Donut Lab

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Donut Lab

Inlägg av BrooklynS »

På vilket sätt påminner detta om Northvolt?

Att allt med el drar till sig skränig kritik i sociala medier är däremot alldeles uppenbart.

Batteriforskning är väl ingenting som något enskilt företag sitter och gör på kammaren utan det är som jag förstått det till stora delar öppen forskning knuten till universitet, även om de stora batteritillverkarna självklart också utvecklar sina produkter själva.

När det gäller den här finska MC-n så handlar det väl egentligen om att man använder en annan teknik (”kondensator”) i en batteritillämpning?

Det är därför inte heller relevant vad Toyota gör eller säger att de gör.

Generellt så verkar det ju som att flertalet biltillverkare annonserar att de kommer med bättre batterier 2027-2028 vilket pekar på att batteritillverkarna kommer att kunna leverera serietillverkning 2026-2027 någon gång. Och det handlar inte om 100% större kapacitet än idag utan kanske 20%. Gott så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Jag är ledsen att inte dela din entusiasm. Batteritillverkarna sa likaså när första Nissan Leaf kom 2010. Om bla bla år så kommer bättre batterier. Om du vill lära dig om batterier så kan du läsa på om silikonbatterierna som många mobiltillverkare börjat använda och varför Apple, Samsung och andra premiumtillverkare inte använder dem. De håller inte måttet. Så att en ny batteriteknik kommer från ett finskt garageföretag som gör på sin höjd 1000 hojar om året är ingenting mot den skala som CATL eller Panasonic gör. Jag tror inte det är omöjligt men jag tror att vi har mycket kvar att skruva på nuvarande batteriteknik och att en helt ny teknik är ca 20 år bort.

Jag befarar att du tror på Stegra också, alltså att de kommer lyckas?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Men det är väl inte någon ny teknologi som finnarna kommer med?

Ny tillämpning av befintlig teknologi däremot.

Delar inte alls uppfattningen att allt som uppfattas som nytt är dåligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Jag tycker detta är det mest spännande som händer hänt inom elbils och batteriområdet på många år. En revolution, en jättebluff, eller i tråkigaste fallet på något sätt inget av det.

Det finns en liknande historia om uppfinningen av blå lysdioder som möjliggjorde genombrottet för LED-belysning och blev ett Nobelpris. Till stor del en ensam forskare på ett litet företag som lyckade där jätteföretagen misslyckats. Rekommenderar Veritasiums youtube om det, riktig tech-feelgood.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Med tanke på deras höga svansföring så skulle jag faktiskt tro att de har gjort ett teknologiskt framsteg. Jag tror dock inte på att de kommer att kunna producera i hög volym och med hög Yield. Det är oftast där de riktiga utmaningarna kommer.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

bat skrev: 15 feb 2026 09:20
Med tanke på deras höga svansföring så skulle jag faktiskt tro att de har gjort ett teknologiskt framsteg. Jag tror dock inte på att de kommer att kunna producera i hög volym och med hög Yield. Det är oftast där de riktiga utmaningarna kommer.
Spekulationerna just nu handlar väl om att det år "printtekniken" för lamineringen av batteriet/kondensatorn som kan vara affären för de inblandade bolagen tänker jag? De svenska och tyska bolagen verkar i alla fall fokuserade på detta?

Jag hade varit lika skeptisk som alla andra om detta handlade om Northvoltsmodellen, med äskande av gigantiska investeringsmedel med bara kommande kontrakt som säkerhet. Men detta är tvärt emot detta, inte ett ord om investeringsmedel och en produkt som ska presenteras kommersiellt i närtid.

Är det en scam är den därmed särskilt illa skött, de kommer att avslöjas med byxorna nere och skämma ut sig utan att ha vunnit annat än publicitet. Därför ser jag med "spänning" :? fram emot såväl presentation och planer för upprampning av produktion. Men har de kommit på något krävs uppenbarligen andra resurser än nuvarande gigantiska Giga-fabriker.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
backe

Inlägg av backe »

backe skrev: 14 feb 2026 10:06
Nu ska man tydligen komma med bevis...

https://idonutbelieve.com/
Lite mer info och ny timer för resultat från oberoende tester. Oavsett om det är sant eller inte så är det lite kul, är säkert några batteriproducenter som verkligen hoppas att det är bluff... Vi kommer veta mer på måndag 14:00.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det blir intressant att se.

