Värdeminskning elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Värdeminskning elbilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

carlf skrev: 29 mar 2026 15:19
Iller skrev: 29 mar 2026 13:39
TeslaLeo skrev: 28 mar 2026 21:20
Iller skrev: 28 mar 2026 19:07
carlf skrev: 26 mar 2026 19:20

Så med andra ord uteslöts de flesta moderna bilar som utvecklats på en renodlad elbilsplattform, eller så jämför man bilar där tekniken sprungit ifrån dem (typ id4). Märkligt.
Varför skulle meb plattformen blivit ifrånsprungen? Tar en sådan över en Tesla alla dagar i veckan.
Vår första elbil var en Skoda Enyaq på MEB(1)-plattformen. Inte en på något sätt en dålig bil.

Men vår nuvarande Model Y 2024 är ljusår före MEB1, särskilt på mjukvarusidan.

Jag är glad att handlaren tyckte värdeminskningen på 3 år på Skodan var typ 25%, vilket fick oss att skaffa en helt ny Model Y till lägre månadskostnad än vad det kostat oss att köpa ut en 3 år gammal Skoda.
Vilken mjukvara? Jag har senaste versionen av MEB. Mjukvaran fungerar felfritt. Jag har dessutom radar, 360 kamera, heads up display. Skärm framför föraren. Apple Carplay, marknadens bästa lanekeep och farthållare osv osv. Vad är det för mjukvara du talar om?
”Marknadens bästa lanekeep”
Va?
Tänkte samma.

Det är nog första gången jag sett någon hävda att det är marknadens bästa lanekeep och farthållare. :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Maw

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev: 29 mar 2026 15:24
Iller skrev: 28 mar 2026 19:07

Varför skulle meb plattformen blivit ifrånsprungen? Tar en sådan över en Tesla alla dagar i veckan.
Vår första elbil var en Skoda Enyaq på MEB(1)-plattformen. Inte en på något sätt en dålig bil.

Jag är glad att handlaren tyckte värdeminskningen på 3 år på Skodan var typ 25%, vilket fick oss att skaffa en helt ny Model Y till lägre månadskostnad än vad det kostat oss att köpa ut en 3 år gammal Skoda.
Vilken mjukvara? Jag har senaste versionen av MEB. Mjukvaran fungerar felfritt. Jag har dessutom radar, 360 kamera, heads up display. Skärm framför föraren. Apple Carplay, marknadens bästa lanekeep och farthållare osv osv. Vad är det för mjukvara du talar om?
Va?
Tänkte samma.

Det är nog första gången jag sett någon hävda att det är marknadens bästa lanekeep och farthållare. :o
VW Travel assist är riktigt bra.

Om den är bäst i världen eller inte är mycket en smaksak, men Chris Rifa t ex påstod att den är bäst i sin senaste video om ID7
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
carlf

Inlägg av carlf »

Maw skrev: 29 mar 2026 16:39

Va?
Tänkte samma.

Om den är bäst i världen eller inte är mycket en smaksak, men Chris Rifa t ex påstod att den är bäst i sin senaste video om ID7
Hade Audis motsvarighet tidigare.
Bättre än Teslas kamerasystem får man nog säga.
Bäst i världen är osagt.
Model 3P 2025
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 29 mar 2026 16:39

Va?
Tänkte samma.

Jag körde en ID7 GTX till Hafjell förra helgen. Lanekeep fungerade bra på motorvägen iallafall. Man måste fortfarande styra bilen. Det är hjälpmedel vid bristande uppmärksamhet. Farthållaren fungerade utan anmärkning och överraskade inte negativt på något sätt. Kanske inte bäst i världen men gör vad det ska. 360 och skarp backkamerabild. Sammantaget en trevlig bil.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Är det inte så att elbilar relativt snabbt har blivit mycket bättre samtidigt som nybilspriserna (inklusive erbjudanden) sjunkit. Det ger ju dubbel effekt för lägre begagnatpriser.

Fossilbilar är ju mer mogna och förbättras inte i samma takt, vilket relativt sätt borde ge högre begagnatpriser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Baeckman

Inlägg av Baeckman »

Fredrik j skrev: 29 mar 2026 17:53
Jag körde en ID7 GTX till Hafjell förra helgen. Lanekeep fungerade bra på motorvägen iallafall. Man måste fortfarande styra bilen. Det är hjälpmedel vid bristande uppmärksamhet. Farthållaren fungerade utan anmärkning och överraskade inte negativt på något sätt. Kanske inte bäst i världen men gör vad det ska. 360 och skarp backkamerabild. Sammantaget en trevlig bil.
Först och främst är det fortfarande lagkrav på att hålla i ratten. Det är styrassistans vi pratar om, inte självkörning. Det är väl enbart några pilotprojekt och typ någon BMW och Mercedes modell, på speciella sträckor i Tyskland, som man kan släppa ratten i Europa.

Vad gäller MEB bilar så som ID.7, Skoda Enyaq osv så är det flera system som agerar tillsammans. Just Lane Assist är enbart till för att du inte oavsiktligt glider ur din fil. Travel Assist däremot är en filhållningsassistent. Dvs, den styr själv så att bilen ligger mitt i filen. När det gäller Travel Assist så behöver man inte styra själv. Däremot måste du hålla händerna på ratten.

Lane assist är idag ett lagkrav. Travel Assist är ett tillval.

Fick du hålla på och styra hela tiden på motorväg så har du med största sannolikhet kört med enbart Lane Assist. Jag har kört en Skoda Enyaq med Travel Assist i 4 år och körde så gott som alltid med Travel Assist påslaget. På motorväg så var det bekymmerslöst. Bilen körde mer eller mindre själv, bara att hålla handen på ratten. Har just nu en enklare ID.4 och den har enbart Lane Assist. Det går inte att jämföra.