Elbilspremien

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Elbilspremien

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

På onsdag öppnar Naturvårdsverket ansökningarna för den nya elbilspremien. Nu kan de som bor på landsbygden få ekonomiskt stöd för att byta till elbil. Den gäller både för nya och begagnade elbilar och riktar sig till hushåll som har långt till kollektivtrafik och med lägre inkomst än medelinkomsten. Stödområdet omfattar 177 landsbygdskommuner samt vissa andra områden där tillgången till kollektivtrafik är begränsad, läs mer här. Elbilspremien betalas ut som ett månadsbidrag på 1 300 kronor per månad i 36 månader. Det blir totalt 46 800 kronor för hela perioden.

Det är det där med totalsumman som gör att många verkar ha missförstått premien. Media pratar gärna om att elbilar nu kan bli 46 800 kronor billigare. Att en elbil som kostar 450 tusen kronor nu blir endast 400 tusen kronor. Fast det stämmer ju inte. Elbilen kommer fortfarande kosta 450 tusen kronor att köpa.

Tänk istället som att staten går in och stödjer bilens driftskostnader.

Väldigt få i målgruppen, där hushållets sammanlagda årsinkomst får vara högst 80 procent av medelinkomsten i Sverige, går i nybilstankar. Många vill däremot köpa en lagom gammal lagom billig bil. Lusläser Blocket-annonser på jakt efter någon bil på runt säg 200 tusen kronor.

För de pengarna kan man få typ en Volkswagen Golf från 2020 med 9 000 mil på mätaren. Vilket betyder att snart måste man byta kamrem. Och kanske avgassystem. Det enda man med säkerhet vet är att bilens drift kommer kosta pengar. Bara att åka och tanka den kommer kosta skjortan, med tanke på dagens och framför allt morgondagens bränslepriser. Om närmsta bensinmack är en mil bort kostar bara resan en tjugolapp varje gång man ska tanka.

Men tänk om det fanns ett billigare alternativ? En bil som du fick BETALT för att tanka?

För pengarna avgasbilen skulle kostat kan man likaväl köpa en begagnad Volkswagen ID.3, Hyundai Kona, Kia e-Niro eller liknande modern elbil med bra räckvidd. Även den från 2020, med runt 9 000 mil på mätaren. Med garanti kvar på batterierna. Utan att behöva oroa sig för kamremsbyte. Även begagnade elbilar är berättigade den nya premien.

De 1 300 kronor man varje månad får i elbilspremie täcker med råge kostnaden för elen bilen drar. Och man slipper åka iväg för att tanka den. Laddar bilen hemma vid stugan, den är fulladdad varje morgon.

Så valet handlar inte om en ny elbil för 450 eller 400 tusen kronor – utan om att välja mellan en bensintörstig, pengatörstig begagnad avgasbil eller en elbil som man får pengar i bidrag för att ladda!

Det är väl sånt som heter en “no-brainer”?

Så räkna inte ihop månadsutbetalningarna till en klumpsumma. Det är inte så elbilspremien fungerar. Utan räkna tvärtom med att varje månad gå plus på din elbil jämfört med om du skulle ha köpt en avgas-dito.

Jag hoppas många runt om i vårt avlånga land nu sätter sig vid köksbordet och gör uträkningen. Jämför hur mycket billigare en begagnad elbil blir i drift tack vare den nya elbilspremien jämfört med en avgasbil. Som läser på hur pålitlig och billig i drift en begagnad elbil är jämfört med oljesörplarna.

Gör tillräckligt många den uträkningen, inser hur mycket de kan tjäna på att skaffa en elbil kommer det snart bli ett enormt sug efter begagnade elbilar på landsbygden!

Source: https://teslaclubsweden.se/elbilspremien/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Elbilspremien

Inlägg av Tellus »

Bra skrivet!
Tyvärr tror jag målgruppen mer tror på fördomar om begagnade elbilar än dess fördelar.
Så vid köksbordet blir det nog det vanliga klagandet när räkningarna för bensin, service och reparationer för fossilbilen rullar in som vanligt.
Men man kan ju hoppas jag har fel!
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Premien finansieras till 75% av EUs sociala klimatfond. Därav kraven på inkomst och landsbygd. Hade föredragit en premie utan dessa krav, men bra att Sverige ser till att få del av EU-pengar.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man säger att effekttariffer är svåra att förstå sig på, men det här regelverket slår nog det. Tyvärr tror jag inte att det kommer att komma in särskilt många ansökningar.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare

Inlägg av Rasmussen »

Jag bor i en landsbygdskommun i södra sverige och har minst fyra grannar och vänner som länge funderat på att byta till elbil. Kanske blir det detta som slutligen knuffar dom över kanten. Jag tror absolut det är rätt riktat, det är ju här det är smidigt med elbil. Det här lär dessutom inte påverka bilpriserna i samma utsträckning som pengar i handen vid köp hade gjort. Mer av samma tack!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kanske kunde vara något för medlemmarna i IF metall som strejkar. De nolltaxerar ju nu, bor de på rätt ort kan de ju slå till på en ny Tesla och själva sköta reparation och underhåll.

Dock inget grönt teknikavdrag på laddboxen då det är en skattereduktion.
Audi Q8 E-tron 55 Quattro 115 kWh MY24
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Om det blir rödgrön regering efter valet kan vi nog få ytterligare en elbilsbonus, MP lovar just detta, särskilt för människor med låga inkomster. Dubbla elbilsbonusar låter fantastiskt tycker jag.

https://www.mp.se/just-nu/miljopartiet- ... ill-elbil/
Reformen består av tre delar:

1. Breddad leasingpremie
Miljöpartiet vill införa en förstärkt premie för leasing av elbil i landsbygden.

Stödet riktas till både låg- och medelinkomsttagare.

Hushåll med lägst inkomster får störst stöd.
En låginkomsttagare kan få upp till 2 000 kronor i månaden i stöd.
Stödet kan användas för både nya och begagnade elbilar.
Med stödet kan en elbil leasas för under 1 500 kronor per månad, vilket motsvarar en mycket låg kostnad jämfört med att äga och köra en bensinbil.

2. En rättvis elbilsbonus i hela landet
Miljöpartiet vill också införa en elbilsbonus för köp av elbil, som kan sökas av hushåll i hela Sverige.

Stödet gäller både nya och begagnade elbilar.
Storleken på premien beror på bilens pris.
Billigare elbilar får större stöd, medan dyrare modeller inte får någon bonus.
Boende i landsbygd får 10 000 kronor extra i stöd.
För de billigaste elbilarna kan premien uppgå till 60 000 kronor.

3. Billigare att ladda elbil
Miljöpartiet vill även göra det billigare att ladda elfordon.

Vi föreslår därför:

sänkt elskatt på laddning av elfordon
paus och förändring av effektavgifter som påverkar elbilsladdning
Syftet är att sänka kostnaden för laddning både hemma och vid publika laddstationer.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

strejf skrev: 16 mar 2026 12:36
Om det blir rödgrön regering efter valet kan vi nog få ytterligare en elbilsbonus, MP lovar just detta, särskilt för människor med låga inkomster. Dubbla elbilsbonusar låter fantastiskt tycker jag.

https://www.mp.se/just-nu/miljopartiet- ... ill-elbil/
Reformen består av tre delar:

1. Breddad leasingpremie
Miljöpartiet vill införa en förstärkt premie för leasing av elbil i landsbygden.

Stödet riktas till både låg- och medelinkomsttagare.

Hushåll med lägst inkomster får störst stöd.
En låginkomsttagare kan få upp till 2 000 kronor i månaden i stöd.
Stödet kan användas för både nya och begagnade elbilar.
Med stödet kan en elbil leasas för under 1 500 kronor per månad, vilket motsvarar en mycket låg kostnad jämfört med att äga och köra en bensinbil.

2. En rättvis elbilsbonus i hela landet
Miljöpartiet vill också införa en elbilsbonus för köp av elbil, som kan sökas av hushåll i hela Sverige.

