Japp, förskott av arv och avbetalning. Märkligt nog frågade inte kreditbolaget när jag skall gå i pension.
Så här ser min "inkomst" ut fr.o.m. september (frugans är snarlik):
Moderator: Redaktion
Japp, förskott av arv och avbetalning. Märkligt nog frågade inte kreditbolaget när jag skall gå i pension.
Det är ju högst individuellt.
Och här är topplistan för bensinbilar (inkl mildhybrid):Nils S skrev: ↑12 mar 2026 08:53Här finns topp 10-listan för privatpersoner:Sportbilsentusiasten skrev: ↑12 mar 2026 06:24Och om du bara tar bilar sålda till privatpersoner?mikebike skrev: ↑11 mar 2026 13:01Mest sålda bil i Sverige 2025 var XC60, en laddhybrid som kostar från 570k.krabbanidag skrev: ↑11 mar 2026 12:08Tål att påpekas igen. Vi är fattiglappar jmf med grannarna. Snittlönen i dkk o nok är motsvarande 60-70k sek / mån. Helt annan köpkraft jmf med oss där snittet är vadå 42 k mån. Bara kolla bnp/capita i respektive land.
Och iom att bilmarknaden är internationell så blir grannarna köpstarka. Svensken blir köpsvag.
Invändningen blir säkert ”ja men att vi är fattiga borde inte förklara att bara 1/3 är elbilar” jo det gör det. Kolla på nyreggade fossiler. Det är små kompakta VWs, skoda, peugeot typ. Nån enstaka mindre snikMercedes. Billiga bilar, samtliga oftast billigare än ny elbil.
Så svensken måste bli rikare innan det sker nån förändring
https://www.vibilagare.se/nyheter/priva ... -ledningen
1. Volvo XC60 – PHEV
2. Kia EV3 – EV
3. Volvo EX40 – EV
4. Tesla Model Y – EV
Så de svenskar som har råd med ny bil investerar ofta i laddbart utan några större stöd från skattebetalarna.
Ja, favoriseringen av diesel/bensin och avskaffandet av elbilssubventioner är ju helt i linje med vad Tidöpartierna gick till val på, det vill säga det som väljarna i majoritet ville.
Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.
Enligt den logiken har subventionerna i norge/danmark ingen effekt då?mussla skrev: ↑13 mar 2026 08:29Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.
Som nämnts tidigare i tråden så har de ju mer effekt i de länderna eftersom avgasbilar är enormt mycket dyrare än i Sverige. Om en Model Y premium AWD kostade lika mycket som VW T-roc vem skulle då välja folkvagnen?Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 08:53Enligt den logiken har subventionerna i norge/danmark ingen effekt då?mussla skrev: ↑13 mar 2026 08:29Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.
Javisst. En fördel med hög beskattning är ju att man har stora möjligheter att förändra vad saker kostar. Det är ju dock betydligt enklare att sänka en beskattning än att höja den.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2026 12:28Som nämnts tidigare i tråden så har de ju mer effekt i de länderna eftersom avgasbilar är enormt mycket dyrare än i Sverige. Om en Model Y premium AWD kostade lika mycket som VW T-roc vem skulle då välja folkvagnen?Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 08:53Enligt den logiken har subventionerna i norge/danmark ingen effekt då?mussla skrev: ↑13 mar 2026 08:29Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.
Y dk.jpg
Troc dk.jpg
I Sverige kostar T-roc 389900 SEK och Model Y Premium AWD kostar 649990 SEK. Även om man räknar med malusskatten de tre första åren för T-rocen (3* (5974-360) = 16842) så är Teslan ändå 243248 SEK dyrare. Jämfört med 10000 DKK i Danmark.
Även om vi skulle införa 100 ksek elbilsbonus i Sverige så skulle det ändå inte bli lika fördelaktigt att köra elbil som i Danmark.
