Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

b3tr3

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av b3tr3 »

Phaedrus skrev: 23 mar 2026 19:58
b3tr3 skrev: 23 mar 2026 18:55
minid skrev: 23 mar 2026 18:50
b3tr3 skrev: 23 mar 2026 18:09
b3tr3 skrev: 23 mar 2026 14:25
Fick reg.nr i appen idag och fönstret justerat från 28-31 mars --> 24 - 28 mars.
Pratade med min säljkontakt som tyvärr meddelade att de inte fått nummerplåtarna så troligen leverans först nästa vecka. Bilen själv skulle anlända till leveransställe imorgon....suck...
Är det någon som vet hur mycket det brukar fördröja med denna reg.nr problematiken som är just nu? Bilen kommer till leveranscenter imorgon och jag har fått reg i appen, så även registreringen är klar. Det är endast plåtarna de väntar på. Jag menar, tesla är väl sådär nöjda över att bilen ev glider över i april...
Om regnumret finns så skulle man väl kunna tycka att man kan få gula ersättningsplåtar man skriver förhand så att du kan hämta bilen. En del pressbilar hade väl det när Junipern lanserades.
Leasingbolaget tillät tydligen inte det så ja...det är väl bara att vänta.... :shock:
Var skall du hämta? Har fått reg idag med med samma lev-fönster. Upphämtning i Mölndal (ingen tid ännu dock). Håller med om att det blir trist om det faller på plåten.
Mölndal för mig också:/
Silverfoxen76

Inlägg av Silverfoxen76 »

Nya datum för mig också igår. 3 April - 10 April :D
Beställt MY Premium AWD - Vit/Svart
  • Beställd 8/2
  • 13 April - 5 Maj
  • 3 April - 10 April
atj

Inlägg av atj »

Pdeswe skrev: 24 mar 2026 06:43
Nytt datum, beställde Black on Black RWD Premium 13 Feb, nu 12 Juni-4 Juli.
Oh spännande. Beställde 8 feb och har kvar mitt 5 maj - 27 maj. Får vi se om det ändras åt något håll snart.
MY RWD LR Beställd 8/2
Användarvisningsbild
trappis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas278884

Inlägg av trappis »

Slutfaktura dök upp nu idag på morgonen. Fortsatt lev 27-31/3 :)
2026 - TBD | Model Y - LR AWD / Pearl White / Black / 19" - Inväntar leverans (27-31 mars)
2023 - 2026 | Model Y - SR RWD / Pearl White / Black / 20"
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

heldiggrisen skrev: 23 mar 2026 19:36
Nicke Nyfiken skrev: 23 mar 2026 17:44
heldiggrisen skrev: 23 mar 2026 15:56
Nicke Nyfiken skrev: 23 mar 2026 15:34
heldiggrisen skrev: 23 mar 2026 14:42
Annars en helt grym bil, tyst och mjuk (i paritet med min Ioniq 5, alltså ljusår bättre än gamla Y

Ångrar jag bytet? Inte alls, det är extrem stor skillnad mellan gamla M3/MY, båda i lyxkänsla och komfort.
Måste fråga vilken Model Y det är du jämför med.
Måste ju vara de kinabyggda -21, -22 och -23 med sämre ljuddämpning och mycket sämre fjädring som du jämför med.
Det är verkligen inte några extremt stora skillnader i jämförelse med de tyskbyggda Model Y innan Juniper.
Kinabygd 2022 jag jämför med, men även de första ”tyska” MY (som jag dock bara har haft som hyrbil över helgen) upplevde jag som rätt mycket bullrigare och störigare än min Ioniq 5. Juniper känns som samma som Ioniq. Nu har jag inte jämfört rakt av mellan de två back-to-back, utan med min Ioniq 5 som benchmark, men kinesiska (och tidiga tyska) MY upplevde jag som av rätt mycket lägre kvalitet och komfort mätt mot Koreanen.

Det kan bero på de adaptiva dämparna i Juniper Performance , som jag tror inte fanns i Legacy oavsett modell? Men även Juniper AWD upplevs som bättre komfort mot Legacy av samma modell och ursprungsfabrik.
Ja jämfört med en kinabyggd 2022 är det stor skillnad, det håller jag helt med om.
Men att det även skulle gälla de första tyskbyggda bilarna har du nog fått om bakfoten.

Alla tidiga Tysklandsbilar är Performance (vilket du säkert vet eftersom du hyrt en sådan över helgen). De fick bättre ljuddämpning, andra material i inredningen och mycket bättre och komfortablare stötdämpning/fjädring.
Steget mellan dessa tysklandsbilar och Juniper är mindre än steget från Kina till Tysklands-byggda bilar 2022.

Missförstå mig inte, Juniper är tystare och komfortablare, MEN hur stor skillnad det är mot tidigare Model Y beroende helt på vilken version man jämför med.
Rätt så säker på att den Model Y jag hyrde julen 2022 hem till Norge från Malmö var en AWD och från Berlin (menar att jag kollade VIN), och ja, jag står fortfarande på mitt, himmelsvid skillnad mellan den, min Ioniq 5 och min nuvarande Juniper Performance.
Svårt att diskutera subjektiva åsikter och känslor, men jag tycker Tesla har kommit en lång väg.
Jag kan inte uttala mig om Juniper AWD Berlin mot Legacy dito, men jag provkörde Juniper AWD på TC här i Malmö runt jul, och menar att komma ihåg att också den var mjukare och tystare; närmare min Ioniq 5 än den jag hyrde julen -22.

