Vanliga Autopilot tråden
Moderator: Redaktion
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Vanliga Autopilot tråden
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Re: Vanliga Autopilot tråden
I min model 3 som är en bil tillverkad i oktober 2025 med blinkersspak och kamera fram så har jag följande problem; bilen tenderar att lägga sig lite till vänster om mitten av vägbanan på landsväg. Det går vanligtvis bra men när man möter bussar och lastbilar är det obehagligt då de passerar väldigt nära och man känner sig liten i en låg bil när en hög jätte far förbi. Jag misstänker lite att Tesla safe:ar och låter bilen mest gå efter mittlinjen när den centrerar sig och inte bägge linjerna som gör körfältet. I min tidigare 2023 Volvo C40 så kändes det som att bilen lade sig mer mitt i filen och där hade man t o m möjligheten att styra med och placera bilen exakt var man vill om standard placeringen inte passar en. Hur upplever ni detta på era bilar?
Håller med, framförallt i högersvängar ligger bilen obekvämt nära mittlinjen. Highland -24.
TM3 LR -24 Highland
Vänta bara tills du möter en lastbil i en högerkurva och AP väljer att tvärnita i mötesögonblicket, då blir det otäckt på riktigt.vrid_i_skogen skrev: ↑09 jan 2026 10:10I min model 3 som är en bil tillverkad i oktober 2025 med blinkersspak och kamera fram så har jag följande problem; bilen tenderar att lägga sig lite till vänster om mitten av vägbanan på landsväg. Det går vanligtvis bra men när man möter bussar och lastbilar är det obehagligt då de passerar väldigt nära och man känner sig liten i en låg bil när en hög jätte far förbi. Jag misstänker lite att Tesla safe:ar och låter bilen mest gå efter mittlinjen när den centrerar sig och inte bägge linjerna som gör körfältet. I min tidigare 2023 Volvo C40 så kändes det som att bilen lade sig mer mitt i filen och där hade man t o m möjligheten att styra med och placera bilen exakt var man vill om standard placeringen inte passar en. Hur upplever ni detta på era bilar?
AP gör sig bäst på mötesfria vägar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Nu har detta med tvärnitar i högerkurvor på landsväg hänt flertalet gånger. Ju skitigare det är med slask och annat desto större är risken. Jag upplever att den bromsar fullt 100% så plötsligt så bilen hinner inte sätta sig framåt med vikten utan man understyr rakt fram känns det som. Riktigt riktigt otäckt. Har bokat en service med synpunkter och önskemål att komma tillrätta med detta. Den har inte hanterats än och frågan är vad det ger egentligen men man får göra vad man kan tänkte jag.Maw skrev: ↑09 jan 2026 10:59Vänta bara tills du möter en lastbil i en högerkurva och AP väljer att tvärnita i mötesögonblicket, då blir det otäckt på riktigt.vrid_i_skogen skrev: ↑09 jan 2026 10:10I min model 3 som är en bil tillverkad i oktober 2025 med blinkersspak och kamera fram så har jag följande problem; bilen tenderar att lägga sig lite till vänster om mitten av vägbanan på landsväg. Det går vanligtvis bra men när man möter bussar och lastbilar är det obehagligt då de passerar väldigt nära och man känner sig liten i en låg bil när en hög jätte far förbi. Jag misstänker lite att Tesla safe:ar och låter bilen mest gå efter mittlinjen när den centrerar sig och inte bägge linjerna som gör körfältet. I min tidigare 2023 Volvo C40 så kändes det som att bilen lade sig mer mitt i filen och där hade man t o m möjligheten att styra med och placera bilen exakt var man vill om standard placeringen inte passar en. Hur upplever ni detta på era bilar?
AP gör sig bäst på mötesfria vägar.
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Frågade Gemini om detta problem och den nämner att det på flertalet ställen på nätet pratas om ett "lane offset" som man skulle kunna skapa med hjälp av S2xy commander. Jag har inte hittat dessa inställningar i min app för Commandern men jag har mailat Enhanced Auto med frågan så får vi se vad de svarar.
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Personligen så ska jag även prova att gå in på servicemenyn och under Autopilot trycka på "reset DAS" för att nollställa all kalibrering. Därefter ska jag köra på en landsväg och hålla så långt till höger jag kan och se om det går att påverka kalibreringen. Någon som redan testat att göra detta och funnit någon skillnad?
Äger model 3 med EAP.vrid_i_skogen skrev: ↑09 jan 2026 10:06Jag gör antagandet nu att 99% av Tesla-ägarna i Sverige inte gör tillval från vanliga Autopiloten till EAP eller FSD. Jag gör också antagandet att det inte finns en aktuell tråd för att prata om enbart detta och jämförelser mellan de olika modellerna och inom olika årsmodeller för enskilda modeller. Därav denna tråd
![]()
Lånebil just nu med FSD.
Ser absolut inte vad som skulle motivera hoppet till FSD, upplever ingen skillnad på dessa i praktiken. Utöver att FSD kan stanna för rödljus, men då ”autostyrning” inte kan inte aktiveras väldigt ofta inom stadsmiljö så ser jag ingen vits med funktionen för rödljus heller.
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
För mig funkar det att starta autopiloten överallt. Ibland får man trycka ett par gånger extra men oftast går det direkt så länge man börjar aktivera det där det finns kantlinjer.
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Hi ,vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:26Frågade Gemini om detta problem och den nämner att det på flertalet ställen på nätet pratas om ett "lane offset" som man skulle kunna skapa med hjälp av S2xy commander. Jag har inte hittat dessa inställningar i min app för Commandern men jag har mailat Enhanced Auto med frågan så får vi se vad de svarar.
Thanks for the suggestion — really appreciate you taking the time to share it.
Unfortunately, that’s not something we can implement, as we’re unable (and also unwilling) to make any changes to how the car behaves during Autopilot or FSD. Adjusting behavior like lane positioning would raise serious safety concerns, and that’s not a direction we’re comfortable going in. Hope that makes sense.
If you have any further questions or need assistance, don’t hesitate to reach out.
Det lär inte komma några uppdateringar till autopiloten.
Nu är den helt borttagen i Kanada och US.
Det enda säljargument man hör nuförtiden är FSD, dom förlitar hela möjlighet att konkurrera i Europa på att FSD kommer att bli godkänt?
Det ser ut att bli prishöjningar på FSD prenumeration också
Det enda säljargument man hör nuförtiden är FSD, dom förlitar hela möjlighet att konkurrera i Europa på att FSD kommer att bli godkänt?
FSDS kommer högst troligen att vara lagligt från 2027-01-01 som det ser ut idag om jag förstår processen. Det är beslut nu, sedan är det en period på 6 mån där den ska ratificeras. Sedan ska ju Tesla typgodkänna, anpassa osv. Detta kanske man har gjort till viss del redan.elbilly skrev: ↑23 jan 2026 09:56Det lär inte komma några uppdateringar till autopiloten.
Vi får se, jag hade förhoppningar om att dom skulle uppdatera autopilot med en enklare variant baserad på FSD stacken då den nuvarande numera hör till dom absolut sämsta på marknaden.spacecoin skrev: ↑23 jan 2026 11:32FSDS kommer högst troligen att vara lagligt från 2027-01-01 som det ser ut idag om jag förstår processen. Det är beslut nu, sedan är det en period på 6 mån där den ska ratificeras. Sedan ska ju Tesla typgodkänna, anpassa osv. Detta kanske man har gjort till viss del redan.elbilly skrev: ↑23 jan 2026 09:56Det lär inte komma några uppdateringar till autopiloten.
Men det är tydgligen nu att detta aldrig kommer att ske.
Inte heller försämringar introducerade med Juniper lär åtgärdas.
Den kommer inte att tas bort på existerande men inga uppdatering är att vänta som sagt.
Jag tror inte heller det kommer tas emot särskilt bra att behöva prenumera för en basic autopilot för motorvägen.
Hmm tror från min sida var att autopilot gör de något åt genom att ersätta den med delar av FSD scopet. Måste man betala för FSD är det mindre intressant.
FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Det här suger. Jag trodde Autopiloten skulle ersättas av ett subset av FSD så snart möjligt så de slipper underhålla kodbasen. Sen att FSD blir billigare med tiden och till sist ingår i priset, logiskt men det kan ta ett tag.
Det som det ryktas om nu är tvärtom, att priset kommer att höjas.Maw skrev: ↑23 jan 2026 12:07FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
Vi får vänta och se vad som sker.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har fortfarande förhoppningar på att de kommer att uppdatera nuvarande farthållare/autosteer till ett subset av FSD även på våra "gamla" bilar med HW3.
De släppte ju matrix-ljusen till bilarna gratis trots att de likväl kunde tagit betalt eller bara släppt till Highland och nyare så jag kommer inte sluta hoppas även om det inte är sannolikt
De släppte ju matrix-ljusen till bilarna gratis trots att de likväl kunde tagit betalt eller bara släppt till Highland och nyare så jag kommer inte sluta hoppas även om det inte är sannolikt
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hur kan man höja priset på något man slutat att sälja?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:22Det som det ryktas om nu är tvärtom, att priset kommer att höjas.Maw skrev: ↑23 jan 2026 12:07FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
FSD ska ju inte gå att köpa längre.
Och något pris i Sverige på FSD-abonnemang har vi väl inte sett än? Så det blir också svårt att höja.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Det ryktas om höjt pris på FSD abbonemmang.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:37Hur kan man höja priset på något man slutat att sälja?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:22Det som det ryktas om nu är tvärtom, att priset kommer att höjas.Maw skrev: ↑23 jan 2026 12:07FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
Och något pris i Sverige på FSD-abonnemang har vi väl inte sett än? Så det blir också svårt att höja.
Om det öht blir tillåtet i Sverige så får vi se vad priset blir men det ser inte ut att bli försumbart.
Och om detta då dessutom blir enda sätt att få hjälpsystem för att köra på motorväg så är jag skeptisk till om det kommer öka någon försäljning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vad är priset på FSD-abonnemanget nu?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:41Det ryktas om höjt pris på FSD abbonemmang.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:37Hur kan man höja priset på något man slutat att sälja?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:22Det som det ryktas om nu är tvärtom, att priset kommer att höjas.Maw skrev: ↑23 jan 2026 12:07FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
Om det öht blir tillåtet i Sverige så får vi se vad priset blir men det ser inte ut att bli försumbart.
Och om detta då dessutom blir enda sätt att få hjälpsystem för att köra på motorväg så är jag skeptisk till om det kommer öka någon försäljning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
$99/månad ligger det på i US nu.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:45Vad är priset på FSD-abonnemanget nu?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:41Det ryktas om höjt pris på FSD abbonemmang.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:37Hur kan man höja priset på något man slutat att sälja?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:22Det som det ryktas om nu är tvärtom, att priset kommer att höjas.Maw skrev: ↑23 jan 2026 12:07FSD (abonnemang) kommer högst troligt att bli väldigt billigt inom en inte alltför avlägsen framtid eftersom Elon behöver kränga 10 miljoner av dem för att få ut sin bonus. Jag kan tänka mig att det kommer bli en symbolisk summa bara för att kunna hävda att det fortfarande är ett abonnemang och inte något som ges bort gratis.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja, om det nu ska krävas abonnemang för att få grundläggande förarstöd som filhållning och adaptiv farthållare så tror jag också att Tesla felbedömt marknaden. Deras bilar blir ju sämre grundutrustade än vanliga billiga småbilar.elbilly skrev: ↑23 jan 2026 14:06$99/månad ligger det på i US nu.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:45Vad är priset på FSD-abonnemanget nu?elbilly skrev: ↑23 jan 2026 13:41Det ryktas om höjt pris på FSD abbonemmang.Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 13:37Hur kan man höja priset på något man slutat att sälja?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Ja, jag är inte så intresserad av FSD att jag halar upp plånboken för det.
Adaptiv farthållare ingår i bilen, inte längre filhållning. (I USA).Nicke Nyfiken skrev: ↑23 jan 2026 15:46Ja, om det nu ska krävas abonnemang för att få grundläggande förarstöd som filhållning och adaptiv farthållare så tror jag också att Tesla felbedömt marknaden. Deras bilar blir ju sämre grundutrustade än vanliga billiga småbilar.