Hoppas de oberoende testarna är några som man kan förstå verkligen är oberoende.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe

Inlägg av backe »

AAKEE skrev: 20 feb 2026 17:58

Hoppas de oberoende testarna är några som man kan förstå verkligen är oberoende.
Nån skrev att det var de här som ska testa.

https://www.vttresearch.com/en
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

VTT anges som oberoende testinstitut. De är en välrenommerad statlig organisation, jag tänker dem som motsvarande RISE här i Sverige.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Baeckman

Inlägg av Baeckman »

backe skrev: 20 feb 2026 18:07

Nån skrev att det var de här som ska testa.

https://www.vttresearch.com/en
De skriver själva under videon på Youtube att det är VTT research.
Donut Lab commissioned the internationally respected VTT Technical Research Centre of Finland to independently measure the performance and characteristics of its all-solid-state battery. Through third-party testing under controlled research conditions, Donut Lab provides verified data to support its performance claims.

Full VTT test reports will be released at idonutbelieve.com, accompanied by detailed video documentation that walks through the test procedures, presents the setups, and explains the results transparently.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Det finns ett antal saker runt det här som får en att bli fundersam. Att Donut Lab själva ska presentera resultaten av testerna gör att de inte kan räknas som fullt oberoende. Helt oberoende testning innebär att man lämnar över tekniken till en tredje part som sedan har full frihet rapportera resultaten som de vill.

Den stora svårigheten med solid-state-batterier är att få till en industriell tillverkning som skalar. Det har länge gått att bygga fungerande celler i labmiljö. Vi vet ju inte vad det är för celler som VTT fått för testning.

Slutligen, jag säger inte att det är en scam, men det kan vara värt att påminna om Andrea Rossis E-cat som var i ropet runt 2010. Det finns ett antal paralleller att dra. Även där talades det om "oberoende" tester och produkter som skulle lanseras "nästa månad". Rossi lyckades dra ut på det flera år innan folk tappade intresset.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Presentation del 1 - Laddhastighet och temperaturspann publicerad. Rätt imponerande. 26Ah lagringskapacitet, tyvärr ingen uppgift om dimensionerna vad jag kunde se - men 0-80% på ca 4.5 minuter.

Länk till testrapport del1: https://pub-fee113bb711e441db5c353d2d31 ... 092_26.pdf

Länk till presentation:

Detta då sidan verkar rätt överbelastad. Blir intressant att följa fortsättningen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
wheels

Inlägg av wheels »

roffe_s skrev: 23 feb 2026 14:34
Presentation del 1 - Laddhastighet och temperaturspann publicerad. Rätt imponerande. 26Ah lagringskapacitet, tyvärr ingen uppgift om dimensionerna vad jag kunde se - men 0-80% på ca 4.5 minuter.

Länk till testrapport del1: https://pub-fee113bb711e441db5c353d2d31 ... 092_26.pdf

Länk till presentation:

Detta då sidan verkar rätt överbelastad. Blir intressant att följa fortsättningen.
Belackarna borjar fa en rejal uppforsbacke
wheels

Inlägg av wheels »

Undrar om den har vikingen tanker gora en pudel, han har ju haft en ganska hog svansforing hitilldags

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

wheels skrev: 23 feb 2026 15:26

Länk till presentation:

Enstaka solid state batterier framtagna i labbmiljö har funnits sedan 90-talet. Kruxet har alltid varit att kunna masstillverka solid state batterier. Det har alltid varit Akilleshälen: inte att tillverka enstaka celler utan miljoner (med vettig yield).
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 23 feb 2026 15:46
Enstaka solid state batterier framtagna i labbmiljö har funnits sedan 90-talet. Kruxet har alltid varit att kunna masstillverka solid state batterier. Det har alltid varit Akilleshälen: inte att tillverka enstaka celler utan miljoner (med vettig yield).
Ja så är det tyvärr.
Som med mycket, i labb går det mesta bra.
Men förutom att kunna skala upp tekniskt, ska det även vara ekonomiskt försvarbart ! Där försvinner många drömmar. Northvolt någon? Stegra...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Länk till presentation:

Mmm, men i detta fall gällde den tyngsta initiala kritiken att egenskaperna var oförenliga. Nu förefaller ”några finska outsiders” i alla fall skickat in celler för att verifiera faktiska data.

Om deras höga svansföring visar sig berättigad när det gäller prestanda lär helt riktigt fakta kring skalbarhet, produktionskapacitet och råvarubehov efterlysas. Detta är knappast något som VTT kan bistå med, här spelar även faktorer som immateriella rättigheter och marknadsföringsaspekter in. Det blir intressant att se hur de agerar här.

Jag har ingen aning om hur de tänker men håll med om att hela upplägget är intressant. De första Verge som levereras lär bli demonterade rätt snart, kanske pågår en stor etablering av kapacitet bakom kulisserna någonstans i Europa just nu? Den skalbarhet de utlovat förefaller ju tämligen extrem, och innefattar ju knappast några större förbehåll för miljöprövningar?

Eller så är det en bluff? Blir i alla fall intressant att följa sagan till sitt slut :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
backe

Inlägg av backe »

roffe_s skrev: 23 feb 2026 20:15

Länk till presentation:

Mmm, men i detta fall gällde den tyngsta initiala kritiken att egenskaperna var oförenliga. Ny förefaller ”några finska outsiders” i alla fall skickat in celler för att presentera faktiska data.

Om deras höga svansföring visar sig berättigade när det gäller prestanda lär helt riktigt fakta kring skalbarhet, produktionskapacitet och råvarubehov efterlysas. Detta är knappast något som VTT kan bistå med, här spelar även faktorer som immateriella rättigheter och marknadsföringsaspekter in. Det blir intressant att se hur de agerar här.

Jag har ingen aning om hur de tänker men håll med om att hela upplägget är intressant. De första Verge som levereras lär bli demonterade rätt snart, kanske pågår en stor etablering av kapacitet bakom kulisserna någonstans i Europa just nu? Den skalbarhet de utlovat förefaller ju tämligen extrem, och innefattar ju knappast några större förbehåll för miljöprövningar?

Eller så är det en bluff? Blir i alla fall intressant att följa sagan till sitt slut :)
Finns företag som har påstått att man ska släppa sin revolutionerande produkt "nästa år" i tio år på raken och fortfarande inte anses bluffa, ambitiösa tidsmål kallas det då. Så om 10-15 år så kan vi väl se om det här är en bluff.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Här är listan Donut Lab påstått om batterierna:
1. "All Solid State”
2. energitäthet på 400 Wh/kg
3. ✓ laddas fullt på endast fem minuter.
4. lägre tillverkningskostnad än dagens litiumjonbatterier
5. inga sällsynta eller geopolitiskt känsliga ämnen
6. tål extrema temperaturer, 99% av kapacitet i -30°C
7. tål extrema temperaturer, 99% av kapacitet i +100°C
8. 100 000 laddcykler
9. tål skada utan att självantända
10. kan skalas upp till stora produktionsvolymer

Första testrapporten från VTT stödjer punkt 3 ovan. 0-100% med 11C laddning tog visserligen dryga 7 minuter men biltillverkare brukar oftast prata om 10-80% tider. 0-80% gick på fyra och en halv minuter. Så även om punkten inte uppfylls bokstavligen så bockar vi ändå av den ✓

Åtta kvar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Japp. Det är det vi har försökt säga:
Solid state-batterier finns redan i laboratoriemiljö sedan ett bra tag.

5C laddning är inte anmärkningsvärt, jag hade lithiumbatterier för 10 år sedan som var gjorda/märkta för 5C laddning. Tog ~10 min från ~ 20% till nästan fullt (snabbladdningen bröt laddningen när strömmen var nere på 1/10 istället för 1/20 om jag minns rätt.
Jag tror de hamnade på runt 95% SOC.

Intressant att de batterierna inte ens blev varma av laddningen. Man hade säkerligen kunnat med betydligt högre ström om man inte var rädd om batterierna.

