Tesla slutar tillverka S och X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla slutar tillverka S och X

Inlägg av mikebike »

85n skrev: 30 jan 2026 15:50
Maw skrev: 30 jan 2026 08:19
85n skrev: 30 jan 2026 07:49
Maetlarv skrev: 29 jan 2026 22:42
ErransEgo skrev: 29 jan 2026 21:50

Nu hoppar jag in här.
Ja, själva ”bilen” för folket är död för Tesla, det är slut med utvecklingen av dessa framöver.

De väntar bara på att skala upp självkörandet.
Genom abonnemang så har några beräknat att Tesla kommer tjäna mer per månad än på helåret 2025.
Det bygger på 2030 kommer det finnas många miljoner Tesla fordon med FSD och ca 80% av ägarna kommer betala abonnemang.

Vidare
xAI hänger ihop med alla fordon och produkter här under.
Grok ska styra alla robotar, fordonen osv
Chipfabriker ska byggas, för att träna och byggas in i produkterna
Batterier och solceller för energi till gruppen
SpaceX och Starlink för rymd, AI, kommunikation mellan produkterna.
X för media, bank, Handel, styrning (everything app)
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Med full kontroll och rådighet över hela kedjan från början till slut
Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?
Typ närmaste två åren FSDs, kraftig tillväxt där det tillåts och det drar ner försäkringskostnader, ökar säkerheten för dig och din familj. Sedan S-kurva när Privat FSDu tar över, 2028-2029 när man fått nog många mil på FSDu Robotaxi och det tillåts på bred font inkl bilen din ut å köra taxi. Sedan ännu en S-kurva där bilägande upphör. Kan hända det blir ett tvärt stopp, om Tesla fortsätter sälja bilar så är det som Nvidia gör nu, skickar ut en allmosa i form av svin dyra grafikkort till entusiaster och ser det som någon form av PR antagligen, då det segmentet gått ifrån 90% till 10% marknadsandel på mindre än ett decennium.
Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil. Eller varför jag skulle vilja låna ut min egen bil till vilt främmande, ofta fulla, människor med alla risker det innebär mot en spottstyver i ersättning för att de ska slippa ragla hem från krogen på egna ben. Jag hyr ju inte ut min bil idag heller. Det kommer inte att hända även om Tesla mot all förmodan skulle få FSD att fungera utan övervakning med nuvarande sensorer.
Det är helt upp till dig. Självkörning + billig och skalbar produktion är uppfinningen som kommer få dig att sluta äga bil, eftersom du kan åka dörr till dörr 10x billigare än dagens taxi. I min stad kostar 4km, 5-10min 270:-. Jag kommer skicka ut min bil direkt, om inte annat för att konkurrera med dessa ockrare. Jag vet inte varför folk anser att bilen det är deras heligaste kammare, kanske för att bilen är en enda gigantisk kostnad som aldrig varit vinstgivande. Jag vet många som hyr ut sina hus här hela vintersäsongen till turister, säsongarbetare m.m. Känns värre och krångligare, men folk är giriga.

Sedan om jag släpper lös den mellan 23-05 på fre-lör det får det ekonomiska incitamentet avgöra. Förmodligen kommer den gå Robotaxi 24/7, medan jag själv åker närmaste Robotaxi istället för att kalla hem bilen.

Tiden får avgöra, det är knappast 10 år bort i USA. Här är det svårt att veta.
10x billigare? Så mer än 90% av kostnaderna för taxinäringen är löner?
Personligen åker jag aldrig taxi och kör mycket sällan korta sträckor. Jag tror inte heller det funkar att använda grannens bil som robotaxi till landet 50 mil bort. Skall den köra tom tillbaks eller skall den stå kvar tills vi skall hem?

