Donut Lab

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Donut Lab

Inlägg av BrooklynS »

På vilket sätt påminner detta om Northvolt?

Att allt med el drar till sig skränig kritik i sociala medier är däremot alldeles uppenbart.

Batteriforskning är väl ingenting som något enskilt företag sitter och gör på kammaren utan det är som jag förstått det till stora delar öppen forskning knuten till universitet, även om de stora batteritillverkarna självklart också utvecklar sina produkter själva.

När det gäller den här finska MC-n så handlar det väl egentligen om att man använder en annan teknik (”kondensator”) i en batteritillämpning?

Det är därför inte heller relevant vad Toyota gör eller säger att de gör.

Generellt så verkar det ju som att flertalet biltillverkare annonserar att de kommer med bättre batterier 2027-2028 vilket pekar på att batteritillverkarna kommer att kunna leverera serietillverkning 2026-2027 någon gång. Och det handlar inte om 100% större kapacitet än idag utan kanske 20%. Gott så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag är ledsen att inte dela din entusiasm. Batteritillverkarna sa likaså när första Nissan Leaf kom 2010. Om bla bla år så kommer bättre batterier. Om du vill lära dig om batterier så kan du läsa på om silikonbatterierna som många mobiltillverkare börjat använda och varför Apple, Samsung och andra premiumtillverkare inte använder dem. De håller inte måttet. Så att en ny batteriteknik kommer från ett finskt garageföretag som gör på sin höjd 1000 hojar om året är ingenting mot den skala som CATL eller Panasonic gör. Jag tror inte det är omöjligt men jag tror att vi har mycket kvar att skruva på nuvarande batteriteknik och att en helt ny teknik är ca 20 år bort.

Jag befarar att du tror på Stegra också, alltså att de kommer lyckas?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Men det är väl inte någon ny teknologi som finnarna kommer med?

Ny tillämpning av befintlig teknologi däremot.

Delar inte alls uppfattningen att allt som uppfattas som nytt är dåligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Jag tycker detta är det mest spännande som händer hänt inom elbils och batteriområdet på många år. En revolution, en jättebluff, eller i tråkigaste fallet på något sätt inget av det.

Det finns en liknande historia om uppfinningen av blå lysdioder som möjliggjorde genombrottet för LED-belysning och blev ett Nobelpris. Till stor del en ensam forskare på ett litet företag som lyckade där jätteföretagen misslyckats. Rekommenderar Veritasiums youtube om det, riktig tech-feelgood.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Med tanke på deras höga svansföring så skulle jag faktiskt tro att de har gjort ett teknologiskt framsteg. Jag tror dock inte på att de kommer att kunna producera i hög volym och med hög Yield. Det är oftast där de riktiga utmaningarna kommer.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

bat skrev: 15 feb 2026 09:20
Med tanke på deras höga svansföring så skulle jag faktiskt tro att de har gjort ett teknologiskt framsteg. Jag tror dock inte på att de kommer att kunna producera i hög volym och med hög Yield. Det är oftast där de riktiga utmaningarna kommer.
Spekulationerna just nu handlar väl om att det år "printtekniken" för lamineringen av batteriet/kondensatorn som kan vara affären för de inblandade bolagen tänker jag? De svenska och tyska bolagen verkar i alla fall fokuserade på detta?

Jag hade varit lika skeptisk som alla andra om detta handlade om Northvoltsmodellen, med äskande av gigantiska investeringsmedel med bara kommande kontrakt som säkerhet. Men detta är tvärt emot detta, inte ett ord om investeringsmedel och en produkt som ska presenteras kommersiellt i närtid.

Är det en scam är den därmed särskilt illa skött, de kommer att avslöjas med byxorna nere och skämma ut sig utan att ha vunnit annat än publicitet. Därför ser jag med "spänning" :? fram emot såväl presentation och planer för upprampning av produktion. Men har de kommit på något krävs uppenbarligen andra resurser än nuvarande gigantiska Giga-fabriker.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar