Vad behöver framtidens elbilar klara?
Moderator: Redaktion
Vad behöver framtidens elbilar klara?
Vi som är vana elbilsbilister ser kanske att räckvidd är mindre viktigt än media framställer.
Men vi lever i en värld vi accepterat, som vi tycker är okey.
Ett av de vanligaste svaren till någon som bor så att denne inte kan ladda hemma är ”Då kanske EV inte är för dig”.
Får vi en elbil med ett rejält batteri, 100-150kWh och väldigt snabbladdat så kanske det bara kostar 5min per vecka att åka och ladda.
Då blir inte ladda hemma en viktig faktor.
Men vi lever i en värld vi accepterat, som vi tycker är okey.
Ett av de vanligaste svaren till någon som bor så att denne inte kan ladda hemma är ”Då kanske EV inte är för dig”.
Får vi en elbil med ett rejält batteri, 100-150kWh och väldigt snabbladdat så kanske det bara kostar 5min per vecka att åka och ladda.
Då blir inte ladda hemma en viktig faktor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad behöver framtidens elbilar klara?
Jag tror det är fel sätt att lösa problemet. Det bör vara bättre och mer effektivt att se till så folk som idag inte kan nattladda får möjlighet till det. Något större batterier är nog bra, men inte enorma. Något snabbare laddning också, men det är snarare för de längre resorna.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror (helt säkert) vi kommer till billigare batterier med mycket snabbare laddning och betydligt högre energitäthet, då kommer det rymmas mycket mer energi i samma låda och till samma vikt som idag.Remuz skrev: ↑11 jan 2026 19:22Jag tror det är fel sätt att lösa problemet. Det bör vara bättre och mer effektivt att se till så folk som idag inte kan nattladda får möjlighet till det. Något större batterier är nog bra, men inte enorma. Något snabbare laddning också, men det är snarare för de längre resorna.
Tar vi mobiltelefoner och backar till 1995 så skulle nog de flesta tycka att det inte skulle behövas en telefon med en skärm på hela sidan utan knappar som man kan se film på, surfa och ha 1000 olika appar i.
Jag tror det är samma sak här och att utvecklingen kommer leda till större batterier dom laddar mycket snabbare.
Det kommer lösa ett antal problem och öppna ett antal nya möjligheter. Exempelvis lagra energi när det är överskott, som inte tar sedan tar slut redan nästa dag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Exakt! Innovation och drivkraft till innovation kommer påverka mer än status idag. Såväl bilar batterier och laddteknik utvecklas ändå i hyfsad takt.
Och ändå kommer man långt med low tech redan idag. De 11-22kw boxarna är utmärkt för low SOC-strategi och de dagar man behöver trycka på laddning. men i praktiken skulle många, men inte alla, av oss klara sig på 2 kW under de typ 10 timmar man parkerar för natten.
Och ändå kommer man långt med low tech redan idag. De 11-22kw boxarna är utmärkt för low SOC-strategi och de dagar man behöver trycka på laddning. men i praktiken skulle många, men inte alla, av oss klara sig på 2 kW under de typ 10 timmar man parkerar för natten.
M3 LR 2023
-
SwedishAdvocate
TEAM vettig nattladdning till rimlig kostnad för alla som vill ha!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag tror inte det är sunt att normalbilen ska väga 2,5 ton pga enorma batteripack, så små batterier som möjligt utan att inskränka på användbarheten och väl utbyggd laddinfrastruktur är rimligare.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Då har du missat poängen.
En tesla model 3 LR's Pack väger 480kg idag, och ger 84kWh. Bilen väger 1900-1930kg. Dvs lättare än flera fossilare i klassen.
Det är med 276Wh/kg.
Solid State- batterierna siktar initialt på runt 400Wh/kg enligt flera av utvecklarna. 400/276*84= 122kWh. Med en bil som fortfarande väger 1900-1920, dvs lättare än flera fossilare.
Med några steg till i energitäthet så kommer det rymmas betydligt mer till samma vikt och i samma batteripack som idag rymmer 84kWh.
Model S kommer kunna ha 145kWh enligt samma princip, med samma batterivikt som idag.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag behöver mer än dubbla räckvidden mot idag för att vara nöjd.
Det är inte acceptabelt att bara kunna köra 20 mil med de bästa bilarna i Autobahn-fart.
När man kan köra 4-5 timmar i 160kmh i sträck i motvind och regn, då är jag nöjd.
Supersnabb laddning är inte så hög prio, efter en sån stint vill man pausa ett tag ändå.
Det är inte acceptabelt att bara kunna köra 20 mil med de bästa bilarna i Autobahn-fart.
När man kan köra 4-5 timmar i 160kmh i sträck i motvind och regn, då är jag nöjd.
Supersnabb laddning är inte så hög prio, efter en sån stint vill man pausa ett tag ändå.
Större batterier och snabbare laddning. Mindre degradering. Fulladdat batteri skall inte vara något problem. Den som inte kör så mycket och saknar laddnöjlighet hemma bör kunna ladda fullt varannan vecka typ.
Dessutom lägre pris både på inköp och försäkring.
Dessutom lägre pris både på inköp och försäkring.
Model Y LR AWD -24