Kostnad Model Y MIC efter 20000 mil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Kostnad Model Y MIC efter 20000 mil

Inlägg av themax »

Vi passerade precis 20000 mil efter fyra år med vår Model Y MIC, och det kanske är dags att jag delar med mig av våra erfarenheter och vad bilen kostat. Det är ju inte så där jättemånga som kör så långt privat som vi gör (5000 mil per år). En och annan taxi rullar naturligtvis förbi oss, men jag har ingen aning om ifall de har lika bra koll på kostnader som jag har. Är lite av en statistiknörd och har tidigare skrivit om när vi sålde vår Model 3 vad den kostade oss under de tre år vi ägde den (https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/).

Även för vår Model Y har jag alltså loggat alla kostnader. Spolarvätska, biltvätt, laddning, underhåll och försäkring. Så här kommer siffrorna efter knappt fyra år och 20000 mil.

Laddning: Att ladda Model Y blev dyrare än Model 3. Och det har mycket med elpriserna att göra. Det blev dyrare hemma. Det blev dyrare med snabbladdning. Totalt har vi laddat 32700 kWh för 74000 kronor. 75 % är AC och 25 % DC och med ett medelpris på runt 2,25 kronor per kWh. Snabbaste laddningen skedde i Söderhamn med 219 kW. En stor del av all körning är motorväg (ofta mellan Stockholm och Hälsingland) så vårt genomsnitt över fyra år är 209 wH/km. Det ger en milkostnad på runt 5 kronor milen i ”bränsle” att jämföra med 3 kronor för Model 3.

Eftersom vi gillar att dra iväg med husvagn ibland så har det också blivit några mil med den. 540 mil och en milkostnad på 13 kronor milen. I genomsnitt drog bilen 389 wH/km när vi hade vagnen på kroken. Jag räknar med dubbel förbrukning så är det enklare att planera laddstopp. Det är ändå ett par timmars körning i 80 innan man måste ladda och vi åker sällan särskilt långt med den. Längsta resan blev sommaren 2025 då vi drog husvagn 300 mil. Då blev det flera laddstopp några dagar, och längsta sträckan blev Östhammar-Hjo med fem laddstopp.

Lack och tvätt: Vi gjorde naturligtvis lackförsegling även på vår Model Y när vi fick den. Och så lämnar jag in den varje vår för storstädning och påfyllning av lackskyddet på Svedbergs Bil i Spånga. Ägaren kör själv Tesla och är extremt noggrann när han jobbar med kundbilar. Resten av året blir det maskintvätt med borstar på prenumeration. Tack vare att vi satsade på mycket starkt lackskydd så ser bilen som ny ut efter varje tvätt. Eventuella tvättrepor putsas bort på vårstädningen. Mycket nöjd med Korrek Pro lackförsegling. Totalt har detta kostat oss 21310 kronor.

Service: Vi har haft bättre lycka med sommardäcken än vi hade på Model 3. Två säsonger är dubbelt så långt som med Model 3. Men det har ändå kostat oss 61704 kronor. Då ingår skifte och däckhotell, så om man inte är lika lat som jag kan man byta själv och spara en del. Men däck måste man köpa och det har kostat 36617 kronor totalt. 25000 kronor för att nån annan gör jobbet alltså, eller en dryg krona milen.

Bytt framruta en gång för 2568 kronor. Då ingick nya torkarblad och lite annat lull-lull som Ryds erbjöd. Har också hälsat på ett snödriva som knäckte fästet till dimljuset. Det hände precis före första besiktningen så reparation och allmän ”se till att den går igenom”-koll kostade 3158:-. 

Har haft anledning att besöka Tesla eller få hem Mobile Service 8 gånger. I början var det garantifix och installation av dragkrok (som skedde på jobbets parkering) och förutom dragkroken så har jag lagt ner 7622:- på service hos Tesla. 

