Dollarkursen borde kunna vara gynnsamt för Tesla nu 9 kr.
När jag beställde min LR kostade den 920 utan options vilket sedan dess ökat till 1,3. Hade dollarpriset varit som idag borde priset kanske varit ca 750 ish. Det hade nog varit mer lättsmält
Moderator: Redaktion
Dollarkursen borde kunna vara gynnsamt för Tesla nu 9 kr.
Plus att tullen försvunnit väl?Gustafsson skrev: ↑04 feb 2026 17:00Dollarkursen borde kunna vara gynnsamt för Tesla nu 9 kr.
När jag beställde min LR kostade den 920 utan options vilket sedan dess ökat till 1,3. Hade dollarpriset varit som idag borde priset kanske varit ca 750 ish. Det hade nog varit mer lättsmält
Tror inte det(?)Fredrik j skrev: ↑04 feb 2026 17:14Plus att tullen försvunnit väl?Gustafsson skrev: ↑04 feb 2026 17:00Dollarkursen borde kunna vara gynnsamt för Tesla nu 9 kr.
Det finns alternativ men inga som är bättre sett till vad du "betalar" till Google.Neostar skrev: ↑31 jan 2026 08:45Var svårt att köpa ditt resonemang med Google, finns ju så otroligt många bra alternativ till just Google. Och deras sökmotor har ju blivit riktigt dålig det senaste året.vrid_i_skogen skrev: ↑29 jan 2026 08:25Nej det är att dammsuga in all världens kartdata, vägdata, trafikdata; förädla den med AI, paketera och sälja i kit med kameror och processorer och skärmar till andra tillverkare av mobilitetslösningar. Både personbilar men även annat som bussar, lastbilar mm mm.
Vi Tesla (bil) ägare är frivilliga datainsamlare. Inget mer. De skiter alltså i vilka bilar som säljer bara datainsamlarna förblir aktiva och ökar. Att utveckla Cybertruck och Semi är bara PR trick för då får de gratis medial exponering.
Optimus är samma sak, möjliggör frivillig datainsamlig i ditt hem, trädgård osv för framtida mjukvaror som kommer styra stadsplanering, kollektivtrafik, mm mm. De säljer såklart in det som något annat i närtid för att accelera adoptionen bland vanligt folk.
Egentligen inte konstigare än att Google erbjuder "gratis mail, kartor, fillagring, anteckningar" mm mm. Jag är både Google och Tesla fantast för jag ser inte att alternativen till samma peng är bättre.