Men jag kan ha fått allt om bakfoten, men någon P var det inte jag hyrde.
Vi har nog olika uppfattning om vad "de första" betyder. ;)
Model Y började levereras från tysklandsfabriken redan mars 2022. Det var dessa och följande 9 månaderna jag syftade på med "de första" som enbart var Performance.
Men vid jul 2022 dök de första tyska AWD upp så det var säkert en av dessa du hyrde.

Sen är det som du säger svårt att diskutera subjektiva åsikter och upplevelser. Jag var hos Tesla i september och provkörde och hoppade fram och tillbaka mellan Juniper P, Juniper AWD, och min P -22 och kompisens AWD -24 och körde exakt samma väg varje gång för att kunna jämföra komfort och buller. Jag åkte in dit med avsikten att lägga en beställning på en ny MYP men blev så besviken att det inte hänt mer mellan en P -22 och Juniper, att jag kancellerade alla planer på bilbyte. Det var alldeles för liten skillnad i förhållande till kostnaden. (Att det inte går att växla mellan AP och TACC under körning med Juniper är också en showstopper för mig)

Nu tittar jag på ett helt annat håll när det gäller nästa bil.

Men jag måste säga att MYP Juniper är sjukt mycket mer prisvärd än vad en MYP 2022 var ny. :D
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Nicke Nyfiken skrev: 24 mar 2026 14:42
heldiggrisen skrev: 23 mar 2026 19:36
Nicke Nyfiken skrev: 23 mar 2026 17:44
heldiggrisen skrev: 23 mar 2026 15:56
Nicke Nyfiken skrev: 23 mar 2026 15:34

Måste fråga vilken Model Y det är du jämför med.
Måste ju vara de kinabyggda -21, -22 och -23 med sämre ljuddämpning och mycket sämre fjädring som du jämför med.
Det är verkligen inte några extremt stora skillnader i jämförelse med de tyskbyggda Model Y innan Juniper.
Kinabygd 2022 jag jämför med, men även de första ”tyska” MY (som jag dock bara har haft som hyrbil över helgen) upplevde jag som rätt mycket bullrigare och störigare än min Ioniq 5. Juniper känns som samma som Ioniq. Nu har jag inte jämfört rakt av mellan de två back-to-back, utan med min Ioniq 5 som benchmark, men kinesiska (och tidiga tyska) MY upplevde jag som av rätt mycket lägre kvalitet och komfort mätt mot Koreanen.

Det kan bero på de adaptiva dämparna i Juniper Performance , som jag tror inte fanns i Legacy oavsett modell? Men även Juniper AWD upplevs som bättre komfort mot Legacy av samma modell och ursprungsfabrik.
Ja jämfört med en kinabyggd 2022 är det stor skillnad, det håller jag helt med om.
Men att det även skulle gälla de första tyskbyggda bilarna har du nog fått om bakfoten.

Alla tidiga Tysklandsbilar är Performance (vilket du säkert vet eftersom du hyrt en sådan över helgen). De fick bättre ljuddämpning, andra material i inredningen och mycket bättre och komfortablare stötdämpning/fjädring.
Steget mellan dessa tysklandsbilar och Juniper är mindre än steget från Kina till Tysklands-byggda bilar 2022.

Missförstå mig inte, Juniper är tystare och komfortablare, MEN hur stor skillnad det är mot tidigare Model Y beroende helt på vilken version man jämför med.
Rätt så säker på att den Model Y jag hyrde julen 2022 hem till Norge från Malmö var en AWD och från Berlin (menar att jag kollade VIN), och ja, jag står fortfarande på mitt, himmelsvid skillnad mellan den, min Ioniq 5 och min nuvarande Juniper Performance.
Svårt att diskutera subjektiva åsikter och känslor, men jag tycker Tesla har kommit en lång väg.
Jag kan inte uttala mig om Juniper AWD Berlin mot Legacy dito, men jag provkörde Juniper AWD på TC här i Malmö runt jul, och menar att komma ihåg att också den var mjukare och tystare; närmare min Ioniq 5 än den jag hyrde julen -22.

Men jag kan ha fått allt om bakfoten, men någon P var det inte jag hyrde.
Vi har nog olika uppfattning om vad "de första" betyder. ;)
Model Y började levereras från tysklandsfabriken redan mars 2022. Det var dessa och följande 9 månaderna jag syftade på med "de första" som enbart var Performance.
Men vid jul 2022 dök de första tyska AWD upp så det var säkert en av dessa du hyrde.

Sen är det som du säger svårt att diskutera subjektiva åsikter och upplevelser. Jag var hos Tesla i september och provkörde och hoppade fram och tillbaka mellan Juniper P, Juniper AWD, och min P -22 och kompisens AWD -24 och körde exakt samma väg varje gång för att kunna jämföra komfort och buller. Jag åkte in dit med avsikten att lägga en beställning på en ny MYP men blev så besviken att det inte hänt mer mellan en P -22 och Juniper, att jag kancellerade alla planer på bilbyte. Det var alldeles för liten skillnad i förhållande till kostnaden. (Att det inte går att växla mellan AP och TACC under körning med Juniper är också en showstopper för mig)

Nu tittar jag på ett helt annat håll när det gäller nästa bil.
Jag trodde också jag skulle störa mig på AP/TACC, men än så länge är det lugnt.
Har dock satt dit en Commander med auto-reengage TACC, så det hjälper på.
För er andra som är på utkik efter att kanske uppgradera er Legacy; provkör vet jag, ni läser själv hur olika vi upplever Junipers komfort och buller :-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

heldiggrisen skrev: 24 mar 2026 14:46

Har dock satt dit en Commander med auto-reengage TACC, så det hjälper på.
Det enskilt bästa tillbehöret som finns till Model Y.

Tyvärr hjälper den inte på Juniper om man vill övergå från AP till TACC eller tvärtom under en körning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015