I somras så drabbades jag av Teslas "fantastiska" Tesla Vision och backade in i en låg stolpe vid en laddare i Mora som inte syntes i bakrutan (och bilen varnade naturligtvis inte ett dugg). Det var då jag gick tillbaka till de vanliga sensorerna som Tesla tack och lov inte stängt av än, såsom de gjort med min radar. Just den frågan stöts och blöts på andra platser här på forumet men fortfarande anser jag att bilens beteende har försämrats åtskilligt vad gäller avstånd till framförvarande bil efter att radarn kopplades bort. Bucklan på bakluckan blir kvar. Den påverkar inte funktionen och jag prutar väl 10000 när jag säljer bilen. Jag ser många Teslor med buckla på bakluckan. Jag kallar dem Visionbucklor. Vilket får mig att tänka på nästa sak:

Värdeminskning: Det är fortfarande den stora kostnaden med att äga en Tesla. Köper man en bil för runt 800000 kronor (ja, jag trodde fortfarande på Elons ord om FSD när jag beställde bilen i oktober 2020) så är värdeminskningen rejäl, även om man inte kör så mycket som vi gör. Naturligtvis sjunker värdet mer med fler mil; det är ingen billig bil vi pratar om. Optimistiskt tror jag att jag kanske skulle få 250000 kronor för den idag. På Blocket finns en från 2021 som gått 25000 mil som listas för 257000. Men exakt siffra vet jag ju först när jag säljer bilen. Låt oss vara pessimistiska och vi håller oss en bit under det så är värdeminskningen 26 kronor per mil. 

Försäkring: Bilen försäkras hos Trygg Hansa med 7600 kronor per år i halvförsäkring de första tre åren och 16000 med helförsäkring efter att vagnskadegarantin gått ut. [Edit: tillägg till originalinlägg – missade att specificera det]

Slutsats: Om vi tar och summerar allt ovan (nu har jag dock inte skrivit exakta summor överallt) så landar det på en kostnad på 38 kronor/mil inklusive värdeminskning på fyra år. Om jag jämför med mina tidigare bilar så är det högre, men inte med så mycket. Audin vi körde runt 20000 mil kostade 30 kronor/mil, Model 3; 31 kronor/mil efter 14600 mil. Fem kronor i bränsle och sju kronor i försäkring, drift, underhåll, tvätt, däck och allt utöver värdeminskningen är ju inte så illa ändå.

Som jag skrev i artikeln om Model 3 då trodde jag att vi skulle behålla vår Model Y i sex år. Jag har ingen anledning att ändra det. Batteriet har degraderats 10 % enligt energigrafen. Vi har lyssnat på AAKEE och hans gedigna kunskap om batterier och laddar normalt sett till max 55 % i vardagen och 100 % inför resa. Inga bromsar, hjulupphängningar, drivknutar eller liknande har behövt bytas eller repareras. Det vi bytt är filter och torkarblad. Men så kör vi chill också. Jag har inget att bevisa och behöver ingen snabb bil i rödljuset för att bevisa min manlighet… :-)
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 4 gång.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR MIC som nu passerat 20000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Re: Kostnad Model Y MIC efter 20000 mil

Inlägg av mattsjo »

Intressant läsning! Tack.

Som en liten parentes frågade jag AI vad 30 kr 2019 (antar att det var då du summerade Audins kostnad) motsvarar idag och svaret bilen 38-39 kr. Så din kostnad har varit förvånansvärt stabil.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Vet inte om jag missar något men i vilken kostnad ingår försäkringen? Dina beräkningar pekar alltså på 16000 i månaden? Vad räknar du med att landa efter 6år?

Tråkigt att du köpt en bil med Teslas prestanda och tror att använda den bara handlar om att visa manlighet. Vad visar då en kvinna som gillar prestandan? Kvinnlighet? Men har full förståelse för att alla inte gillar att köra bil.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

MarkusL skrev:
Vet inte om jag missar något men i vilken kostnad ingår försäkringen? Dina beräkningar pekar alltså på 16000 i månaden? Vad räknar du med att landa efter 6år?

