Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

KennyH skrev: 26 mar 2026 07:19
M3170 skrev: 25 mar 2026 22:14

Tycker inte det är så speciellt mycket jobbigare att använda skärmen istället för växelspak, bara nån cm extra längre bort. Men det allra bästa vore om man kunde styra växel med bromspedalen.

Men klart vid situationer som denna så kan jag förstå att det är bättre med spak.

Är det inte precis det auto shift är till för? Har inte fått min än och inte ägt en Tesla tidigare, men vad jag kan se i många videos så verkar det ju vara precis det auto shift gör - håll in bromsen och vrid på ratten, så byter bilen mellan R och D? Eller funkar den inte som aviserat?
Det verkar funka ungefär lika bra som Teslas andra automatiksystem: "Nästan alltid" ;)

Själv så måste jag alltid fickparkera när jag kommer hem och det kan bli några framåt-bakåt innan jag är nöjd.
Jag tycker rattspak är suveränt, men BMWs "vippbrytare" är åtminstone bättre än ingen spak alls.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
carlf

Inlägg av carlf »

mikebike skrev: 26 mar 2026 07:45

Tycker inte det är så speciellt mycket jobbigare att använda skärmen istället för växelspak, bara nån cm extra längre bort. Men det allra bästa vore om man kunde styra växel med bromspedalen.

Men klart vid situationer som denna så kan jag förstå att det är bättre med spak.

Är det inte precis det auto shift är till för? Har inte fått min än och inte ägt en Tesla tidigare, men vad jag kan se i många videos så verkar det ju vara precis det auto shift gör - håll in bromsen och vrid på ratten, så byter bilen mellan R och D? Eller funkar den inte som aviserat?
Det verkar funka ungefär lika bra som Teslas andra automatiksystem: "Nästan alltid" ;)

Själv så måste jag alltid fickparkera när jag kommer hem och det kan bli några framåt-bakåt innan jag är nöjd.
Jag tycker rattspak är suveränt, men BMWs "vippbrytare" är åtminstone bättre än ingen spak alls.
Jag har haft allt från traditionell spak, till rattspak, till ingen spak. Provkörde BMW med vippbrytare och ärligt talat är det ingen större grej. Ska man vara krass är dock Teslas lösning bra för att få undan så mycket som möjligt från både mittkonsol (och här är ju Tesla faktiskt riktigt bra) och ratt.
Model 3P 2025
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

carlf skrev: 26 mar 2026 08:14
mikebike skrev: 26 mar 2026 07:45

Jag har haft allt från traditionell spak, till rattspak, till ingen spak. Provkörde BMW med vippbrytare och ärligt talat är det ingen större grej. Ska man vara krass är dock Teslas lösning bra för att få undan så mycket som möjligt från både mittkonsol (och här är ju Tesla faktiskt riktigt bra) och ratt.
Min svåger saknar sin "riktiga" växelspak (330e > i4), men jag föredrar helt klart rattspak. Man har ju normalt händerna på ratten, så varför skall man börja "leta" efter spak eller knapp långt ifrån ratten?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Min Ioniq 5 hade också en otraditionell metod för att växla; egen spak på ratten som man vred yttra del runt.
Tog några dagar att vänja sig, på samma sätt som jag nu blivit van med att dra fingret på skärmen. Autoväxeln blev jag aldrig kompis med, så den stängde jag av.

Sen vill jag slå ett slag för Commander, man behöver ingen extrapryl till den imho, men det finns båda knob (som jag köpt) som man kan ställa om till att växla som vred (typ i-drive vred som i BMW-Cooper), knappar som man kan mappa, eller ”stalks” så det blir rattväxling som innan.

Själva commandern i sig kan man styra med mobilen, och den kan man använda för att tex stänga av ”speed limit nagging” och många andra funktioner.
IMG_4153.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kris

Inlägg av kris »

Model Y AWD LR 7-sits vit/svart

beställning 27/2
levfönster 27/2: april-maj
levfönster 1/3: 6 April - 28 April
levfönster: 25/3: 9 April - 24 April

ej vin/ reg
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

https :D ://youtu.be/IGiQOCX9UbM?is=wiKZm3v1jjgdFp_S
Jag tryckte bara på bromsen och missade totalt att man skulle vrida på ratten också :D. Testade det igen i morse när jag skulle parkera i garaget på jobbet och då funkade det perfekt.
Ebenezer Kinnersley

Inlägg av Ebenezer Kinnersley »

Beställt en vit awd den 15 mars, inget livstecken från Tesla så här långt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk