Tesla som tjänstebil

Andy

Förra veckan var vi inbjudna till Tesla Motors lokaler i Infra City där Andy Rietschel, deras Regional Corporate Sales Manager informerade om hur det är att ha Model S som tjänstebil. Informationskvällen var väldigt intressant, men kan sammanfattas i dessa två slides:

Kalkyl

Ovanstående slide jämför kostnaderna mellan att ha en tysk premiumsedan som tjänstebil eller att ha Tesla Model S. Många företag och privatpersoner blir lite skrämda när de ser prislappen på Tesla Model S, mer än dubbelt så dyr som bilen den jämförs mot ovan. Många företag tänker fortfarande i termer som prisbasbelopp – trots att de reglerna har kastats omkull av elbilar.

Model S kostar vid en direkt jämförelse mycket riktigt mer per månad för företaget än fossilbilen, fast inte dubbelt så mycket. Men största skillnaden är för den anställde. Förmånsvärdet -det som brukar göra så tjänstebilar i slutändan ändå kostar ungefär lika mycket som en privat inköpt bil- är nämligen kraftigt förmånligt(!) för elbilar. Det pratas mycket om Supermiljöbilspremien på 40,000 kronor – men rabatten på förmånsvärdet för elbilar nämns inte så ofta.

Det är heller inte särskilda rabatten på förmånsvärdet för elbilar på 16,000 kronor som vi pratar om, utan att elbilars förmånsvärde beräknas inte efter bilens inköpspris – utan efter vad en motsvarande fossilbil skulle kosta! Som motsvarande fossilbil för Tesla Model S tas medelpriset av tre tyska premiumsedaner – alla tre långt billigare än Model S. Resultatet blir att den Tesla Model S 70 som kostar 834,000 kronor har ett förmånsvärde beräknat efter inte den summan utan på endast 392,800 kronor. Vilket ger ett rejält billigare förmånsvärde som sänker bilens kostnader rejält både för företaget och den anställde.

Kalkyl2

Fast fortfarande så blir det billigare för den anställde – men dyrare för företaget. Alla företag är kanske inte beredda att betala extra för att den anställde ska åka miljövänligt och stärka företagets image. (Jo, det finns tydligen sådana företag.)

Men då kan man ta följande lösning som visas i den extra högra kolumnen som tillkommit i kalkylen ovan: den anställda får själv betala företagets extrakostnad. Genom ett bruttolöneavdrag minskas företagets månadskostnad till exakt samma nivå som om den anställde skulle brumma runt med fossilbil.

Det intressanta resultatet blir att då kommer Teslan kosta lika mycket för företaget som fossilbilen, men det blir fortfarande billigare för den anställde!

Tack vare skatteverkets generösa förmånsvärdespolicy blir det billigare att ha en Tesla Model S som förmånsbil än en hälften så dyr fossilbil! Inte undra på att många Teslor säljs just som tjänstebilar!

Ovanstående kalkyl gäller instegsmodellen Tesla Model S 70. Brassar man på med mer avancerade modeller som en P90D spricker naturligtvis kalkylen – å andra sidan bör ju den Teslan jämföras mot ännu dyrare fossilbilar.

Skatteverkets förmånliga förmånsregler har liknande effekt på alla elbilar – fast ingen annan elbil på marknaden kan ju så till fullo ersätta fossilbilen som Tesla än.

Kom dock ihåg att siffrorna vi fick visade oss är ett exempel. Priserna varierar beroende på många omständigheter, som till exempel storleken på första förhöjda hyran, tillvalspaket, etc. Det finns många olika leasingföretag som erbjuder finansiella och operationella leasinglösningar. Häng dig inte upp på enstaka siffror i kalkylerna ovan.

Tesla Motors representant putsade dessutom siffrorna väldigt mycket genom att tom få hemmaladdningen gratis genom att byta elleverantör till Skellefteå kraft. Och bilersättning för mil i tjänsten kan heller inte alla få.

Men huvudbudskapet är att tycker du att köpa en Tesla Model S för hårt skattade pengar blir lite för dyrt kan du kanske istället överväga att leasa den som förmånsbil. Tack vare nuvarande skatteregler blir det väldigt förmånligt. (Hur det blir efter eventuella övergången till bonus/malus systemet vet vi inte än, dock.)

Vill du veta mer om förmånsreglerna för Tesla Model S kan du anmäla dig till Tesla Motors informationskvällar. Nästa sådan kommer hållas 17 Maj i Göteborg.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Hm…de där stämmer kanske för vissa tjänstebilsförare. I de offerter från leasingbolag vi fått låg månadskostnaden på ca 16kkr, jämfört med ovan 10kkr, för Tesla Model S, men det är klart, vi kör 4500 mil per år och har fulloperationell leasing… Å våra fosildrivna bilar landar närmare 300kkr än 400kkr i inköpspris för leasingbolaget, då de har enorma rabatter hos de europeiska bilhandlarna, ibland uppåt 80kkr på en bil.
    Men Model 3 kommer ändra på alla kalkyler! ;)

  • Richard Bergman

    Mycket, mycket, mycket intressant…!

  • Daniel Per Schelin

    Ser ett fel i denna kalkyl står att den är beräknad på 2500 mil. Men Totalkostnad per mil är delad med 3000mil

  • Jacob

    Skulle gärna vilja se en uppdaterad verison av denna – gäller ovan fortfarande på ett ungefär?