Airlift skrev: ↑01 feb 2026 06:48
ErransEgo skrev: ↑31 jan 2026 22:29
Airlift skrev: ↑31 jan 2026 21:54
ErransEgo skrev: ↑31 jan 2026 20:34
Airlift skrev: ↑31 jan 2026 16:38
Samma i Storbritannien, Tyskland… ja det är bara tillfälligheter, precis som att vädret är högst styrande och likaså tillfälligt medan effektbehov är kontinuerligt. Ignorance is bliss
I Tyskland och Storbritannien gillar dom visst smör?
Men om man använder logistik tänkande så har bland annat UK och vi i Sverige monterat ner vår tunga industri långt innan vindkraften dök upp.
Å hur förklarar man Kina?
Tyskland har flera problem, varav några större anledningar är att de hade billig gas och att Kina gått ifrån kund till konkurrent
Nä, enligt mig är din hypotes väldigt ytlig och ogenomtänkt, från början till slut.
Nu är det inte min hypotes utan vart vi flyttat ”vår” tidigare europeiska produktion. Vi har sällan kunnat konkurrera med arbetskraftens kostnader men tidigare haft säkra effektleveranser till bra pris. Vi har inte samma kraft (pun) längre.
Okej, det handlar alltså inte om avindustrialiseringen eller sysselsättningsgrad.
Konstig pseudodiskussion.
Om det största incitamentet för att anlägga industri i Sverige/norra Europa har nedmonterats så är det ingen pseudo-fråga. Tyskland valde sin osäkerhet med förbränning, Sverige valde sin med vind, tyvärr är de väldigt knutna till varandra.. Svårt att förstå att arbetstillfällen inom industrin sjunker till följd av färre etableringar (och en hel del nedläggningar) samtidigt som folkmängden ökar?
Istället läggs det ofantliga summor av statligt stöd till pseudo-industrin som batterifabrik och järnsvamp i en slags chimär att det ska ge arbetstillfällen.. Som spolas ut med badvattnet. Alla dessa ”satsningar” kunde man valt att lägga på sådant som hade kommit befolkningen till gagn i form av säkrad effekt. Det hade givit avkastning, i betydligt större omfattning än de andra ”gröna” projekten..
Ska landet (länder) bli sin egen lyckas smed är det infra som staten bistår med.
Vi har extremt låga elpriser och effekt i Norr, ändå är det få som är sugen på att etablera sig här/där, därmed inget reellt argument.
Befolkningsökning pga invandring och nativitet hänger inte ihop med elproduktion, se länk 1.
Norra Europas vilja att bli tjänstesamhället har inget med elproduktion att göra.
Tyskland har historisk varit beroende av förbränning, det är inget nytt, förnybart ersätter massa kol-, gaskraftverk.
EUs regelverk och bidrag orkar jag inte diskutera, det finns inget slut.
Igen, jag anser att det är helt meningslöst att fortsätta diskussionen.
Länk1
https://www.scb.se/hitta-statistik/arti ... ande-i-eu/