Nej dyrare har de inte blivit. Men billigare i förhållande till motsvarande avgasbil. Sverige har ju haft bonus på elbilar för att få igång försäljningen. I Danmark verkar man istället satsa på att göra avgasbilar extremt dyra så att köparna väljer elbilar. Jag tror danskarna är vana vid att det är extremt dyrt att köpa bil så då är steget till elbil inte lika långt som i Sverige.Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 12:53Javisst. En fördel med hög beskattning är ju att man har stora möjligheter att förändra vad saker kostar. Det är ju dock betydligt enklare att sänka en beskattning än att höja den.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2026 12:28Som nämnts tidigare i tråden så har de ju mer effekt i de länderna eftersom avgasbilar är enormt mycket dyrare än i Sverige. Om en Model Y premium AWD kostade lika mycket som VW T-roc vem skulle då välja folkvagnen?
Y dk.jpg
Troc dk.jpg
I Sverige kostar T-roc 389900 SEK och Model Y Premium AWD kostar 649990 SEK. Även om man räknar med malusskatten de tre första åren för T-rocen (3* (5974-360) = 16842) så är Teslan ändå 243248 SEK dyrare. Jämfört med 10000 DKK i Danmark.
Även om vi skulle införa 100 ksek elbilsbonus i Sverige så skulle det ändå inte bli lika fördelaktigt att köra elbil som i Danmark.
Men dom danska subventionerna verkar ju inte gjort elbilarna dyrare. Eller drar du den slutsatsen?
Bilar pris styrs ju främst av tillgång och efterfrågan samt lokal konkurrens.
Jämförelsepriset på en Model Y i sverige haltar ju lite eftersom Tesla erbjuder 0% ränta här och 2,99% i danmark.
Ursäkta. Jag blandade ihop er och trodde det var du som påstod att tillverkarna bara höjer priset om det finns subventioner.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2026 17:12Nej dyrare har de inte blivit. Men billigare i förhållande till motsvarande avgasbil. Sverige har ju haft bonus på elbilar för att få igång försäljningen. I Danmark verkar man istället satsa på att göra avgasbilar extremt dyra så att köparna väljer elbilar. Jag tror danskarna är vana vid att det är extremt dyrt att köpa bil så då är steget till elbil inte lika långt som i Sverige.Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 12:53Javisst. En fördel med hög beskattning är ju att man har stora möjligheter att förändra vad saker kostar. Det är ju dock betydligt enklare att sänka en beskattning än att höja den.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2026 12:28Som nämnts tidigare i tråden så har de ju mer effekt i de länderna eftersom avgasbilar är enormt mycket dyrare än i Sverige. Om en Model Y premium AWD kostade lika mycket som VW T-roc vem skulle då välja folkvagnen?
Y dk.jpg
Troc dk.jpg
Men dom danska subventionerna verkar ju inte gjort elbilarna dyrare. Eller drar du den slutsatsen?
Bilar pris styrs ju främst av tillgång och efterfrågan samt lokal konkurrens.
Jämförelsepriset på en Model Y i sverige haltar ju lite eftersom Tesla erbjuder 0% ränta här och 2,99% i danmark.
Misstänker dock att allt inte är inköpspris. Sverige har kanske en starkare bilkultur än Norge och Danmark i och med att vi har haft egna biltillverkare under många år. Har man byggt upp hela sin identitet kring att hålla på med motorer så kanske det är svårare att gå över till el. Om man istället av prisskäl inte har kunna köra stora motorstarka bilar så känns det nog fantastiskt att få köpa en supersnabb elbil till nästan samma pris som en trött bensinare.
Det vet jag inte om det innebär. Jag undrar fortfarande om priserna sänktes när bonusen togs bort. Jag har nämligen för mig det men kan minnas fel.Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 08:53Enligt den logiken har subventionerna i norge/danmark ingen effekt då?mussla skrev: ↑13 mar 2026 08:29Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.
Ja, elbilarna har blivit billigare både i norge och sverigemussla skrev: ↑13 mar 2026 20:00Det vet jag inte om det innebär. Jag undrar fortfarande om priserna sänktes när bonusen togs bort. Jag har nämligen för mig det men kan minnas fel.Fredrik j skrev: ↑13 mar 2026 08:53Enligt den logiken har subventionerna i norge/danmark ingen effekt då?mussla skrev: ↑13 mar 2026 08:29Borttagandet av elbilssubventionerna gjorde väl att priserna på bilarna sänktes med ungefär lika mycket.