I dag är det dags för Stockholm Marathon. Sverigetaxi, f.d. Taxi 020, finns på plats och erbjuder gratis skjuts till maratonlöpare som väljer att avbryta loppet. Sverigetaxi kommer även att köra ledarbilen, och passar därmed på att visa upp nya vätgasbilar som sätts i drift under juli i år.
Det över 42 km långa ASICS Stockholm Marathon är ett riktigt kraftprov. Förra året bytte närmare 300 slitna maratonlöpare löparskorna mot taxi innan målgång.
I år är taxibolaget återigen på plats med totalt 25 gula Sverigetaxi-bilar. Bilarna kommer att stå utspridda vid samtliga vätskekontroller och erbjuder gratis skjuts till löpare som av olika anledningar väljer att bryta loppet.
– Det är jättekul att allt fler tar sig an utmaningen att springa Stockholm Marathon. Sverigetaxi kommer att stå längs hela banan och heja fram löparna. Men om loppet inte går som planerat så är våra bilar och chaufförer där för att hjälpa till. Det är det bara att kliva in och snöra upp löparskorna. Vi laddar också upp med dricka, skavsårsplåster och kylspray, säger Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi.
Ledarbilar som släpper ut vattenånga - Hyundai ix35 Fuel Cell
Under loppet passar Sverigetaxi på att visa upp sin nya vätgassatsning. Två av bolagets nya Hyundai ix35 Fuel Cell kommer att användas som ledarbilar. De nya bilarna är en del av Sverigetaxis arbete mot det ambitiösa miljömålet att vara helt fossilfria år 2025.
– Hyundai ix35 Fuel Cell släpper inte ut några avgaser överhuvudtaget. Det enda som kommer från avgasröret är vattenånga. Att bränslecellsbilarna nu tas i trafik som taxibilar – inte minst under Stockholm Marathon – innebär att fler kommer i kontakt med en innovation som vi är övertygade om är en långsiktig läsning på en mer hållbar bilism, säger Tobias Joelsson, PR- & Informationschef på Hyundai.
Hyundai är först i världen med serietillverkning av vätgasbilar. I dag rullar nio stycken ix35 Fuel Cell på vägarna runt om i Sverige. Certifierade vätgasstationer finns i Malmö, Göteborg och Stockholm.
För mer information, vänligen kontakta:
Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi
Tel: 0704-323 000, Mail: frederick.scholander@sverigetaxi.se
Läs mer om det nya varumärket Sverigetaxi på: http://www.sverigetaxi.se
Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Moderator: Redaktion
Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
http://news.cision.com/se/rippler/r/sve ... n,c2023094
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Lär bli bra dyrt för dom när dom inser att bränslecellerna bryts ned så fort som det gör.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Taxi är liksom stadsbussar det som är absolut mest lämpligt för batteri-eldrift. Alla satsningar i stadsmiljö som inte är batteri + elmotor ser jag som ren PR , inget annat.
Enligt http://teslaclubsweden.se/taxi-stockhol ... a-model-s/ så går en Taxi ca 50 mil/dag i Stockholm. Om vi säger 15 000 mil/år så blir det ~30 000/år i energikostnad, högt räknat. Speciellt med tanke på Model 3 som antagligen kommer att bli en väldigt populär Taxibil. För vätgas får man räkna med 100 000+, känns som att det är allt man egentligen behöver veta.
Enligt http://teslaclubsweden.se/taxi-stockhol ... a-model-s/ så går en Taxi ca 50 mil/dag i Stockholm. Om vi säger 15 000 mil/år så blir det ~30 000/år i energikostnad, högt räknat. Speciellt med tanke på Model 3 som antagligen kommer att bli en väldigt populär Taxibil. För vätgas får man räkna med 100 000+, känns som att det är allt man egentligen behöver veta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Men det kanske är bra att dom provar så får vi se i praktiken hur det fungerar eller inte fungerar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Låt dem satsa på bränsleceller, så slipper vi alla taxiköer på Superchargers 

Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Har ingen egentlig uppfattning i frågan men det är rätt intressant att studera hur vi elbilister beklagar oss över FUD kring elbilar men är lika snabba själva i andra frågor. Just sayingTeslaspolen skrev:Lär bli bra dyrt för dom när dom inser att bränslecellerna bryts ned så fort som det gör.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Men kring bränsleceller är inte det största argumentet FUD utan systemproncipen. En bränslecellsbil bygger fortfarande på att man åker till en mack och tankar bränsle. Det går att det är lätt för staten att fortsätta att beskatta. Det är också lätt att fortsätta att ha stora dominerande energibolag.
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Jag tror att den analys som de bygger sitt beslut att använda bränselcellsbilar på är att det går mycket snabbare att tanka vätgas än att ladda elbil. Jag kan förstå att man kan reagera emot att en taxibil kan bli stående och tvingas ladda i 20-40 minuter mitt under en körning eller tvingas säga nej till körningar för att det saknas laddning i bilen. Men då har man inte analyserat hur en vätgastankning i verkligheten ser ut och hur stor sannolikheten för att infrastrukturen för vätgasmackar kommer att utvecklas och förtätas.LarsL skrev:Men kring bränsleceller är inte det största argumentet FUD utan systemproncipen. En bränslecellsbil bygger fortfarande på att man åker till en mack och tankar bränsle. Det går att det är lätt för staten att fortsätta att beskatta. Det är också lätt att fortsätta att ha stora dominerande energibolag.
Idag finns ju bara tre vätgasmackar i Sverige och de kan inte ens tanka fullt. Idag funkar en bränslecellsstaxi bara i närområdet kring en av de tre vätgasmackarna. Alltså inte särskilt imponerande.
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Det var en underhållande och informativ artikel!Teslaspolen skrev:Lär bli bra dyrt för dom när dom inser att bränslecellerna bryts ned så fort som det gör.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1

Model S P85D,
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Jag hörde för ett tag sedan en vän vars arbetskamrat har en värgasbil och när de skulle tanka den tog det ca 20 min pågrund av dåligt tryck i mackens tank. Blir kul att höra deras slutsatser efter typ 6 månader.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
+1Jojo skrev:Låt dem satsa på bränsleceller, så slipper vi alla taxiköer på Superchargers

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Det är skillnad på FUD och fakta. Det här är fakta:


Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Laban skrev:Det är skillnad på FUD och fakta. Det här är fakta:
Gäller att hålla rätt på ev. särskrivningar av författaren.


Tesla Model Y
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Man ska givetvis alltid vara källkritisk, speciellt med det namnetgellerstam skrev:Är han jäv?


Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Det är väl bra att dom testar. Om det inte funkar eller blir för dyrt blir det sannolikt ett kort experiment. Sånt brukar väl ändå vara rättså självreglerande.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Sverigetaxi satsar på vätgasbilar
Jag håller med! Det var Tibor som länkade till den i en nyhet för ett tag sedan.Foluke skrev:Det var en underhållande och informativ artikel!Teslaspolen skrev:Lär bli bra dyrt för dom när dom inser att bränslecellerna bryts ned så fort som det gör.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A