Tesla Juniper bromsljud
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Juniper bromsljud
Slutat försöka fixa mina, kan försvinna ett litet tag men sen är det tillbaka.
Igår körde jag lugnt och sakta mot ett övergångställe där en person gick över och tittade ned i mobilen samtidigt som mina bromsar började skrika, den stackaren hoppade en halvmeter snett uppåt bortåt....
Igår körde jag lugnt och sakta mot ett övergångställe där en person gick över och tittade ned i mobilen samtidigt som mina bromsar började skrika, den stackaren hoppade en halvmeter snett uppåt bortåt....
Ja tyvärr. Jag har en lösning. Under varje körning. Se till att bromsa din första bromsning när ingen människa i närheten, så slipper du skämmas om du behöver använda bromsen när folk är nära. Ofta skriker inte bromsarna på andra bromsningen under samma körningelbilly skrev: ↑27 jan 2026 14:22Slutat försöka fixa mina, kan försvinna ett litet tag men sen är det tillbaka.
-
VoltViking
Om det här hade gått att lösa med mjukvara så borde fixen redan vara ute. Det lutar snarare åt ett hårdvarufel med bromsarna, och vad bör Tesla vara medvetna om vid det här laget.
Är det någon som nyligen hämtat ut en Juniper (Standard eller Performance) som har problemet? När i så fall? Jag undrar om de har hunnit justera i produktionen och åtgärdat problemet för de bilar som tillverkas just nu.
Är det någon som nyligen hämtat ut en Juniper (Standard eller Performance) som har problemet? När i så fall? Jag undrar om de har hunnit justera i produktionen och åtgärdat problemet för de bilar som tillverkas just nu.
Ja, man ska bara komma ihåg.togr82 skrev: ↑27 jan 2026 14:26Ja tyvärr. Jag har en lösning. Under varje körning. Se till att bromsa din första bromsning när ingen människa i närheten, så slipper du skämmas om du behöver använda bromsen när folk är nära. Ofta skriker inte bromsarna på andra bromsningen under samma körningelbilly skrev: ↑27 jan 2026 14:22Slutat försöka fixa mina, kan försvinna ett litet tag men sen är det tillbaka.
Igår körde jag lugnt och sakta mot ett övergångställe där en person gick över och tittade ned i mobilen samtidigt som mina bromsar började skrika, den stackaren hoppade en halvmeter snett uppåt bortåt....![]()
![]()
Drog ett par hårda igår dessutom men idag skriker den igen...
elbilly skrev: ↑29 jan 2026 15:48Ja, man ska bara komma ihåg.togr82 skrev: ↑27 jan 2026 14:26Ja tyvärr. Jag har en lösning. Under varje körning. Se till att bromsa din första bromsning när ingen människa i närheten, så slipper du skämmas om du behöver använda bromsen när folk är nära. Ofta skriker inte bromsarna på andra bromsningen under samma körningelbilly skrev: ↑27 jan 2026 14:22Slutat försöka fixa mina, kan försvinna ett litet tag men sen är det tillbaka.
Igår körde jag lugnt och sakta mot ett övergångställe där en person gick över och tittade ned i mobilen samtidigt som mina bromsar började skrika, den stackaren hoppade en halvmeter snett uppåt bortåt....![]()
![]()
Drog ett par hårda igår dessutom men idag skriker den igen...![]()
När jag läser vad jag själv skrev ovan, fattar jag att ingen ens pallar att följa det....eller ens kommer ihåg....
Kanske samma problem som Audi haft på vissa Q8 med en viss leverantör av bromsskivorna.
Bygger rost extremt snabbt och rost som är riktigt svår att få bort som i sin tur snedsliter skivorna. Jag har själv problemet. Men motionerar numer bromsarna dagligen för att hålla det i schakt. Inget som Audi vare sig tar på garanti eller goodwill.
De som bytt skivor runt om har fått bort problemet helt.
Min gamla e-tron 55 hade aldrig detta problem. Utan det räckte med att bilen själv inaktiverade regen då och då.
Bygger rost extremt snabbt och rost som är riktigt svår att få bort som i sin tur snedsliter skivorna. Jag har själv problemet. Men motionerar numer bromsarna dagligen för att hålla det i schakt. Inget som Audi vare sig tar på garanti eller goodwill.
De som bytt skivor runt om har fått bort problemet helt.
Min gamla e-tron 55 hade aldrig detta problem. Utan det räckte med att bilen själv inaktiverade regen då och då.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Anmäler ni i appen eller ska man avvakta?
Om man nu ska det var i appen gör man det?
Om man nu ska det var i appen gör man det?
Model Y LR DM Stealth Grey levererad 23/1 2025
- Kenta Tesla
- Teslaägare
Jag anmälde precis nu i appen, så jävla pinsamt när man kommer till ett övergångs ställe, och så skriker bilen som faan!
Model Y Juniper
-
VoltViking
Jag har varit i kontakt med supporten, som knappt verkade känna till problemet. Det är anmärkningsvärt med tanke på att felet verkar vara utbrett även utanför Sverige. Beskedet jag fick var att det inte finns några planer på åtgärd eftersom funktionen inte påverkas. Hade detta kunnat lösas via mjukvara tror jag redan att det skulle ha skett, vilket tyder på ett fel med själva bromsen. Min slutsats är att Tesla inte lär uppnå en lösning via mjukvaran och inte heller tänker åtgärda det på annat sätt.
Frågan är om felet är så dyrt att åtgärda att Tesla hellre tar smällen på varumärket? Det borde i så fall röra sig om en väldigt kostsam reparation, men samtidigt verkar folk här ta missljuden med sådan ro, att smällen på varumärket kanske inte är så hög ändå. Är det så att missljuden överdramatiseras här i tråden?
Frågan är om felet är så dyrt att åtgärda att Tesla hellre tar smällen på varumärket? Det borde i så fall röra sig om en väldigt kostsam reparation, men samtidigt verkar folk här ta missljuden med sådan ro, att smällen på varumärket kanske inte är så hög ändå. Är det så att missljuden överdramatiseras här i tråden?
Gör du det under service då eller ?Kenta Tesla skrev: ↑29 jan 2026 22:36Jag anmälde precis nu i appen, så jävla pinsamt när man kommer till ett övergångs ställe, och så skriker bilen som faan!
Model Y LR DM Stealth Grey levererad 23/1 2025
- Kenta Tesla
- Teslaägare
Ja precis, det är under service och så kan man skriva under ”övrigt” har jag för mig, i ett fri text fält.
Model Y Juniper