Jo, den är absolut på listan och kan vara ett bättre val än en Polestar 3. Plus på riktigt bra komfort och rimlig försäkringskostnad, men räckvidden är på gränsen. Måste vara en q8 etron 55 för räckvidden.lawe skrev: ↑18 mar 2026 15:55Har du övervägt Q8? Den har det du frågar efter och allt funkar. Det är en äldre plattform på gott och ont, men superkomfort och allt funkar som sagt (i af i vårt exemplar). Vi har +40.000km på mätaren nu och den har inte ens blinkat till.
Vi valde mellan P3, Q6 och Q8. Vi charmades av kördynamiken i P3 men valde bort den pga mjukvara och dåligt med fysiska reglage. Vi valde bort Q6 pga upplevd inredningskvalitet och oprövad mjukvara. Slutligen landade vi i Q8 och har inte ångrat oss en sekund! Visst var Google maps bättre i vår tidigare P2, men vi tar oss fram även med ett lite äldre MMI.
Polestar 3
Moderator: Redaktion
-
juristen
- Teslaägare
Re: Polestar 3
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
juristen
- Teslaägare
Toppen att det går att schemalägga i appen. Jag tilltalas oerhört av att start är som i en Tesla, det är det bästa, smidigaste och enklaste. När jag sätter mig i bilen vill jag bara köra iväg. Fattar inte varför så många tillverkare envisas med startknappar, säkerhetsmeddelanden/användarvillkor som måste kvitteras och en irriterande trudelutt som inte går att välja bort, innan man får köra.Barne skrev: ↑18 mar 2026 22:18Jag har inte provat att schemalägga något i appen, men det ser ut att finnas ganska sofistikerade inställningar för att starta och stoppa laddningen med parametrar såsom lägsta batterinivå, ampere, senast klart och mellan vilka tider bilen får ladda. Tydligen kan man även knyta ett schema till en geografisk plats, dvs ha olika hemma och vid exempelvis sommarstugan.
Det är som i en tesla; foten på bromsen och sedan dra högra spaken nedåt för att köra. Ingen startknapp, info meddelande eller dylikt.
Väldigt tyst bil tycker jag när det kommer till pling & plong. Hastighetsvarningen stänger man av med ett tryck och eyescannern varnar nog nästan bara de gånger jag faktiskt tittar på något annat än vägen en längre stund. Måste säga att det är enorm skillnad mot PS4 eller den fruktansvärda Fiaten jag hade som hyrbil i alperna som tjöt hela tiden fast man tittade på vägenDet plingar inte heller när man aktiverar eller avaktiverar Pilot assist.
Pilot assist aktiverar man precis som i en Tesla, dvs växelväljaren ner för att aktivera och upp för att avaktivera. Dock behöver man gå in i en meny för att ändra så att samma kommando aktiverar den vanliga farthållaren istället för pilot assist, vilket jag aldrig har funnit nödvändigt att göra.
Tack för svar!
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vilka elbilar har startknapp 2026?juristen skrev: ↑19 mar 2026 10:34Toppen att det går att schemalägga i appen. Jag tilltalas oerhört av att start är som i en Tesla, det är det bästa, smidigaste och enklaste. När jag sätter mig i bilen vill jag bara köra iväg. Fattar inte varför så många tillverkare envisas med startknappar, säkerhetsmeddelanden/användarvillkor som måste kvitteras och en irriterande trudelutt som inte går att välja bort, innan man får köra.Barne skrev: ↑18 mar 2026 22:18Jag har inte provat att schemalägga något i appen, men det ser ut att finnas ganska sofistikerade inställningar för att starta och stoppa laddningen med parametrar såsom lägsta batterinivå, ampere, senast klart och mellan vilka tider bilen får ladda. Tydligen kan man även knyta ett schema till en geografisk plats, dvs ha olika hemma och vid exempelvis sommarstugan.
Det är som i en tesla; foten på bromsen och sedan dra högra spaken nedåt för att köra. Ingen startknapp, info meddelande eller dylikt.
Väldigt tyst bil tycker jag när det kommer till pling & plong. Hastighetsvarningen stänger man av med ett tryck och eyescannern varnar nog nästan bara de gånger jag faktiskt tittar på något annat än vägen en längre stund. Måste säga att det är enorm skillnad mot PS4 eller den fruktansvärda Fiaten jag hade som hyrbil i alperna som tjöt hela tiden fast man tittade på vägenDet plingar inte heller när man aktiverar eller avaktiverar Pilot assist.
Pilot assist aktiverar man precis som i en Tesla, dvs växelväljaren ner för att aktivera och upp för att avaktivera. Dock behöver man gå in i en meny för att ändra så att samma kommando aktiverar den vanliga farthållaren istället för pilot assist, vilket jag aldrig har funnit nödvändigt att göra.
Tack för svar!
Inte iX3 i alla fall, inte 7X heller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
lawe
Med startknappen i Q8:an jag kan kliva ur bilen utan att den stänger ner. Den har även fördelen att när jag sitter kvar i bilen och stänger av den så får jag några val på displayen. Te.x. att med ett knapptryck aktivera 30 minuter klimatisering utan att behöva gå in i någon meny eller fippla med mobilen. När jag öppnar dörren stänger den ner helt.
P2:an vi hade stängde ner så fot jag öppnade dörren och klev ur.
Bägge systemen har för- och nackdelar. Om du vill göra saker nära bilen är startknapp bra eftersom bilen kan vara aktiv under tiden. T.ex. om du ska greja med dragkrok, hämta nåt i skuffen etc.
Bägge systemen har för- och nackdelar. Om du vill göra saker nära bilen är startknapp bra eftersom bilen kan vara aktiv under tiden. T.ex. om du ska greja med dragkrok, hämta nåt i skuffen etc.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
manneson
Ja det finns för och nackdelar som sagt.lawe skrev: ↑19 mar 2026 11:28Med startknappen i Q8:an jag kan kliva ur bilen utan att den stänger ner. Den har även fördelen att när jag sitter kvar i bilen och stänger av den så får jag några val på displayen. Te.x. att med ett knapptryck aktivera 30 minuter klimatisering utan att behöva gå in i någon meny eller fippla med mobilen. När jag öppnar dörren stänger den ner helt.
Det är lite lustigt att alla som saknar startknapp inte infört en enkel snabbknapp typ ”keep car on”, för de tillfällen man vill ha det.
Med andra ord skulle det bästa vara att ha en knapp, men som används vid de få tillfällen man inte vill att den ska stänga ner.
-
juristen
- Teslaägare
Jo, det är sant. Men mycket beror på hur smart det implementerats. Ioniq 5 vägrar t.ex. låsa upp laddkabeln om man har tändningen på. Den vägrar låsa bilen om tändningen är på, så för att få ha klimat på utan att sitta i bilen måste man först stänga av bilen och sen aktivera med appen. Och idiotin tar tyvärr inte slut där.
Teslan var smartast, ingen knapp, lätt att välja camp mode eller att ha klimat kvar när man lämnade bilen, låste och låste upp själv, enkelt dedikerat långryck på fob för att låsa upp laddkontakt.
mikebike, fler än man kan tro, tyvärr, och jag tittar även på begagnat.