Jag har bara ögnat igenom rapporten völdigt snabbt.

Någon enstaka laddning säger ytterst lite. Jag skulle tro att de veller jag hade för ~10 år sedan inte hade avvikit jättemycket från detta -med det menar jag inte att skriva ned cellerna, utan att en två cykler säger mycket lite.

Finns mått på cellen och vikt, så vi kan räkna energidensitet?

Som sagt, serieproduktionen är där alla övriga tillverkare inte är klara.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Nej inga mått tyvärr. Storlek/volym skulle man kunna uppskatta men inte vikt.

Battericellen blev upp till 89 grader varm under laddningen, och ett utav försöken till och med fick avbrytas pga överhettning. Fordon med dessa batterier kommer behöva sjujäkla kylsystem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 23 feb 2026 23:18

Battericellen blev upp till 89 grader varm under laddningen, och ett utav försöken till och med fick avbrytas pga överhettning. Fordon med dessa batterier kommer behöva sjujäkla kylsystem.
Stiger temperaturen mycket innebär det hög intern resistans - något vi inte förväntar oss med ett Solid state batteri.

Som jag beskrev innan, vi laddade med 5C för 10 år sedan och batteriet som blev varmt när det användes (pga väldigt höga strömuttag) svalnade medan man laddade med 5C.
Jag har inte sparat någon info från den tiden. Det som styrde hur många C man kunde trycka igenom var oftast laddsystemets max strömstyrka.
Det skulle vara lätt att gräva fram info från trådar jag läst för ~10-14 år sedan om folk som testade att ladda 5C-lipo med 10C, utan att de blev varma.

Testet säger väldigt lite. Man behöver kanske köra 100 snabbladdningsscykler för att se att batteriet inte knäcks utan bibehåller egenskaperna över tid, såklart med en låg degradering.

De har lyckats testa det som var möjligt redan för > 10 år sedan i detta test och inget som man har visat är fog för att höja ögonbrynen.

Kan man köra 5C 100 ggr och fortfarande ha väldigt likadana kurvor på urladdning, intern resistans osv så är det helt okey - men det vet vi inte nu.
Tvärtom är den höga temperaturen ett tecken på hög intern resistans. Värmen/ värme över 60C bryter ned klassiska lithiumion på ett annat sätt än bara calendar aging så jättehöga temperaturer är nog inte bra här heller.

Iom att man håller på och utvecklar är det ju ingen kris, men att de skulle leverera det perfekta batteriet i MC redan i vår låter inte jättetroligt - eftersom alla andra kommer ungefär hit också men inte till massproduktion.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

TiborBlomhall skrev: 23 feb 2026 23:18

De måste väl inte laddas med 11C?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

TiborBlomhall skrev: 23 feb 2026 22:52
Här är listan Donut Labs påstått om batterierna:
1. "All Solid State”
2. energitäthet på 400 Wh/kg
3. ✓ laddas fullt på endast fem minuter.
4. lägre tillverkningskostnad än dagens litiumjonbatterier
5. inga sällsynta eller geopolitiskt känsliga ämnen
6. presterar väl i -30°C, 99% av kapacitet
7. 100 000 laddcykler
8. tål skada utan att självantända
9. kan skalas upp till stora produktionsvolymer

Första testrapporten från VTT stödjer punkt 3 ovan. 0-100% med 11C laddning tog visserligen dryga 7 minuter men biltillverkare brukar oftast prata om 10-80% tider. 0-80% gick på fyra och en halv minuter. Så även om punkten inte uppfylls bokstavligen så bockar vi ändå av den ✓

Åtta kvar.
Bra lista. Men jag tror Du ska ge dem en tionde punkt som de visat - temperaturspannet var väl -20 grader upp till 100 grader? Det senare har de väl visat i och med detta första test.

Cellerna har enbart passiv kylning med en eller två bafflar. Detta kommenteras i videon, vätskekylning skulle hjälpa till en hel del för att hålla temperaturen i ett bilbatteri under optimala förhållanden. Jag uppfattade den delen av testet som att avsikten var att bevisa det höga temperaturspannet.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021