BMW iX3
Moderator: Redaktion
-
flamman
- Teslaägare
Re: BMW iX3
Vi är väldigt OT men jag tycker TeslaBjörn gör ett bra jobb när han testar förbrukning i 90km/h och 120km/h och anger yttertemperatur, däck osv. för de bilar han testar. All data finns i Google Sheets under fliken ”Range”.
Länk (ta bort mellan-slaget efter h)
h ttps://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing
(Hans YouTube är här, rekommenderar att ta en titt och prenumerera https://youtube.com/@bjornnyland?si=gi0Lvya8jgmGHI6a)
h ttps://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing
(Hans YouTube är här, rekommenderar att ta en titt och prenumerera https://youtube.com/@bjornnyland?si=gi0Lvya8jgmGHI6a)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
SwedishAdvocate
Här är en fungerande länk annars…flamman skrev: ↑08 apr 2026 21:10Vi är väldigt OT men jag tycker TeslaBjörn gör ett bra jobb när han testar förbrukning i 90km/h och 120km/h och anger yttertemperatur, däck osv. för de bilar han testar. All data finns i Google Sheets under fliken ”Range”.
[…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Magnus71
Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
Bilarna körs samtidigt samma sträcka. IX3 drar då ca 16% mer än Y. IX3 har ca 128km längre räckvidd.
IX anses vara den bättre (och modernare) bilen. Speciellt köregenskaper, laddhastighet och komforten i kupen är bra.
Mindre bra är att IX väger 363kg mer än Y. Även Topgear hade problem med att starta laddning (vid 50kW stolpe).
Bilarna körs samtidigt samma sträcka. IX3 drar då ca 16% mer än Y. IX3 har ca 128km längre räckvidd.
IX anses vara den bättre (och modernare) bilen. Speciellt köregenskaper, laddhastighet och komforten i kupen är bra.
Mindre bra är att IX väger 363kg mer än Y. Även Topgear hade problem med att starta laddning (vid 50kW stolpe).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-21 MB EQC AMG
-
iAkita
- elbilist
Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
Cupra Born - 23
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Nect
- elbilist
Tesla har lyckats otroligt bra med sin drivlina samt kyl- och värmesystem.
Nästan så man önskade att de sålde det vidare till andra tillverkare…
Nästan så man önskade att de sålde det vidare till andra tillverkare…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
-
SwedishAdvocate
Verkar som minsta fälgarna BMW erbjuder till iX3 är 20". Svårt att se på den där blurriga bilden om det är en 20"-fälg med eller utan aero-element på IX3:an. Borde väl åtminstone göra lite skillnad ifall det är fälgen med aero-element…Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
[En bild.]
Model Y finns ju även med 19"-fälgar. Så med 19" hade väl Teslan fått ännu lite lägre förbrukning.
Och även däcken spelar ju roll. Hade båda bilarna Michelin e.Primacy?
Se t.ex:
viewtopic.php?p=788690#p788690
Går det att montera 19"-eftermarknadsfälgar på BMW:n? Tycker det ser ut som det finns plats för bromsoken i konfiguratorn… Rätt sorts sådana 19"-fälgar borde väl i så fall kunna sänka förbrukningen ytterligare lite grand.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Magnus71
Ser nu att Topgear testbilen har M-Sport fälgar 20" med angiven WLTP 793km (källa BMW).
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-21 MB EQC AMG
-
SwedishAdvocate
Som jag förstår den svenska konfiguratorn är båda de två fälgar som det skulle kunna vara utifrån den blurriga bilden i skärmdumpen(?) M-sport fälgar. Alltså både fälgen med, och fälgen utan aero-elementen…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
holden
- Teslaägare
8000 punds prisskillnad är också mindre bra, motsvarande ca 100 000 svenska enkronor.Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
BaronHellJug
- Teslaägare
Vet ej, varje resa finns tydligt listad i appen så datan finns där men ser inte någon exportfunktion när jag kollar lite snabbt, men inte omöjligt att jag missat något så om det är intressant för dig kan du ju kolla med BMW vad som går att göra.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
iX3 M-sport med 20" fälgar har 780 km räckvidd enligt hemsidan.