Stödet gäller både nya och begagnade elbilar.
Storleken på premien beror på bilens pris.
Billigare elbilar får större stöd, medan dyrare modeller inte får någon bonus.
Boende i landsbygd får 10 000 kronor extra i stöd.
För de billigaste elbilarna kan premien uppgå till 60 000 kronor.

3. Billigare att ladda elbil
Miljöpartiet vill även göra det billigare att ladda elfordon.

Vi föreslår därför:

sänkt elskatt på laddning av elfordon
paus och förändring av effektavgifter som påverkar elbilsladdning
Syftet är att sänka kostnaden för laddning både hemma och vid publika laddstationer.
Hemska tanke, förstör inte vår dag.😀
MY RWD Vit 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Några frågor uppstår ju.
Enligt förslaget från MP ska en låginkomsttagare kunna leasa en bil och få stöd på 2000kr/mån och betala 1500kr själv.
Vanligtvis krävs en godkänd kreditupplysning för att få leasa en bil. Tänker man att stödet på 2000kr/mån ska betalas ut i förskott för att sedan justeras vid deklarationen om årsinkomsten visar sig inte vara tillräckligt låg för att vara berättigad till stödet? Hur ska den lilla detaljen hanteras av leasingbolaget när man gör kreditprövning av en person som uppenbart inte på egen hand har råd att betala för bilen?
Blir låginkomsttagaren återbetalningsskyldig om inkomsten inte är tillräckligt låg?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Från och med idag kan de på landsbygden köpa en Renault Zoe med friköpt batteri för 64 900 kronor - och få tillbaka 64 800 kronor från staten i elbilspremie :shock:
Blockt.jpg
https://www.blocket.se/mobility/item/13389173?ci=1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det som hela tiden skaver i mig är detta att man vänder sig till relativa låginkomsttagare, människor som har svårt att finansiera bilköp, men samtidigt måste de ju först få OK av banken att ta lån på hela köpesumman och sen få ett månatligt bidrag. Jag tror att väldigt många man vänder sig till med bidraget skulle inte få det där lånet från början och därför blir det en omöjlig ekvation. Eller tror ni att banken blir mer generösa med krediten när de vet att avbetalningarna helt eller till stor del finansieras av ett bidrag?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag är positiv fast jag är missnöjd att jag inte kan ta del av det. Vet att det är eu som påstås ligga bakom kraven men jag tycker att inkomst nivå taket skulle kunna höjas rejält till runt 50 kkr. Dvs 80 %. Av statlig inkomst gräns. (Sverige har låginkomst jämförts med grannländer)och likaså skulle områden med kollektivtrafik kunna breddas då utbudet ofta inte är likvärdigt kvällar och helger.
Då skulle man nå de som har råd att köpa.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev: 18 mar 2026 17:12
Jag är positiv fast jag är missnöjd att jag inte kan ta del av det. Vet att det är eu som påstås ligga bakom kraven men jag tycker att inkomst nivå taket skulle kunna höjas rejält till runt 50 kkr. Dvs 80 %. Av statlig inkomst gräns. (Sverige har låginkomst jämförts med grannländer)och likaså skulle områden med kollektivtrafik kunna breddas då utbudet ofta inte är likvärdigt kvällar och helger.
Då skulle man nå de som har råd att köpa.
Om du med statlig inkomst gräns menar brytpunkten för statlig skatt så ligger den 2026 på 53500kr. Gränsen för att få elbilpremie går vid 80% av medelinkomsten vilket blir ca 35000kr/månad.
deddly

Inlägg av deddly »

Jag tror att tanken bakom är att de som tjänar mer än det har inget behov av hjälp från staten för att köpa en bil. Många vet nu att elibilar är bra. De som vill ha en köper en, om de har råd.

Höjer man inkomsttaket tar pengarna slut för snabbt och går till människor som kanske ändå hade haft råd att köpa en elbil.

Jag har egentligen ingen åsikt om vad som är bäst men det måste i alla fall vara tanken bakom.