När vi köpte fritidshuset fanns en tanke om att hyra ut det periodvis, men det har inte blivit av, främst för att vi inte själva kan använda det spontant då. Samma sak gäller om man låter sin bil agera robotaxi, när man behöver bilen är den i Ulricehamn på väg till Varberg! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

RareEarth skrev: 30 jan 2026 11:43
Jerker skrev: 30 jan 2026 09:46
RareEarth skrev: 30 jan 2026 09:15
Och det kommer ju inte bli aktuellt för de som bor i glesbygd där det aldrig kommer finnas underlag för att ha stora flottor cirkulerande robotaxis.
Glesbygd är i det här fallet en väldigt glidande skala och den del av vårt land som kan definieras i tätort som får folk att med hjälp av självkörande billiga taxibilar ersätta en privatägd bil är inte så stor. Det är i princip bara de större städerna. Resten får betraktas som glesbygd. Lägg där till alla företagsbilar, hemmafixare som ofta använder sin släpkärra etc.

På 50-talet trodde man att man om 25 år skulle ha flygande bilar. Jag tror att vi är ungefär på samma nivå idag gällande drömmen om robottaxibilar som ska ersätta majoriteten av personligt ägda bilar om 10-20 år.
Om man ersätter en stor del av bilflottan med självkörande taxibilar så kommer det finnas robotaxi lätt tillgängliga även i områden som idag inte enkelt betjänas av taxi. Det blir självförstärkande genom att ju färre som har egen bil, desto större behov av robotaxi och då ökar tillgängligheten även i mer glesbefolkade områden. Det är en glidande skala som expanderar kundgruppen. Idag finns det en grupp människor som bor centralt i större städer som inte har bil, utan åker taxi, är med i bilpooler eller hyr bil när de ska på längre resor. Den gruppen expanderas efter hand.

Just släpkärror är enkelt löst med självkörande skåpbilar.
Nej, det där scenariot är bara önsketänkande. Mina egna barn har under studietiden i storstad och nu som yrkesarbetande, boende i lägenhet i storstad, hittills varit hänvisade till taxi, hyrbil och bilpooler och tåg för långresor. De pustar nu ut eftersom de slipper använda detta krångliga sätt att förflytta sig nu när de har fått möjlighet att skaffa egen bil. De är hjärtligt trötta på det eftersom det innebär betydande krångel.

En har hund. Hur många bilar med hundbur (i olika storlekar) ska det finnas för att systemet ska funka? Och när man har hund så har man saker stående i buren för jämnan som t.ex. vattenskål, extrakoppel, m.m. som man isf måste hålla på och baxa fram och tillbaka.

Barnstolar/sitsar? Hur ska bilarna vara konfigurerade för att passa alla olika familjekonstellationer med olika åldrar på barn. Ska man behöva ha med sig egna barnstolar och andra saker som förbättrar miljön i bilar för barn som t.ex. solskydd, filtar etc.?

Hyrskåpbil för resor till bygghandeln? Nej, en skåpbil är inte det bästa när man ska köpa 4-5 meter långt virke. Min släpkärra används lika ofta till att köra skräp. Man lastar skräpet direkt i kärran eftersom det bara är dumt att mellanlagra det nånstans, kanske under flera dagar. Det blir ett sämre läge med hyrbil.

Så fort man börjar att tänka sig in i detalj hur man använder sin bil (och släp) så krackelerar snabbt bilden av ett samhälle byggt på hyrbilar. Dessutom kvarstår faktum att det inte kommer att kunna täcka mer än några få procent av den yta i Sverige där det bor människor.
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

elbilly skrev: 30 jan 2026 11:11
RareEarth skrev: 30 jan 2026 09:15
Maw skrev: 30 jan 2026 08:19
85n skrev: 30 jan 2026 07:49
Maetlarv skrev: 29 jan 2026 22:42

Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?
Typ närmaste två åren FSDs, kraftig tillväxt där det tillåts och det drar ner försäkringskostnader, ökar säkerheten för dig och din familj. Sedan S-kurva när Privat FSDu tar över, 2028-2029 när man fått nog många mil på FSDu Robotaxi och det tillåts på bred font inkl bilen din ut å köra taxi. Sedan ännu en S-kurva där bilägande upphör. Kan hända det blir ett tvärt stopp, om Tesla fortsätter sälja bilar så är det som Nvidia gör nu, skickar ut en allmosa i form av svin dyra grafikkort till entusiaster och ser det som någon form av PR antagligen, då det segmentet gått ifrån 90% till 10% marknadsandel på mindre än ett decennium.
Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil.
Tanken är så här: när man slipper mänskliga taxicahufförer så går priset för taxiresor ner. Samtidigt kan tjänsten bli mer flexibel eftersom man slipper alla bivillkor som kommer med mänskliga taxichaufförer: toalettbesök, mat, vilopauser, begränsade arbetspass etc. Då kan man använda robotaxi även för resor man inte använder taxi för idag, som längre turer. I förlängningen ska detta leda till att det blir många fler taxibilar i cirkulation och det går snabbare och smidigare att använda dem. Då når man en brytpunkt när det inte längre finns någon anledning att äga en egen bil. För de flesta, det kommer ju alltid finnas de som ändå vill ha en egen bil. Och det kommer ju inte bli aktuellt för de som bor i glesbygd där det aldrig kommer finnas underlag för att ha stora flottor cirkulerande robotaxis.

Hur ska man tjäna pengar på taxi om priserna sjunker kraftigt?
Då borde dom som kör taxi idag vara väldigt rika, ser inte så ut på dom.

Fö är det en stor frihet att ha en egen bil och den absoluta majoriteten kommer inte att ge upp detta om dom inte blir tvingade.
Det är där som affärsmodellen har sina risker, förutom lagstiftning = fackförbunden och arbetarepartier.
Men här ligger också uppsidan, med höga risker kommer ofta även höga vinster för de lyckas och som är först med att muta in marknaden och kommer in i våra vanor.

Sedan är bilägandet inte självklart för unga stadsbor, men igen äldre och landsbygdsbor är sena på ”trender”. Och tur är väl det, då kan övergången bli mer kontrollerad.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Fredrik j skrev: 30 jan 2026 16:24

10x billigare uppskattar du. Om 4km, 5-10min kostar 270 skulle du få 27 kr för samma resa då.
För att man själv ska sälja bilen och börja åka taxi till vardags måste ju tillgängligheten vara lika bra som egen bil. Tar man bilen till affären behöver man ju inte oroa sig för att det inte ska finnas någon bil där när man kommer ut med kassarna.
Hur många robottaxis behöver cirkulera runt ICA MAxi för att det ska finnas en bil med omedelbar access?
Rimlig frågeställning.
Kostnaden för kunden 27 kr borde det vara. Sen skall Tesla ha en andel också. Så kanske 50kr/milen då i intäkt? När man dragit av värdeminskning, städ, el och slitage blir det inte så lockande.
Jag vill nog också ha min bil för att kunna ta mig till arbetet 7.30 samtidigt som alla andra.
Edit: 50 kr ink moms. Och sedan skatt på intäkt också.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag är ganska noggrann med min bil och försöker hålla den ren både in- och utvändigt. Så jag är nog inte så sugen på att låta bilen bli robotaxi när jag inte använder den. Lika lite som jag är sugen på hyra ut min lägenhet under dagtid när jag är på jobbet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Klintan skrev: 30 jan 2026 17:26

