Matrix led
Moderator: Redaktion
-
Arn
- Teslaägare
Matrix led
Fick äntligen Matrix LED i våras tror jag det var i samband med en uppdatering på min 2021a. Inte används funktionen mycket eftersom det varit sommar men det är få gånger jag använts tycker jag den fungerat bra.
Igår körde jag bil på kvällen och slog på helljuset och det verkade vara konstant helljus utan automatik och fick många mötande bilar som blinkande med sitt helljus. Testade trycka in spaken till vänster om ratten och då fanns det egentligen bara ett läge för helljus och ett läge för halvljus. Vid något tillfälle fick jag helljus symbolen med bokstaven A som betyder automatik ( då fungerade systemet perfekt) men denna försvann efter några minuter och sedan fick jag inte se den symbolen mer under färden.
Vad beror det på? Kan man göra något speciellt för att aktivera automatiskt Matrix helljus? Fungerar bara systemet under vissa situationer?
Igår körde jag bil på kvällen och slog på helljuset och det verkade vara konstant helljus utan automatik och fick många mötande bilar som blinkande med sitt helljus. Testade trycka in spaken till vänster om ratten och då fanns det egentligen bara ett läge för helljus och ett läge för halvljus. Vid något tillfälle fick jag helljus symbolen med bokstaven A som betyder automatik ( då fungerade systemet perfekt) men denna försvann efter några minuter och sedan fick jag inte se den symbolen mer under färden.
Vad beror det på? Kan man göra något speciellt för att aktivera automatiskt Matrix helljus? Fungerar bara systemet under vissa situationer?
-
snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Matrix led
nu har vi en nyare, Y 2023, men det syns rätt tydligt hur den släcker i hellyset kring mötande och upphinnande
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Vilken sorts model 3 har du, och när är den byggd? Frågar eftersom inte alla 2021:or fick Matrix-LED-strålkastare. Kunde vara bra att börja med att reda ut den frågan.Arn skrev: ↑08 sep 2024 09:50Fick äntligen Matrix LED i våras tror jag det var i samband med en uppdatering på min 2021a. Inte används funktionen mycket eftersom det varit sommar men det är få gånger jag använts tycker jag den fungerat bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Arn
- Teslaägare
Har en LR Q2 2021. Fick uppdateringen jag aldrig trodde skulle komma i våras har jag för mig
-
AAKEE
- Teslaägare
Då är du i gränslandet på att ha Matrix LED eller inte.
LR Q4 2020 och Q1 2021 hade inte.
LR Fick det sist av alla. (Alla Performance och SR+ fick det direkt som årsmodell 21).
Har du kollat till 100% att du defakto har Matrix-lampor?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Jerker
- elbilist
Det syns rätt tydligt om man har matrix eftersom ljusbilden är rektangulär och har tjocka horisontella linjer.
Ränderna syns bäst om man kör där man har skog tätt inpå vägen på båda sidor.
Uppdatering: I början av den här filmen kan kan man se ränderna till vänster mot träden:
Uppdatering: I början av den här filmen kan kan man se ränderna till vänster mot träden:
-
AAKEE
- Teslaägare
Exakt, man ser även tydlig skillnad på själva strålkastaren. Finns trådar om.Jerker skrev: ↑08 sep 2024 14:57Det syns rätt tydligt om man har matrix eftersom ljusbilden är rektangulär och har tjocka horisontella linjer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jerker skrev: ↑08 sep 2024 14:57Det syns rätt tydligt om man har matrix eftersom ljusbilden är rektangulär och har tjocka horisontella linjer.
Eller så kollar man i menyn under fliken Belysning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Jerker
- elbilist
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag tänkte precis detsamma!
Det och manualen är No-no!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
AAKEE
- Teslaägare
Man vet ju inte heller om en uppdatering buggar ut så den vill altivera ngt som inte finns.
Steg 1 kumde vada att bli god damned sure på vad som sitter hårdvarumässigt. Då vet man iaff.
Steg 1 kumde vada att bli god damned sure på vad som sitter hårdvarumässigt. Då vet man iaff.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Arn
- Teslaägare
Tack för era svar. Jag kollade idag i belysningsmenyn och adaptiva strålkastare fanns men var inaktiverat så jag slog på den. Möjligt att den avaktiverades i samband med någon programvara uppdatering då jag har tidigare även fått ljudet på mina parkeringssensorer avstängda ofrivilligt
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är säkert så. De adaptiva strålkastarna hade avaktiverats på min bil vid senaste uppdateringen.Arn skrev: ↑09 sep 2024 08:32Tack för era svar. Jag kollade idag i belysningsmenyn och adaptiva strålkastare fanns men var inaktiverat så jag slog på den. Möjligt att den avaktiverades i samband med någon programvara uppdatering då jag har tidigare även fått ljudet på mina parkeringssensorer avstängda ofrivilligt
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Jimel
- Teslaägare
Min LR byggd 20210219 har Matrix!
-
Airlift
- Teslaägare
Ryktet på stan säger att det kommer en OTA med mer avancerad Matrix funktion. Individuell styrning av pixlar och dimming av pixlar för reflekterande skyltar. Fantastiskt om sant! Nån som fått, kan bekräfta? 2026.2 säger en del källor?
Mer luftfjädring åt folket!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black. MB CLS AMG
“Ingen är argare än en medelålders man som har fel” - EIon Musk
-
AAKEE
- Teslaägare
Jag har upplevt något omvänt.
