menar jag.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är intressant att läsa om totalekonomin för en företagare, men jag undrar om någon gjort ett lika gediget material (excelark eller dyligt) på rent privatköp? Konsumentverkets hemsida tycker jag inte ger hela sanningen när jag jämför med min nuvarande bil (jag loggar varenda krona jag lägger ut på bilen idag och den kostar 14:-/milen i drift, skatt, försäkring och underhåll. Värdeminskning räknar jag till ungefär lika mycket till men det märks ju först vid försäljning).
Någon som gjort en lika gedigen undersökning på privatköp, där man kan leka med ingångsvärden som körsträcka och annat?
Någon som gjort en lika gedigen undersökning på privatköp, där man kan leka med ingångsvärden som körsträcka och annat?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, 1300 kr / månad i skillnad för Tesla mot random fossilare från Volvo eller nåt tyskt märke känns som en no-brainer. Men laddhybriderna är en annan femma, farligt bra ekonomi i dem. Jag gick själv från en Outlander PHEV, den var ofattbart billig totalt sett. Men varför V60? Känns som om den blivit rätt ifrånsprungen det senaste, liten och dyr. Jag hade tittat på Passat GTE om jag letade laddhybrid nu.eric skrev:Tackar! Jag verkar ha räknat som du gjort i ditt excel-blad, fast baserat på att jag kan ta ut företagets kostnader som utdelning om jag inte köper bilen. Måandskostnaden verkar bli nästan identiska i våra kalkyler. 8392kr/mån om jag leasar 3 år och 7863kr/mån om jag leasar på 4 år.
Nu hamnar vi rejält off-topic, men till och från jobbet och vadå? Inte hemmet, hoppas jag, för då är det en privatresa oavsett om du stannar på dagis eller inte.joel80 skrev:Jag kör nästan enbart i tjänsten, (förra året 70 mil privat och totalt 7 resor) så jag klarar mig ifrån förmånsvärde. (Ser till att föra tydlig körjournal om dom skulle vilja kolla.) Vi har en annan likvärdig bil som privatbil, och man får enligt Skatteverket stanna vid t.ex dagis och hämta/lämna på väg till och från jobbet utan att det räknas som en privatresa.
- Peter Holm
- Teslaägare
Jag har inte räknat på eller följt upp driftkostnaden för Teslan (ännu) men det känns enklare än för en fossilbil. kW tankade hemma*elpris+årlig service.
På tidigare Volvo var det större skillnader i dieselpris och i samband med service kom det alltid till delar och hyrbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
På tidigare Volvo var det större skillnader i dieselpris och i samband med service kom det alltid till delar och hyrbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Passare GTE finns, eller fanns, med i tankarna också. Den föll dock på att jag gillar tekniken i Volvos vagnar, att Passaten känns på något sätt väldigt tråkig, och att jag gärna köper en svensk (nåja, så gott det går) bil och bidrar till arbetstillfällen på hemmaplan om jag kan. Men eftersom Volvo inte kan klämma fram en ren elbil än så får man ju se sig om efter något annat.danni skrev:Ja, 1300 kr / månad i skillnad för Tesla mot random fossilare från Volvo eller nåt tyskt märke känns som en no-brainer. Men laddhybriderna är en annan femma, farligt bra ekonomi i dem. Jag gick själv från en Outlander PHEV, den var ofattbart billig totalt sett. Men varför V60? Känns som om den blivit rätt ifrånsprungen det senaste, liten och dyr. Jag hade tittat på Passat GTE om jag letade laddhybrid nu.
Passaten verkar ha större problem med eldriften vid kyla, samt inte klara riktigt lika långt på el. (Jag klarar 40km nu utan större problem..)danni skrev:Ja, 1300 kr / månad i skillnad för Tesla mot random fossilare från Volvo eller nåt tyskt märke känns som en no-brainer. Men laddhybriderna är en annan femma, farligt bra ekonomi i dem. Jag gick själv från en Outlander PHEV, den var ofattbart billig totalt sett. Men varför V60? Känns som om den blivit rätt ifrånsprungen det senaste, liten och dyr. Jag hade tittat på Passat GTE om jag letade laddhybrid nu.eric skrev:Tackar! Jag verkar ha räknat som du gjort i ditt excel-blad, fast baserat på att jag kan ta ut företagets kostnader som utdelning om jag inte köper bilen. Måandskostnaden verkar bli nästan identiska i våra kalkyler. 8392kr/mån om jag leasar 3 år och 7863kr/mån om jag leasar på 4 år.
V60 med dieselmotorn på 168hk istället för den starkaste är något billigare också och skiljer sig inte så mycket ifrån Passaten.. Även om den är lite dyrare. Jag tog en väldigt välutrustad bil och hamnade på 455k efter miljöbilspremien.
Jag har firman hemma.. (Kontoret i garage-byggnaden) Kör till kunder. Tyvärr blir det rätt många resor på mer än 4 mil då jag inte kan styra vsr kunderna dyker upp.danni skrev:Nu hamnar vi rejält off-topic, men till och från jobbet och vadå? Inte hemmet, hoppas jag, för då är det en privatresa oavsett om du stannar på dagis eller inte.joel80 skrev:Jag kör nästan enbart i tjänsten, (förra året 70 mil privat och totalt 7 resor) så jag klarar mig ifrån förmånsvärde. (Ser till att föra tydlig körjournal om dom skulle vilja kolla.) Vi har en annan likvärdig bil som privatbil, och man får enligt Skatteverket stanna vid t.ex dagis och hämta/lämna på väg till och från jobbet utan att det räknas som en privatresa.

Så utrycket "hem från jobbet" är väl då kanske mer "hem från jobben".