Dessa (som jag har valt till min bil) har längst räckvidd. Sedan ger sportpaket och annan extrautrustning kortare räckvidd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
För att en jämförelse ska vara meningsfull behöver bland annat den vara upprepbar och redovisas med tillräckligt tydliga parametrar, men den behöver också göras på ett sådant sätt att den mäter det önskade. På den sistnämnda punkten fallerar (i alla fall i mina ögon) WLTP. Jag tror inte jag är alltför udda som köper elbil i det segment där man har god räckvidd. Det betyder i praktiken att räckvidden sällan eller aldrig är ett problem vid körning på landsväg eller i stadstrafik. Det är på motorväg räckvidden sätts på prov. Ett fullt tillräckligt test för att utröna förbrukningen skulle enligt mina önskemål vara att köra bilen i konstant fart 110 eller 120 km/h, under exempelvis 20 grader och noll vind.macky skrev: ↑08 apr 2026 17:25Då är man tillbaka till WLTP (för de olika körtyperna som testas). Samma för alla men passar ingen. Jag brukar kolla när jag testkör och jämför då med min befintliga bil som jag avser att byta från. Då får jag ett hum om man får en mer effektiv bil än den man har samt vad den praktiska räckvidden blir för mig i mitt körmönster, förstås beaktat batteristorleken.
Då får man siffror som är lätta att jämföra och som är uppmätta under sådana förhållanden där förbrukning och räckvidd sätts på prov.
Till detta kan läggas att skillnaderna mellan bilar kan förändras beroende på hastighet. Vid motorvägsfart är luftmotståndet den viktigaste faktorn, medan den inte är lika viktig vid låga hastigheter. Vid WLTP-cykeln straffas inte högbyggda bilar lika mycket som vid uteslutande motorvägsfart. Den relativa skillnaden i WLTP-förbrukning kan alltså vara skild från den relativa skillnaden vid motorvägskörning. Så min syn på det hela är att WLTP inte är särskilt relevant, men av delvis andra skäl än flera andra uppgifter om förbrukning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Smarve
- Teslaägare
Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
2023 MY LR blå/svart 19"
-
SwedishAdvocate
Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet

EDIT:
OT jag vet, men när vi nu ändå är inne på ämnet förbrukning så tycker ju jag att det är minst sagt konstigt att Teslas minsta bil med halvkombibaklucka är en Model Y…
-
tesla newbie
'SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
EDIT:
OT jag vet, men när vi nu ändå är inne på ämnet förbrukning så tycker ju jag att det är minst sagt konstigt att Teslas minsta bil med halvkombibaklucka är en Model Y…
Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.
-
mikebike
- Teslaägare
Ja, men man kan inte ha något som är högre än 20 cm i bakre delen av bagageutrymmet. Jag lastade en stol för några veckor sedan och enda sättet att få plats med den var att lägga den med ryggen nedåt och benen framåt.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26'SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
EDIT:
Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.
-
SwedishAdvocate
Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
EDIT:
Säger inte att Y inte har ett rejält bagageutrymme, men samtidigt så finns det ju även andra parameterar. Och jag är ju rätt säker på att går att få in större enskilda kuber eller rätblock i en iX3 än i en Y…
-
mikebike
- Teslaägare
Dessutom kan man lasta upp till taket i iX3 eftersom den har lastförskjutningsskydd (i billigaste paketet).SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:35Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25
Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?
EDIT:
Säger inte att Y inte har ett rejält bagageutrymme, men samtidigt så finns det ju även andra parameterar. Och jag är ju rätt säker på att går att få in större enskilda kuber eller rätblock i en iX3 än i en Y…
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
-
flamman
- Teslaägare
ADAC verkar inte ha testat nya iX3 än men volym lite andra bilar i samma storleksklass finns här:SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:35Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25
Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?