Min S hade väldigt finstilt matrixabländning, i princip bara exakt den/de mötande bilarna.
Lyktorna tog in mycket vatten och byttes för ~ en månad sedan.
Efter bytet är nedbländningen mycket större, minst 2-3ggr så bred som innan och minst dubbelt så hög.
Oklart varför men nu släcks en stor del av vägen och inte bara precis på den mötande bilen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Jag upplever mycket mindre skylltbländning efter senaste uppdateringen. 2026.2.3
MY LR AWD 2021
Tesla Model Y
-
Airlift
- Teslaägare
Var det inte något med att hårdvaran för Matrix ”uppdaterats” från utgåva 1 (typ 2021 m3/Y som har Hellas moduler 1EX (Hella/Samsung pixcell) men annan typ senare modeller med färre pixlar. Typ som en juniper ”kan ” inte projicera Tesla logon vid lightshow, om det stämmer. Om det är så att Tesla bytt hårdvaran till den nyare i utbytesinsatserna? Bara nyfiken..AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 14:19
Min S hade väldigt finstilt matrixabländning, i princip bara exakt den/de mötande bilarna.
Efter bytet är nedbländningen mycket större, minst 2-3ggr så bred som innan och minst dubbelt så hög.
Oklart varför men nu släcks en stor del av vägen och inte bara precis på den mötande bilen.
Mer luftfjädring åt folket!
-
AAKEE
- Teslaägare
Oklart.Airlift skrev: ↑11 mar 2026 16:28Var det inte något med att hårdvaran för Matrix ”uppdaterats” från utgåva 1 (typ 2021 m3/Y som har Hellas moduler 1EX (Hella/Samsung pixcell) men annan typ senare modeller med färre pixlar. Typ som en juniper ”kan ” inte projicera Tesla logon vid lightshow, om det stämmer. Om det är så att Tesla bytt hårdvaran till den nyare i utbytesinsatserna? Bara nyfiken..AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 14:19
Min S är ju en HW4 S byggd i mars 2023, och de nya lyktorna är i vart fall i dagsläget mycket mer grova i avbländningen. Det är inte en liten skillnad, med de förra kunde det vara svårt att se exakt avbländning men med de nya blir minst halva vägen mörk. Ett stort steg bakåt i mitt fall (fast det fanns inget val då originallysena inte gick att använda i kyla).
Ett litet hopp att det blir som innan med mindre fält efter uppdateringen.
Mina tidigare lysen slog på helljus avsevärt mycket tidigare när det mörknade(det var inget problem). Dessa är omöjliga och man måste slå på manuellt helljus i skymning i cirka en timme.
Måste vara kolsvart för att matrix ska använda helljus. Och det tar flera minuter efter art man tex lämnat en liten by där bilen bländat av innan helljuset går på.
Från väldigt bra med gamla lysena till helt förstörd funktion. Blodet kokar, eftersom Tesla återigen sabbat en funktion (som det dessutom var världsklass på). Det är så jäkla irriterande när bilen inte längre går använda.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
mussla
- Teslaägare
Har du anmärkt på reparationen till Tesla? Vad säger de i så fall?AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 16:37Från väldigt bra med gamla lysena till helt förstörd funktion. Blodet kokar, eftersom Tesla återigen sabbat en funktion (som det dessutom var världsklass på). Det är så jäkla irriterande när bilen inte längre går använda.Airlift skrev: ↑11 mar 2026 16:28Var det inte något med att hårdvaran för Matrix ”uppdaterats” från utgåva 1 (typ 2021 m3/Y som har Hellas moduler 1EX (Hella/Samsung pixcell) men annan typ senare modeller med färre pixlar. Typ som en juniper ”kan ” inte projicera Tesla logon vid lightshow, om det stämmer. Om det är så att Tesla bytt hårdvaran till den nyare i utbytesinsatserna? Bara nyfiken..AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 14:19
Model Y LR AWD -24
-
AAKEE
- Teslaägare
Inte än, ska fråga dem om det. Med lite tur hjälper uppdateringen.mussla skrev: ↑12 mar 2026 10:40Har du anmärkt på reparationen till Tesla? Vad säger de i så fall?AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 16:37Från väldigt bra med gamla lysena till helt förstörd funktion. Blodet kokar, eftersom Tesla återigen sabbat en funktion (som det dessutom var världsklass på). Det är så jäkla irriterande när bilen inte längre går använda.Airlift skrev: ↑11 mar 2026 16:28Var det inte något med att hårdvaran för Matrix ”uppdaterats” från utgåva 1 (typ 2021 m3/Y som har Hellas moduler 1EX (Hella/Samsung pixcell) men annan typ senare modeller med färre pixlar. Typ som en juniper ”kan ” inte projicera Tesla logon vid lightshow, om det stämmer. Om det är så att Tesla bytt hårdvaran till den nyare i utbytesinsatserna? Bara nyfiken..AAKEE skrev: ↑11 mar 2026 14:19
Det har var mycket gnäll här och i Facebookgrupper om matrixfunktionen. Nu förstår jag vat de menar.
Sjukt, från något fantastiskt bra till nästan oanvändbart i mitt fall.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Jojo
- Teslaägare
Jag har också märkt att allt fler i mötande trafik signalerar att de uppenbarligen bländas sedan ett tag tillbaka. Främst är det lastbilar som drabbas. Överlag många fler än förut. Själv har jag inte märkt någon förändring, dock något har uppenbarligen skett, så att jag numera ofta behöver slå av helljuset manuellt..