10x billigare uppskattar du. Om 4km, 5-10min kostar 270 skulle du få 27 kr för samma resa då.
För att man själv ska sälja bilen och börja åka taxi till vardags måste ju tillgängligheten vara lika bra som egen bil. Tar man bilen till affären behöver man ju inte oroa sig för att det inte ska finnas någon bil där när man kommer ut med kassarna.
Hur många robottaxis behöver cirkulera runt ICA MAxi för att det ska finnas en bil med omedelbar access?
Rimlig frågeställning.
Kostnaden för kunden 27 kr borde det vara. Sen skall Tesla ha en andel också. Så kanske 50kr/milen då i intäkt? När man dragit av värdeminskning, städ, el och slitage blir det inte så lockande.
Jag vill nog också ha min bil för att kunna ta mig till arbetet 7.30 samtidigt som alla andra.
Man kan ju bara tänka sig trafikkaoset om alla som idag åker buss ska breda ut sig i baksätet på en bil var. Blandat med all trafik som redan rullar idag.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Taxi är ju redan starkt konkurrensutsatt med Uber etc, tycker oftast det är löjligt billigt. Med robottaxi lär det inte gå runt med traditionell taxi i storstadsregionerna.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
manneson

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 30 jan 2026 17:41

Rimlig frågeställning.
Man kan ju bara tänka sig trafikkaoset om alla som idag åker buss ska breda ut sig i baksätet på en bil var. Blandat med all trafik som redan rullar idag.
Rimligen bör det komma självkörande bussar innan bilar.
Läst att ca 60% av kostnaden för stadsbussar är förarlöner.
Dvs självkörande bussar skulle mer än halvera kostnaden.
De kör ju också fasta rutter i förhållandevis låg hastighet. Man skulle lätt kunna utrusta bussarna med tydliga signaler att de kör själva, kanske även måla körfält, samt förstås ha remote övervakning. Borde gå att lösa imorrn typ.
Fattar inte att det inte är mer fokus på att lösa detta. Tex något för Waymo. Sätt deras sensorpack på en buss och voila.
Men det är ju inte lika flashigt förstås.

Min gissning är att kineserna kommer lösa detta inom några år. Nästa generation av BYDs stadsbussar(som många storstäder i västvärlden nu använder) tex kan du då välja att köpa med eller utan självkörning.
Neostar

Inlägg av Neostar »

vrid_i_skogen skrev: 29 jan 2026 08:25
Nej det är att dammsuga in all världens kartdata, vägdata, trafikdata; förädla den med AI, paketera och sälja i kit med kameror och processorer och skärmar till andra tillverkare av mobilitetslösningar. Både personbilar men även annat som bussar, lastbilar mm mm.

Vi Tesla (bil) ägare är frivilliga datainsamlare. Inget mer. De skiter alltså i vilka bilar som säljer bara datainsamlarna förblir aktiva och ökar. Att utveckla Cybertruck och Semi är bara PR trick för då får de gratis medial exponering.

Optimus är samma sak, möjliggör frivillig datainsamlig i ditt hem, trädgård osv för framtida mjukvaror som kommer styra stadsplanering, kollektivtrafik, mm mm. De säljer såklart in det som något annat i närtid för att accelera adoptionen bland vanligt folk.

Egentligen inte konstigare än att Google erbjuder "gratis mail, kartor, fillagring, anteckningar" mm mm. Jag är både Google och Tesla fantast för jag ser inte att alternativen till samma peng är bättre.
Var svårt att köpa ditt resonemang med Google, finns ju så otroligt många bra alternativ till just Google. Och deras sökmotor har ju blivit riktigt dålig det senaste året.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 7 500 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 5 500 mil
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Personligen tror jag att utvecklingen av drönartaxi kommer fortare än man tror. för drönare är självkörning, robotaxi ett enklare problem att lösa än att fara omkring i en komplex trafikmiljö i varierande klimat med komplex trafik och hinder att ta hänsyn till.
Model S i drönarskepnad skulle vara något (dock inte med samma kaross...)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
VoltViking

Inlägg av VoltViking »

Antar det är svårt för Tesla att vara kvar i premiumsegmentet när konkurrenterna kommer ikapp. Blir inte lättare heller att sälja en S eller X för närmare 1,5 Mkr när en Y kostar 0,5-0,7 Mkr och som dessutom kommer i en längre version, med fler säten framåt.

Senaste åren verkar Teslas fokus varit höga volymer till lägre priser. Om det är strategin framåt lär man vilja ha så få modeller som möjligt och tillverka de i så stora volymer som möjligt. Så, jag gissar att de dyrare modeller som försvinner nu ersätts av billigare motsvarigheter.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Troligtvis kommer någon form av ersättare framöver som är mer premium är 3 och Y.
Behövs ju verkligen någon ersättare som är snabb som Plaid, M3P och MYP är långt ifrån.
Alla vill nog inte åka Roadster till jobbet :)
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / Sigenergy / Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

VoltViking skrev: 31 jan 2026 09:25
Antar det är svårt för Tesla att vara kvar i premiumsegmentet när konkurrenterna kommer ikapp. Blir inte lättare heller att sälja en S eller X för närmare 1,5 Mkr när en Y kostar 0,5-0,7 Mkr och som dessutom kommer i en längre version, med fler säten framåt.

Senaste åren verkar Teslas fokus varit höga volymer till lägre priser. Om det är strategin framåt lär man vilja ha så få modeller som möjligt och tillverka de i så stora volymer som möjligt. Så, jag gissar att de dyrare modeller som försvinner nu ersätts av billigare motsvarigheter.
Ja, det var väl egentligen Elons plan hela tiden. Först bygga en elsportbil och sälja dyrt till snorrika människor, ta vinsten från det och investera i en dyr elbil med prestanda som slår allt, en bil som väckte beundran och fick enorm uppmärksamhet, och sälja till relativt välbeställda människor, ta vinsten från det och bygga en folkbil vilket i sin tur skulle skapa en omställning till ett elbilssamhälle. De första dyra modellerna var bara en brygga fram till volymproduktion och priser så låga att en stor grupp bilköpare har råd med dem.

Undrar om Roadster 2 nånsin når marknaden? Vad vill Tesla med en sån bil egentligen, utom att skapa uppmärksamhet? Tesla har ju varit bra på att skrämma upp de etablerade tillverkarna och få dem att gå över till elbilar och det räcker för mig. Samma sak med Semi. Nu bygger alla tunga ellastbilar, nåt som man hånade Tesla för när de presenterade Semi. Och undrar om inte Cybertruck skyndade på Ford att bygga en elpickup?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 31 jan 2026 06:05
Fredrik j skrev: 30 jan 2026 17:41

Rimlig frågeställning.
Rimligen bör det komma självkörande bussar innan bilar.
Läst att ca 60% av kostnaden för stadsbussar är förarlöner.
Dvs självkörande bussar skulle mer än halvera kostnaden.
De kör ju också fasta rutter i förhållandevis låg hastighet. Man skulle lätt kunna utrusta bussarna med tydliga signaler att de kör själva, kanske även måla körfält, samt förstås ha remote övervakning. Borde gå att lösa imorrn typ.
Fattar inte att det inte är mer fokus på att lösa detta. Tex något för Waymo. Sätt deras sensorpack på en buss och voila.
Men det är ju inte lika flashigt förstås.

Min gissning är att kineserna kommer lösa detta inom några år. Nästa generation av BYDs stadsbussar(som många storstäder i västvärlden nu använder) tex kan du då välja att köpa med eller utan självkörning.
Äh. Ur passagerarens perspektiv är bussen redan självkörande. Den ”revolutionen” skulle ju bli mycket liten. Så du tänker dig att många skulle fortsätta åka buss för att robottaxi fortfarande är för dyrt? Jag tror som sagt att det är en tillgänglihetsfråga. I större städer har ju tidtabellen lite spelat ut sin roll eftersom bussar/spårvagnar har så täta avgångar. Städerna är inte byggda för tusentals självkörande bilar som ska cirkulera centralstationen redo att plocka upp.
Det är tillgängligheten som kommer få folk att fortsätta köra bil och åka buss. Dock kommer man köra bil med mycket avancerad level3.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Senaste åren verkar Teslas fokus varit höga volymer till lägre priser. Om det är strategin framåt lär man vilja ha så få modeller som möjligt och tillverka de i så stora volymer som möjligt. Så, jag gissar att de dyrare modeller som försvinner nu ersätts av billigare motsvarigheter. [Min u.]
Den billigare versionen av X är väl just YL versionen av Y. Model S å andra sidan är ~13,5 år gammal. Om Tesla hade för avsikt att ersätta S med en billigare version – hade de inte i så fall redan gjort det för typ åtm. ~2 år sedan?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
VoltViking

Inlägg av VoltViking »

SwedishAdvocate skrev: 31 jan 2026 10:00

Senaste åren verkar Teslas fokus varit höga volymer till lägre priser. Om det är strategin framåt lär man vilja ha så få modeller som möjligt och tillverka de i så stora volymer som möjligt. Så, jag gissar att de dyrare modeller som försvinner nu ersätts av billigare motsvarigheter. [Min u.]
Den billigare versionen av X är väl just YL versionen av Y. Model S å andra sidan är ~13,5 år gammal. Om Tesla hade för avsikt att ersätta S med en billigare version – hade de inte i så fall redan gjort det för typ åtm. ~2 år sedan?…
Min gissning är egentligen bara att fokus kommer vara på bilar under premiumsegmentet. Kollar man på bruttovinsten för Tesla började den minska kraftigt från 2023 när jag antar bolaget sänkte priserna. Var riktningen framåt satt något sånär i samband med det, lär det ta några år att omsätta den nya strategin i nya modeller.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 31 jan 2026 10:00
Om Tesla hade för avsikt att ersätta S med en billigare version – hade de inte i så fall redan gjort det för typ åtm. ~2 år sedan?…
S sålde ju bra ett tag. Den refresh som gjordes till 2021 fungerade initialt, och man gjorde ju en tafatt upgrade 2025, med nya luftintag i fronten på Plaid och i övrigt ledbelysning i interiören.
Ganska ”medioker” refresh, såvitt jag har kunnat bedöma.
S var nästan död i USA innan refreshen och den gjorde inget direkt lyft efter. Tesla kom fort ut med Free supercharging, antagligen som ett försök att lyfta model S.

Tidigare fanns det bara en enda bilmodell i världen i det segmentet, det var model S. Nu finns det ganska mycket att välja på. Det är klart att när en hel del av köparna väljer andra märken blir det färre S-köpare kvar.
X stod sig bättre i USA, trots att även det segmentet är väldigt välförsett med konkurrens.

Jag är personligen övertygad om att beslutet att ditcha S/X kommer från en vikande försäljning man inte riktigt förutsåg. Och att det är taget ganska nyligen efter att man inte kunnat få fart på försäljningen.

Jag tycker två bilmodeller är på tog för klent för Tesla och S och X stod för en del flärd hos Tesla.
När det är borta återstår bara avskalade ”snikbilar” om uttrycket ursäktas. Med det menar jag att det tex inte finns något instrumenthus framför ratten osv.

Premium är historia hos Tesla om de inte kommer med någon ersättning till S/X. Men den alldeles nyligen genomförda refreshen tyder inte på att man hade tänkt avveckla redan nu och att det skulle finnas en ersättare på nära G.
PR-tricket med att man behöver lokalerna för att bygga robotar avslöjar nog att man inte har en ersättare planerad och avslöjar nog lite att man använder robotbyggen som svepskäl för lokalbehovet istället för att säga som det är, att S/X plötsligt inte säljer som man hade förväntat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Inlägg av mattsjo »

Utvecklades inte alla nuvarande modeller med riskkapital? Väldigt mycket jobbigare att ta av vinsten och lägga det på nyutveckling. Lex Roadster, kostar mycket pengar och vill man samtidigt bli robottillverkare har någon gjort ett val... Planen var säkert att ha ersättare för alla modeller på gång och det kan ju fortfarande hända, bara försenat.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Frågan är väl hur många på Tesla som har som jobb att utveckla nya modeller eller de modeller som redan finns. Då menar jag inte mjukvara utan hårdvara.

Det talar väl om något om hur de ser på framtida utveckling av modellutbudet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är väl knappast förvånande att ett företag lägger ner en dyr kapitalintensiv nischprodukt.

Model S och X stod för 4% av företagets omsättning men krävde egen fabrik med dyra maskiner mm.

Tesla hade kvar dem som Halo produkter men nu när nya Roadstern kommer behövs de inte ens för det.

Det är bättre att koncentrera på de modellerna som säljer bra, främst Y men i viss mån även 3, och ha en ny fräsch Halo produkt i form av Roadstern.

Glöm heller inte att snart kommer även massproduktionen av Semi igång. Tesla vill nog hellre att deras begränsade antal produktionstekniker koncentrerar på de nya produkterna än att försöka hålla en föråldrad produktion i en gammal fabrikslokal i gång.
manneson

Inlägg av manneson »

TiborBlomhall skrev: 31 jan 2026 13:00
Det är väl knappast förvånande att ett företag lägger ner en dyr kapitalintensiv nischprodukt.

Model S och X stod för 4% av företagets omsättning men krävde egen fabrik med dyra maskiner mm.

Tesla hade kvar dem som Halo produkter men nu när nya Roadstern kommer behövs de inte ens för det.

Det är bättre att koncentrera på de modellerna som säljer bra, främst Y men i viss mån även 3, och ha en ny fräsch Halo produkt i form av Roadstern.

Glöm heller inte att snart kommer även massproduktionen av Semi igång. Tesla vill nog hellre att deras begränsade antal produktionstekniker koncentrerar på de nya produkterna än att försöka hålla en föråldrad produktion i en gammal fabrikslokal i gång.
Elon har ju gnällt om att de ska lämna Kalifornien länge. Så det är väl ett steg på vägen.
Men kommer verkligen Roadstern och Semi igång snart? Jag tvekar.
Båda hängde väl på att 4680 skulle kunna leverera massa mer kapacitet och rejält mkt lägre pris. Inget av det skedde.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jo jag är inte förvånad de lägger ner dessa bilar.

Undrar om där blir en peak i försäljning nu innan den är borta eller man har kanske redan stoppat beställningar?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 31 jan 2026 13:06

Elon har ju gnällt om att de ska lämna Kalifornien länge. Så det är väl ett steg på vägen.
Men kommer verkligen Roadstern och Semi igång snart? Jag tvekar.
Båda hängde väl på att 4680 skulle kunna leverera massa mer kapacitet och rejält mkt lägre pris. Inget av det skedde.
4680 suger än så länge.

Roadstern innebär väl att Tesla måste infria alla de som har tjänat ihop till en gratis sån på referrals. Det är väl ett helt gäng… dyrt att ge bort bilar. Jag tror man håller skenet uppe men Det återstår att se när den verkligen kommer.

Nuvarande 4680 har låg energitäthet och laddar låmgsamt, vilket i sig är ett tydligt tecken på att de inte gillar höga strömmar. De skulle inte tycka om mer än 1000hk, och batteriet skulle bli stort och tungt. Passar dåligt i en Roadster.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Håller helt med, både S och X borde ha lagts ner eller ersatts för flera år sedan.
Dock märkligt att man gör en "light" facelift strax innan man avslutar produktionen?

Jag är tveksam till att endast ha 2 olika halvgamla modeller (iaf i EU) på en marknad med växande och stenhård konkurrens... :o

Saab hade fler modeller när deras produktion stannade 2011...😉 (nej, det går absolut inte att jämföra, jag vet.)
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

IMG_4845.jpeg
RIP

Bästa vinterbilen.
Bästa husbilen.
Fetaste bakdelen.
Galnaste accelerationen.
Bästa packutrymmet.
Absolut bästa långfärdssällskapet.
Mjuk, tyst, lugn och låg, som frun säger.
Bilen där varje kilometer är en njutning.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar