Det är samma konstant (152.3Wh/km) såvitt jag minns. (Du kan kolla i energigrafen: snitt - mer än ä… = konstanten eller snitt + mindre än…)
430x152.3=65 489 -> 65489/77800=0,842 dvs 15.8%
Moderator: Redaktion
Det är samma konstant (152.3Wh/km) såvitt jag minns. (Du kan kolla i energigrafen: snitt - mer än ä… = konstanten eller snitt + mindre än…)
"kapitel" 7 i denna video ifall man inte vill lära sig allt, eller redan kan.
Där alla appar finns nere mitt på skärmen finns en grön icon med en kurva på.
Ser rimligt ut, men du verkar ha en ganska offensiv körstil och då får man lite kortare räckvidd
241,6 Wh x 205km delat med 0.8 (80%) =61,9kWh full kapacitet, som var 77,8kWh ny
Energigrafen visar hela batteriets kapacitet
Visst är vi svårlärda?
Japp.
LFP ligger på ~ 62.5/84.2 =0,742–> 74.2% av NMC/NCA batterikapacitet idag.Gustafsson skrev: ↑27 mar 2026 09:18Hur var det nu med LFP?
Nya batterityper verkar ju ladda allt fortare, men degraderas snabbare än LFP. Ponera att man vill ha en bil som ”keeper”. När kommer den användbara räckvidden att vara jämförbar med LFP? Räknar då med att man kan ladda LFP till 100% dagligen.
Låt säga att man vill behålla bilen i 10 år+ typ.
Hur vanligt är batteribyte i LFP?
Att räkna med 25% degradering på 4-5 år är nog extremt mycket på de LG NMC-batterierna som sitter i dagens Model 3 och Y.Gustafsson skrev: ↑28 mar 2026 09:32Så om NMC av ”modern Teslatyp” degraderas med sisådär 25% på 4-5 år och kanske ytterligare 10-20 % på 3-4 år till så kanske LFP har ung samma kapacitet?
Edit: förutsättningarna för mitt resonemang var ju att bilen skulle behållas ca 10 år eller mer.
Det är främst Teslas celler de gör själva tillsammans med panasonic för 3/Y (i USA) samt för S/X som degraderas fort. Väldigt fort.Gustafsson skrev: ↑28 mar 2026 09:32Så om NMC av ”modern Teslatyp” degraderas med sisådär 25% på 4-5 år och kanske ytterligare 10-20 % på 3-4 år till så kanske LFP har ung samma kapacitet?
Edit: förutsättningarna för mitt resonemang var ju att bilen skulle behållas ca 10 år eller mer.
Exakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 mar 2026 16:48Att räkna med 25% degradering på 4-5 år är nog extremt mycket på de LG NMC-batterierna som sitter i dagens Model 3 och Y.
Ja det är konstigt att en enda källa kan få så stor genomslagskraft. EV-clinic var nog i grunden mest sura över att "deras" reparationsförfarande inte gick att applicera på LG-batterierna. Så därför fick det obefogat mycket skit i deras skrivning. De ville ju samtidigt ha så stor uppmärksamhet som möjligt och det lyckades.AAKEE skrev: ↑28 mar 2026 16:56Exakt.Nicke Nyfiken skrev: ↑28 mar 2026 16:48Att räkna med 25% degradering på 4-5 år är nog extremt mycket på de LG NMC-batterierna som sitter i dagens Model 3 och Y.
Det internetdrevet mot LG-batterierna som drog igång för någon månad sen har fått stort genomslag och trots att de flesta har rätt låg degradering med LG o h ytterst få behövt byta batteri med LG så tror folk att batterierna är kass.