EDIT:
viewtopic.php?t=37802
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
SwedishAdvocate
Precis. Och det finns inte, och har aldrig funnits i någon av Teslas bilar som har ett öppet parti mellan bagageutrymme och passagerarkupé.mikebike skrev: ↑09 apr 2026 17:07Dessutom kan man lasta upp till taket i iX3veftersom den har lastförskjutningsskydd (i billigaste paketet).SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:35Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…
EDIT:
-
iAkita
- elbilist
Fysikens lagar och effekten av lättrullade däck sätts inte ur spel bara för att det är en modernare bil. En Model Y highland är en modernare bil än Model 3 pre-highland. Den är ändå inte snålare. Och vad det gäller däcken så gick min egen förbrukning upp runt 15% när jag bytte från Michelin ePrimacy.Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?Magnus71 skrev: ↑08 apr 2026 22:13Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
Men i princip har du såklart rätt, det varit ännu mer imponerande om den var snålare än en Model Y.
Cupra Born - 23
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
tesla newbie
Både ja och nej. Whatcar har testat. iX3 rymmer 8 kabinväskor i bagageutrymmet och Model Y bara 7… Men räknar man med utrymmet under golvet och frunken så rymmer Model Y 10 väskor.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:35Är vi nu inte återigen inne på hur Tesla mäter bagageutrymmet i sina bilar?… Som jag förstått det så mäter Tesla utrymmet som ifall att allt utrymme bakom baksätet skulle gå att fylla med vätska, medan t.ex. BMW m.fl bara mäter utrymmet under insynsskyddet.tesla newbie skrev: ↑09 apr 2026 16:26Fast Model Y har större bagageutrymme än iX3. Speciellt eftersom den har mycket större utrymme under bagagerumsgolvet. Och större sidofack bakom hjulhusen.SwedishAdvocate skrev: ↑09 apr 2026 16:10Enda sättet den kan dra mindre än en Y är om den har samma sluttande bakparti som en Y har. Och inte alla biltillverkare är beredda att göra den kompromissen med bagageutrymmet…Smarve skrev: ↑09 apr 2026 16:00Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?iAkita skrev: ↑08 apr 2026 22:25
EDIT:
https://www.whatcar.com/news/new-bmw-ix ... l-y/n28710
-
carlf
Det här med lastutrymme och praktisk förmåga är ju rätt viktigt på en familjefraktare.
Jag hade både Model Y och iX3 hemma på uppfarten och jämförde ordentligt. Model Y vinner stort på ”packa mycket”, nästan hur man än vrider och vänder på det. Model Y är dessutom betydligt mer praktisk med utrymmen inuti själva kupén, och har elmanövrerad fällning av baksäten samt en stor frunk.
Campingläge och dog mode är andra saker BMW saknar.
Sen tog jag en ordentlig provrunda på landsväg, motorväg och i stadstrafik.
Det blev en iX3…
Jag hade både Model Y och iX3 hemma på uppfarten och jämförde ordentligt. Model Y vinner stort på ”packa mycket”, nästan hur man än vrider och vänder på det. Model Y är dessutom betydligt mer praktisk med utrymmen inuti själva kupén, och har elmanövrerad fällning av baksäten samt en stor frunk.
Det blev en iX3…
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
-
Choke
- Teslaägare
Håller med dig att det är lätt att packa i my - men hur upplever du ix3 när du inte packar:-)
Har just beställt en ix3 och kommer lämna tesla efter fyra år och 150 000 km.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
-
tesla newbie
Ja det är ett svårt dilemma detta. iX3:an har definitivt bättre köregenskaper än Model Y LR. Model Y performance ligger betydligt närmare BMW:n men då får man istället 21-tummare utan möjlighet att välja mindre fälg. Skulle vilja ha en BMW iX3 med Teslans mjukvara och utrymmencarlf skrev: ↑10 apr 2026 01:23Det här med lastutrymme och praktisk förmåga är ju rätt viktigt på en familjefraktare.
Det blev en iX3…