Har du beställt en Tesla Model S 70 eller 70D verkar det som att du kommer inte få 70 kWh batterier till bilen – utan 75 kWh! På Tesla Motors designsida har det dykt upp ett “Räckviddsuppgradering” tillval för 32,500 kronor, som ger 5 kWh extra batterier och 20 km extra räckvidd.
Tesla Motors bekräftade dock till insideevs.com att alla Tesla Model S 70 och 70D bilar med nya nosen levereras med 75 kWh batterier – med de sista 5 kWh elektroniskt spärrade. Kunder sägs till och med kunna aktivera räckviddsuppgraderingen senare, efter att de har köpt bilen.
Anledningen till uppgraderingen är nya batterier med bättre batterikemi som Tesla Motors har börjat utrusta bilarna med. Det är med hjälp av bättre batterier som de har kunnat öka bilarnas batteristorlekar från 60 kWh till 70, och 85 kWh till 90. Den här nya ökningen kan vara ett tecken på att Tesla Motors snart kommer uppgradera bilarnas batterier till 75 och 100 kWh respektive.
Flera medier rapporterat om batteriökningen som en banbrytande nyhet, men faktum är att redan för flera år sedan erbjöds kunder att köpa Tesla Model S 40 med egentligen 60 kWh batterier som spärrats i mjukvaran till 40 kWh. Och Mercedes B-klass (som Tesla Motors levererar drivlinan till) erbjuds också med tillvalspaketet utökad räckvidd som låser upp batteriernas översta kWh.
Är det värt att betala 32,500 kronor för 5 kWh extra batterier, för 2 mil extra räckvidd? Den frågan får var och en svara på själva. Men de som väljer att inte köpa räckviddsuppgraderingen får nog istället två intressanta “bieffekter” av de outnyttjade 5 kilowattimmarna:
Även om de laddar batterierna till “100%” enligt bilens display kommer batteriets översta 5 kWh inte laddas – batterierna kommer endast laddas till 93% av sin egentliga maximala kapacitet. Man kan “full”-ladda bilen oftare utan att bekymra sig över att batterierna mår inte bra av att vara fulladdade – för de blir ju egentligen aldrig det.
Enligt tidigare studier degraderas Tesla Model S batterier ca 7% efter 12,000 mil. Iom att de översta 7% av batterierna är spärrade mjukvarumässigt kommer de Model S 70 ägare som har bilarna med nya nosen (och därmed 75 kWh batterierna) att inte märka någon batteridegradering alls de första 12,000 milen – medan batterierna degraderar de oanvända 5 kilowattimmarna, så att säga.
Vi kan endast spekulera i ifall Tesla Motors väljer att behålla systemet med 70 kWh bilar som egentligen har 75 kWh batterier en längre tid – eller om detta är endast en övergångslösning innan instegsmodellens batteristorlek helt ökas till 75 kWh?
Är du på gång att köpa en Tesla Model S 70 eller 70D – ha en diskussion med din Tesla-representant om bilens batterier!
Det där med degraderingen beror väl på hur spärren är gjord. Ligger den som en spärr att du bara kan använda 93% av cellerna eller liknande så borde man väl märka degraderingen ändå?
Rent tekniskt är det svårare att implementera så, men ja Tesla kan ha tagit den vägen istället, vi vet inte (än).
Om de har gjort på det viset får kunderna ett slags inbyggd batterirekonditionering: efter 12,000 mil kan du få tillbaks original batterikapacitet för endast 32,500 kronor. Vilket även det är en intressant idé.
Fast om 7% aldrig används under de 12k första milen lär de cellerna inte må så bra sen…
Ja Tesla-Bjorn har en video där han pratar om just degraderingen. Det han säger är att försämringen sker långsammare med 75 kWh tillgängliga än om man bara har 70 kWh tillgängliga. Men att det är bara under förutsättning att du laddar fullt lite då och då. Kanske ger en skillnad på ett par procent eller så.
Skulle man låsa upp 75 kWh och ladda till 93% så skulle det ge samma degraderingseffekt som att ladda det låsta 70 kWh till 100%. Troligtvis.
Men som sagt vi vet inte exakt hur Tesla har låst batterikapaciteten.
Jag menar att om det är så att 7% av cellerna låses för användning, så som nämndes tidigare i denna konversation, och därmed aldrig används så kommer de att laddas ur och förstöras. Man kan också tänka sig att tesla låser dem till en viss laddnivå men det låter väldigt komplicerat. Att alltid ladda till 93% är inte heller bra då batteriet isf inte kalibireras tillräckligt för att få en bra räckvidssuppskattning. Batteripack är riktigt avancerade…
Tesla lär ju inte förstöra sina egna batterier. Sen om man för jämnan laddar till 93% så kommer de individuella batteripacken att turas om att ladda fullt. Det ger en hyfsad räckviddsuppskattning.
Att låsa till en viss laddningsnivå är ju precis vad Tesla gör för att låta dig ladda till 80% utan att behöva dra ur kontakten.
I ett begränsat 75 kWh batteri är det bara enkel mjukvara som gör att du bara kan dra slidern till 93% fast det står 100% på skärmen. Easypeasy.
Ska man tro Edinburgh University så kommer en tyngre Tesla (5 kWh mer batterier) att ge högre utsläpp av giftiga partiklar… Vad är det där för tomtar egentligen? Beställningsjobb från fossilförbränningsindustin? 😉
http://www.nyteknik.se/fordon/elbilar-slapper-ut-mer-giftiga-partiklar-an-vanliga-bilar-6561011
Efter 15000 mil tycker jag snarare att Tesla nöter mindre på däck och bromsklossar än ICE bilar. Vikten är inte lika avgörande som rullmotstånd eller aerodynamik.