Tråkigt att du köpt en bil med Teslas prestanda och tror att använda den bara handlar om att visa manlighet. Vad visar då en kvinna som gillar prestandan? Kvinnlighet? Men har full förståelse för att alla inte gillar att köra bil.
Om du hade valt att inte svara nedlåtande hade jag förmodligen svarat på ett mer uttömmande sätt. Försäkring är med även om jag glömde specificera det. Editerar inlägget. Som gammal yrkeschaufför så har jag sett tillräckligt många med för tung gasfot på vägarna.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR MIC som nu passerat 20000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Mycket intressant sammanställning! Den service du gjort på Tesla för strax över 7tkr - är det genomgång och smörjning av bromsar måhända? Om jag minns rätt så ville Tesla ha runt 3tkr för den på min Model 3.

Jag tycker det blir lite extra intressant då Tesla ju inte kräver någon service, så vad som görs skiftar ju ännu mer mellan ägare än på bilar där man kan säga ”servrats enligt tillverkarens anvisningar” 🙂
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Xyborg skrev: 28 feb 2026 08:16
Mycket intressant sammanställning! Den service du gjort på Tesla för strax över 7tkr - är det genomgång och smörjning av bromsar måhända? Om jag minns rätt så ville Tesla ha runt 3tkr för den på min Model 3.

Jag tycker det blir lite extra intressant då Tesla ju inte kräver någon service, så vad som görs skiftar ju ännu mer mellan ägare än på bilar där man kan säga ”servrats enligt tillverkarens anvisningar” 🙂
Vid varje däckbyte hos Svedbergs Bil kontrolleras bromsarna. Det har inte behövts någon service på dem än. Kanske beror det på att vi kör så mycket att allt ser ut och fungerar som det ska fortfarande utan att ha behövt plocka isär och underhålla. Bilen står sällan parkerad mer än ett dygn utan används nästan varje dag. Då hinner förmodligen inget fastna på allvar.

Kostnaden hos Tesla har varit byte av filter (HEPA & kupé) och reparation av en parkeringssensor och en ny plastlist runt hjulhuset efter besöket i snödrivan. Bytet av parkeringssensorn är alltså den enda reparationen Tesla gjort. Jag kanske borde skrivit ”reparation och underhåll hos Tesla”. Reparation av dimljus gjorde Svedbergs Bil.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

themax skrev: 28 feb 2026 08:04
MarkusL skrev:

Om du hade valt att inte svara nedlåtande hade jag förmodligen svarat på ett mer uttömmande sätt. Försäkring är med även om jag glömde specificera det. Editerar inlägget. Som gammal yrkeschaufför så har jag sett tillräckligt många med för tung gasfot på vägarna.
Tack. Var inte meningen att vara nedlåtande, ursäkta. I alla fall inte mer än du passade på att vara mot alla som hade problem med sin manlighet och det var ända anledningen till att man gillar acceleration.😀 Vad räknar du med att landa i snittmånadskostad på de 6 åren du tänkt ha bilen.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Jag ligger på 26,9kr/mil i värdeminskning och 0,6kr/mil i kostnader. Här ingår försäkring, reservdel, däck, och besiktning i kalkylen. Enda anledningen till att den ligger lågt är att jag sålde mina 19” och köpte 18” och endast köpt en enda reservdel och begagnade däck. Räknar med ca 1,5kr/kWh då timpriserna har varit extremt låga tidigare på natten.

På totalen ligger jag på 30,6kr/mil inkl allt som jag har lagt för att köra bilen.

Blir intressant att se vad priset blir per mil de kommande tre åren.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Intressant, för för att du delar.
manneson

Inlägg av manneson »

Du får se till att köra lite mera, så milkostnaden sjunker. 😉😁

Nej men seriöst så är det väl rätt bra med tanke på att det var en ny bil för närmare miljonen.
Dessutom har kostnadsökningarna på el, försäkring osv varit helt sjuka senaste åren.
Dvs att bara jämföra rakt av med tidigare bilar går inte. Det var en annan verklighet på den tiden.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Ja och börjar man jämföra med att leasa en mellanstor medelbil känns det som att det är tufft att komma ner i den milkostnaden.

Snyggt kört! 💪
M3 LR 2023
Skriv svar