Du behöver inte argumentera för att det finns en marknad för ride-hailing och ride-hailing utan förare. Det håller jag med om.ErransEgo skrev: ↑01 feb 2026 16:54Jag känner folk som hyr ut bilar och husbilar privat idag.spacecoin skrev: ↑01 feb 2026 12:10Hur tänker du att det funkar med spyor, nedskräpning, kladd, punktering, när bilen blir vandaliserad, kör fast/på något, eller blir påkörd? Ska du ha ett larm på det och gå upp mitt i natten och fixa den, eller rengöra bilen varje lördagsmorgon?85n skrev: ↑30 jan 2026 15:50Sedan om jag släpper lös den mellan 23-05 på fre-lör det får det ekonomiska incitamentet avgöra. Förmodligen kommer den gå Robotaxi 24/7, medan jag själv åker närmaste Robotaxi istället för att kalla hem bilen.
Tiden får avgöra, det är knappast 10 år bort i USA. Här är det svårt att veta.
Jag tror att det är minst 10 år bort innan privatpersoner lånar ut sin bil som taxi även i USA. Jag tänker att det är troligare att det aldrig händer. Man äger inte en bil privat för att andra ska gegga ned den. Att bedriva taxiverksamhet har skalfördelar och det är inget som vem som helst vill göra.
Att man tar en standardbil som massproduceras och använder den som robotaxi utan dubbelkommando i bilen eller på distans tror jag händer inom 10 år däremot.
Exempelvis på Gomore.
(Men vi är många som inte skulle vilja det, men de få som vill kommer att tjäna pengar på självkörande bilar, tror jag)
Många (inte alla dock) högutbildade som bor i storstäderna önskar inte att äga en bil, och det tänker inte som de flesta som bo i glesbygden, är lågutbildade, medelålders och äldre avseende transporter, ägande osv.
De många unga jag känner cyklar mycket och åker gärna kollektivt, både till jobbet, fritiden och på semestern.
De ser jag som givna kandidater till att hyra/låna våra Teslor.
Det jag tror de flesta inte förstår är att det är mycket lättare att hyra ut en bil privat än att drifta en autonom bil som man inte har en person i. Att Tesla skulle släppa in privata bilar i "flottan" (om man nu kan kalla det Tesla har för flotta) känns avlägset.
Och utan en operatör som har kundtjänst och hanterar punka, krockar, service, sensorkalibrering, städning et.c. är det en fantasi att svenssons skulle "låta sina bilar vara ut och köra lite för att tjäna pengar."
Det är mer komplicerat än vad folk tror, och det krävs speciell hårdvara och mjukvara i bilen för att agera taxi med kundservice/support/helpdesk. Tesla har en Starlinkantenn, och ett paket med hårdvara i bakrutan för att lösa en del av problemet, men sedan är det speciell mjukvara och så vidare.