FSD Europa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Europa

Inlägg av mikebike »

Mrl skrev: 12 apr 2026 20:54
frippe skrev: 12 apr 2026 20:41
Autonom skrev: 12 apr 2026 18:39
Krasche skrev: 11 apr 2026 21:55
Antar att Tesla kommer behöva lägga till lidar för att klassas som level 3 till slut. Om det inte finns något annat alternativ?
Detta med att man behöver Lidar och vilken ISO level det är kommer huvudsakligen från teoretiker.

För Lidar löser inte problemet med vad man gör med insamlat data, och två lågupplösta indatakanaler är ur många aspekter sämre än en högupplöst, eftersom vad det gäller är att öka träffsäkerheten på utvärderingen. Två kanaler som ger olika fel där man inte vet vilken som är fel är ingen fördel.

Men verkligheten tränger sig på oavsett, så den här diskussionen om Lidar kommer att självdö med tiden i och med att autonoma generellt självkörande bilar rullas ut och bli vanliga.

Skillnaden mellan level 3, 4 och 5 är i grund och botten detaljer i hur man hanterar situationer som programvaran inte kan lösa, det speglar väldigt dåligt vad programvaran har för verkligt kapacitet.
Programvaran kan ha vilken kapacitet som helst men om sensorerna som ger indata inte ser, om man enbart valt kameralösning, så blir resultatet ändå kattskit.

En kamera kan inte se i dimma, nedsatt sikt, regn, snö m.m. Så hur hanterar systemet det, blir det lika opålitligt i funktionen som nuvarande AP, dvs. stänger av funktionerna?
Om sikten är såpass dålig att du inte ser kör du väl inte heller?
Min erfarenhet är att jag ser mycket bättre än min bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Inlägg av Mrl »

mikebike skrev: 12 apr 2026 20:55
Antar att Tesla kommer behöva lägga till lidar för att klassas som level 3 till slut. Om det inte finns något annat alternativ?
Detta med att man behöver Lidar och vilken ISO level det är kommer huvudsakligen från teoretiker.

För Lidar löser inte problemet med vad man gör med insamlat data, och två lågupplösta indatakanaler är ur många aspekter sämre än en högupplöst, eftersom vad det gäller är att öka träffsäkerheten på utvärderingen. Två kanaler som ger olika fel där man inte vet vilken som är fel är ingen fördel.

Men verkligheten tränger sig på oavsett, så den här diskussionen om Lidar kommer att självdö med tiden i och med att autonoma generellt självkörande bilar rullas ut och bli vanliga.

Skillnaden mellan level 3, 4 och 5 är i grund och botten detaljer i hur man hanterar situationer som programvaran inte kan lösa, det speglar väldigt dåligt vad programvaran har för verkligt kapacitet.
Programvaran kan ha vilken kapacitet som helst men om sensorerna som ger indata inte ser, om man enbart valt kameralösning, så blir resultatet ändå kattskit.

En kamera kan inte se i dimma, nedsatt sikt, regn, snö m.m. Så hur hanterar systemet det, blir det lika opålitligt i funktionen som nuvarande AP, dvs. stänger av funktionerna?
Min erfarenhet är att jag ser mycket bättre än min bil.
Jo jag med men nu är det ju AP som "tittar" och inte FSD.. vill inte uttala mig åt varken det en eller andra hållet utan fakta, jag kan dock anta att en riktigt bra ai med flera bra kameror kommer kunna se betydligt bättre än mig.. tänk dig Arnold Schwarzenegger ;) tror inte han hade lidar men såg ändå vems kläder som passade i size
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Lidar är mer påverkad av väderlek än kamera. Det behövs radar för att se igenom det om man inte alls ser något.

Sedan så har Lidar och radar svagheten att den inte ser färger, ytstruktur eller semi-transparens, så den kan inte läsa skyltar och många andra viktiga saker, så att köra enbart på Lidar eller radar går inte.

Men, med en kamera av det slag som sitter i AI4/HW4 Teslor så får man efter den databehandling som Tesla gör ut betydligt mer information än man ser med blotta ögat, och man ska inte blanda ihop detta med vad man ser från en klassisk kamera. Här har du en genomgång från olyckan där FSD räddade en CyberTruck-förare, med vad FSD såg genom sin kamera och vad föraren såg genom vindrutan: viewtopic.php?t=38647&start=25

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jo varför inte?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Nu kör folk runt med FSD i NL. Riktigt coolt att se.

Verkar också fungera väldigt bra!

Mvh
Nilsson

Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Autonom skrev: 12 apr 2026 20:11
Man får nog nöja sig med att sitta och vila i förarsätet i något år till eller så, vilket ett antal av de jag följer i USA för tillfället verkar vara nöjda med att betala för. Man kommer fram mycket mera utvilad.

