DSwedishAdvocate skrev: ↑23 feb 2026 22:29Känns som även ETC El kan vara ett alternativ.mussla skrev: ↑23 feb 2026 19:04Jag menar att de flesta elbolagen har en rejäl uppförsbacke förtroendemässigt. Det är ofta utländska ägare som tar ut stora vinster på i princip fri prissättning i privata monopol. Mest av allt är jag irriterad på att våra politiker har tillåtet detta att hända.spacecoin skrev: ↑23 feb 2026 18:29Om alla i ett villaområde skaffar elbil och laddar samtidigt kl 17.00, måste det lokala bolaget gräva upp gatan och lägga ner tjockare kablar samt byta transformatorstationer. Det är extremt dyrt. Genom att införa en straffavgift för höga toppar (effekttariff) hoppas de att folk laddar på natten istället. Då slipper bolaget göra den dyra investeringen i nätet.mussla skrev: ↑23 feb 2026 17:25Det störiga är att man hela tiden pungslår konsumenterna genom att vältra över kostnader på dem utan att ge dem vad de betalar för - det är avgifter hit och dit och pengarna samlas på hög (flaskhalsavgifter) eller går till bolagens vinster. Vi förbrukar mindre ström nu än förr men ändå klarar inte nätet av att leverera strömmen som vi har betalat dyra avgifter för under alla år. Det är nog där någonstans många står när elbolagen kommer dragandes med ytterligare en avgift.
De vältrar över ett problem (påhittat eller riktigt) på konsumenterna och vill att vi skall lösa det genom ändrat beteende och/eller dyra investeringar i batterlager och annan teknik. Hur vore det om elbolagen investerade pengarna i nätet i stället för att ta ut övervinster? En radikal tanke - jag vet...
Tanken är ju att när de inför effekttariff ska de i teorin sänka den fasta månadsavgiften eller den rörliga överföringsavgiften (öre/kWh) så att totalen blir densamma för kollektivet. Sen om det stämmer i praktiken är en annan femma, men det är avsikten.
Jämtkraft är nog den enda som jag känner till som verkar vilja sina kunder väl. De var med i någon podd som länkades här i tråden och pratade om detta. Grundprincipen de hade var att inte göra det besvärligt och dyrt i onödan för sina kunder. [Min u.]
https://etcel.se/
https://etcel.se/nyheter/sa-utvecklades ... gstagande/
ETC El är tyvärr inte nätägare. Nätbolag är man fast vid det man har.