Det är överetablering av avfallskraftvärmeverk, det var poppis och lönsamt början av 2000 talet.Nect skrev: ↑11 feb 2026 22:13Sen är det inte alls lika god tillgång till bränsle som alla tror till kraftvärmeverken.ErransEgo skrev: ↑11 feb 2026 20:01Må så vara och även jag tror att förbränningen har en tuff framtid framför sig.
Men tills dess så behöver vi alla kraftvärmeverk vi har, just för att avlasta elnätet.
De som tror sig kunna bygga kärnkraft behöver 15 till 20 år på sig.
Och just motiveringen med koldioxid ekar väldigt ihåligt när jag läst vissa av era tidigare inlägg, några av er tror eller bryr ju inte er ens om koldioxid, så där är jag övertygad om att några här inne klistrar in ”koldioxid” i era inlägg som motiv till att bygga kärnkraft, endast som alibi.
Vidare så håller EU på att backa från alla utfästelser, då folket och medlemsländerna är för fattiga för att betala för omställningen.
Det betyder att länderna och medborgarna även är för fattiga för att betala för kärnkraft.
Sverige importerar nu sopor för att kunna bränna i verken (Sverige ska återvinna/sortera så mängden brännbart avfall minskas drastiskt), att köpa ”rester” från skogsindustrin är även det för dyrt, då den säljs till högstbjudande då många fått upp ögonen för att nyttja den råvaran. Det finns en anledning till att fjärrvärmepriserna skjuter i höjden.
Det var trendigt att bygga dessa och de räknade att allt skulle lösa sig men ett cirkulärt samhälle skapar mindre avfall.
Men som jag skrev så finns det en samhällsnytta med dessa verk.
Avlastning av elnätet, diversifieringen, möjligheterna att återvinna energi från sådant som inte idag går att återvinna osv.
Det finns massa skog, och virkesförrådet ökar, det är ju bra.
Det finns massa produktionsskog som inte är till biologisk nytta, som vi torde kunna meja ner och göra om till bättre skog nästa gång det är dax.