Som jag ser det är det en enabler för att åka oplanerade långresor utan att behöva fundera igenom om man är tillräckligt utvilad för att klara sig t.o.r. utan att det påverkar trafiksäkerheten.
Som sagt, övervakningen av systemet kräver minst samma vakenhetsgrad som att köra själv så det resonemanget håller inte alls. Det är dessutom knappast vridandet på ratten som gör dig trött av bilkörning.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Vi får se om det är de som jag följt i USA som faktiskt använder systemet har rätt eller inte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Är det bara bilar med HW4 som är aktuella?

Vi andra får inte ens uppgraderad grundprogramvara? Något som skulle lösa alla problem med AP och farthållare enligt vissa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krasche

Inlägg av Krasche »

FSD på mardrömsgator i Amsterdam. :D

Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Hmm, det ser ut som jag tveklöst skulle föredra att använda FSD om jag besökte Amsterdam med bil. Minskar risken för hjärinfarkt.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Autonom skrev: 13 apr 2026 14:52
Hmm, det ser ut som jag tveklöst skulle föredra att använda FSD om jag besökte Amsterdam med bil. Minskar risken för hjärinfarkt.
Imponerande insats av FSD men det är mycket lättare att ta sig fram i Amsterdam om man parkerar bilen och går :-). Förra gången vi var i Amsterdam parkerade jag bilen vid Van Gogh museet och sedan promenerade vi omkring. Mycket smidigare än FSD.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Holländare som låter sin mamma 70+ köra med FSD. Hon är (som alla andra som testar) mindblown över tekniken!

Mvh
Nilsson

Danne888

Inlägg av Danne888 »

mikebike skrev: 13 apr 2026 09:52
Är det bara bilar med HW4 som är aktuella?

Vi andra får inte ens uppgraderad grundprogramvara? Något som skulle lösa alla problem med AP och farthållare enligt vissa.
Samma fråga här. Har en hw3 med uppgraderad autopilot och skulle antagligen köpa full autopilot om det nu funkar på vår bil..
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Kan godkännas på EU-nivå i maj enligt nedan. Länk till Reuters-artikel i kommentarerna.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det här var intressant, det verkar som det är mycket mer än vad som varit uppenbart som kan följa av RDWs godkännande:

— Europe (almost all countries) —
🇫🇷 France
🇩🇪 Germany
🇮🇹 Italy
🇪🇸 Spain
🇧🇪 Belgium
🇸🇪 Sweden
🇳🇴 Norway
🇨🇭 Switzerland
🇬🇧 United Kingdom
(…most other European countries are included)

— Asia —
🇯🇵 Japan
🇮🇳 India
🇹🇭 Thailand
🇲🇾 Malaysia

— Middle East & Africa —
🇹🇷 Turkey
🇿🇦 South Africa
🇲🇦 Morocco
🇹🇳 Tunisia

— Americas —
🇧🇷 Brazil
🇦🇷 Argentina
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Var har Rymdtrollet tagit vägen? Hen har tjatat i flera år om att det i princip aldrig skulle komma till EU.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

FSD har väl inte rullat ut? Det som finns är väl FSDS? Steget från det till utan S är långt och går troligen aldrig att genomföra med bara kameror förutom möjligen i perfekta förhållanden.
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Mrl skrev: 14 apr 2026 06:08
Skatbo skrev: 14 apr 2026 05:14
Var har Rymdtrollet tagit vägen? Hen har tjatat i flera år om att det i princip aldrig skulle komma till EU.
Väck han inte, stämningen är så mycket ljuvligare utan bitterhet och gnäll
Jag tänker tvärtom. Jag saknar hans insikt och objektivitet och det inte bara på FSD(S) men även Waymo och andra.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Inlägg av WindMaster »

Credde skrev: 14 apr 2026 07:50

Jag tänker tvärtom. Jag saknar hans insikt och objektivitet och det inte bara på FSD(S) men även Waymo och andra.
+1
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Credde skrev: 14 apr 2026 07:50
Mrl skrev: 14 apr 2026 06:08
Skatbo skrev: 14 apr 2026 05:14
Väck han inte, stämningen är så mycket ljuvligare utan bitterhet och gnäll
+1
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

flamman skrev: 13 apr 2026 23:55
Kan godkännas på EU-nivå i maj enligt nedan. Länk till Reuters-artikel i kommentarerna.
Nice! Tackar för infon.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Vad kommer rimligtvis att gälla för bokföring av FSD-prenumeration för oss egenföretagare?

5619 "Övriga personbilskostnader" eller blir det förmånsstrul för detta?
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Vi som har model s och x med mcu 3 och ingen kamera inne i kupen.
Får vi ingen fsds då?
Verkar ju vara krav på ansikts koll.
:? :roll:
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell X 90D -17
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket