10x billigare? Så mer än 90% av kostnaderna för taxinäringen är löner?85n skrev: ↑30 jan 2026 15:50Det är helt upp till dig. Självkörning + billig och skalbar produktion är uppfinningen som kommer få dig att sluta äga bil, eftersom du kan åka dörr till dörr 10x billigare än dagens taxi. I min stad kostar 4km, 5-10min 270:-. Jag kommer skicka ut min bil direkt, om inte annat för att konkurrera med dessa ockrare. Jag vet inte varför folk anser att bilen det är deras heligaste kammare, kanske för att bilen är en enda gigantisk kostnad som aldrig varit vinstgivande. Jag vet många som hyr ut sina hus här hela vintersäsongen till turister, säsongarbetare m.m. Känns värre och krångligare, men folk är giriga.Maw skrev: ↑30 jan 2026 08:19Att min egen bil ska ut på egen hand och jobba som robotaxi på nätterna, eller att de flesta inte ska äga en bil, har vi i 10 år fått höra ska komma inom 12 månader mha FSD. Men ingen har lyckats förklara för mig varför jag inte skulle vilja äga min egen bil. Eller varför jag skulle vilja låna ut min egen bil till vilt främmande, ofta fulla, människor med alla risker det innebär mot en spottstyver i ersättning för att de ska slippa ragla hem från krogen på egna ben. Jag hyr ju inte ut min bil idag heller. Det kommer inte att hända även om Tesla mot all förmodan skulle få FSD att fungera utan övervakning med nuvarande sensorer.85n skrev: ↑30 jan 2026 07:49Typ närmaste två åren FSDs, kraftig tillväxt där det tillåts och det drar ner försäkringskostnader, ökar säkerheten för dig och din familj. Sedan S-kurva när Privat FSDu tar över, 2028-2029 när man fått nog många mil på FSDu Robotaxi och det tillåts på bred font inkl bilen din ut å köra taxi. Sedan ännu en S-kurva där bilägande upphör. Kan hända det blir ett tvärt stopp, om Tesla fortsätter sälja bilar så är det som Nvidia gör nu, skickar ut en allmosa i form av svin dyra grafikkort till entusiaster och ser det som någon form av PR antagligen, då det segmentet gått ifrån 90% till 10% marknadsandel på mindre än ett decennium.Maetlarv skrev: ↑29 jan 2026 22:42Har lite svårt att förstå hur du tänker där, bilen för folket är död och bilutvecklingen är det slut med ändå skall man tjäna massa pengar på FSD-abbonemang framöver? Känns ju lite som en återvändsgränd? Återväxten blir väl dålig?ErransEgo skrev: ↑29 jan 2026 21:50
Nu hoppar jag in här.
Ja, själva ”bilen” för folket är död för Tesla, det är slut med utvecklingen av dessa framöver.
De väntar bara på att skala upp självkörandet.
Genom abonnemang så har några beräknat att Tesla kommer tjäna mer per månad än på helåret 2025.
Det bygger på 2030 kommer det finnas många miljoner Tesla fordon med FSD och ca 80% av ägarna kommer betala abonnemang.
Vidare
xAI hänger ihop med alla fordon och produkter här under.
Grok ska styra alla robotar, fordonen osv
Chipfabriker ska byggas, för att träna och byggas in i produkterna
Batterier och solceller för energi till gruppen
SpaceX och Starlink för rymd, AI, kommunikation mellan produkterna.
X för media, bank, Handel, styrning (everything app)
Boring för infrastruktur
Neuralink för människor
Osv
Med full kontroll och rådighet över hela kedjan från början till slut
Sedan om jag släpper lös den mellan 23-05 på fre-lör det får det ekonomiska incitamentet avgöra. Förmodligen kommer den gå Robotaxi 24/7, medan jag själv åker närmaste Robotaxi istället för att kalla hem bilen.
Tiden får avgöra, det är knappast 10 år bort i USA. Här är det svårt att veta.
Personligen åker jag aldrig taxi och kör mycket sällan korta sträckor. Jag tror inte heller det funkar att använda grannens bil som robotaxi till landet 50 mil bort. Skall den köra tom tillbaks eller skall den stå kvar tills vi skall hem?
När vi köpte fritidshuset fanns en tanke om att hyra ut det periodvis, men det har inte blivit av, främst för att vi inte själva kan använda det spontant då. Samma sak gäller om man låter sin bil agera robotaxi, när man behöver bilen är den i Ulricehamn på väg till Varberg!