När det blåser mycket fylls exportkablarna mot Europa. Då kan Sverige inte sälja mer el utomlands och priserna pressas snabbt nedåt.
”Något förenklat kan man säga att när vi inte fyller exportkablarna till Europa har vi samma priser som Europa – när vi fyller dem har vi mycket lägre priser, men vi har nästan aldrig högre”, säger Björn Hedin
Skulle det här ha undvikits med mer vindkraft/solenergi, och hur mycket mer hade behövts?
Kylan har fått elpriserna att stiga och vattennivåerna i dammarna att sina.
Därmed ställs prognoserna ända fram till sommaren på ända.
”Vi kommer att gå ur vintern med låga nivåer i vattenmagasinen och det lär påverka elpriserna åtminstone ända fram till sommaren”, säger Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia, i ett pressmeddelande.
Han konstaterar att väderprognoserna från före jul har ställts på ända. Det har blivit betydligt kallare än vad som förutspåddes då, och det gäller även stora delar av Europa. Det har triggat elförbrukningen och naggat på nivåerna i vattenkraftdammarna.
Bara i januari har elpriset blivit 50 procent högre än vad marknadsprognosen angav i december.
Nu spås elpriset i Sverige bli mellan 70 öre och 1,10 kronor/kWh, dyrast i söder, under första kvartalet i genomsnitt. I fjol var motsvarande siffror 17–80 öre.
Och samma fråga fast omvänd.
Hur högt hade inte elpriset varit utan solenergi och vindkraft?
Svaret är att det hade varit mycket högre sett över helåret och det hade gynnat elproducenterna rejält.
För det har ju konstaterats att elpriserna är så låga att bolag går med förlust, och att det inte är lönsamt att bygga ny elproduktion någonstans i Sverige längre.
Jag hade fast pris året runt ganska många år innan vind och solkraft var en (utbredd)grej för runt 20-25 öre/kWh, ingen elproducent protesterade då var jag kan komma ihåg, vad är det som har förändrats sedan dess?
Vi förbrukar inte mycket mer vad jag kan se.
Det var elhandelsbolag som gick i konkurs under energikrisen som började innan kriget i Ukraina.
De hade inte räknat in riskerna med högre elpriser, så därför kunde man ha fastprisavtal på el som låg nära det rörliga.
Numera är fastprisavtal mycket dyrare, då risken är inbakad i priserna.
Samma misstag har vindparksägare gjort med PPA avtal, exempelvis Markbygden.
Ja tiden med låga förutsägbara elpriser är borta med vinden
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Och samma fråga fast omvänd.
Hur högt hade inte elpriset varit utan solenergi och vindkraft?
Svaret är att det hade varit mycket högre sett över helåret och det hade gynnat elproducenterna rejält.
För det har ju konstaterats att elpriserna är så låga att bolag går med förlust, och att det inte är lönsamt att bygga ny elproduktion någonstans i Sverige längre.
Jag hade fast pris året runt ganska många år innan vind och solkraft var en (utbredd)grej för runt 20-25 öre/kWh, ingen elproducent protesterade då var jag kan komma ihåg, vad är det som har förändrats sedan dess?
Vi förbrukar inte mycket mer vad jag kan se.
Det var elhandelsbolag som gick i konkurs under energikrisen som började innan kriget i Ukraina.
De hade inte räknat in riskerna med högre elpriser, så därför kunde man ha fastprisavtal på el som låg nära det rörliga.
Numera är fastprisavtal mycket dyrare, då risken är inbakad i priserna.
Samma misstag har vindparksägare gjort med PPA avtal, exempelvis Markbygden.
Ja tiden med låga förutsägbara elpriser är borta med vinden