Rätt mycket större. Objektivt tycker jag den är snyggare.
Xpeng G9
Moderator: Redaktion
-
StureP
-
ZaxxeN
- Teslaägare
Re: Xpeng G9
Jaha, då är det snart dags för mig att byta från Tesla till något annat. Har snöat in på G9 Performance. Får in en 2023/2024 i budgeten (gäller förmånsbil). Finns det några särskilda sjukdomar på dessa modeller, eller är det något jag generellt ska kolla efter/tänka på när jag provkör?
Givetvis vill man ju ha senaste modellen, men då börjar arbetsgivaren gnälla lite
Givetvis vill man ju ha senaste modellen, men då börjar arbetsgivaren gnälla lite
Model 3 Highland - 2024
-
p1457
- elbilist
Har haft min 23:a i snart 9000 mil.
Ett dörrhandtag har gått sönder. Har hört lite om 12v batteriet. Men inget som mängder av ägare klagar på.
Kolla Facebookgruppen för xpeng så får du mer kött på benen.
Ett dörrhandtag har gått sönder. Har hört lite om 12v batteriet. Men inget som mängder av ägare klagar på.
Kolla Facebookgruppen för xpeng så får du mer kött på benen.
-
ZaxxeN
- Teslaägare
Låter bra. Tittar på bilar som har gått mellan 1000-5000 mil, ungefär. Kört 8000 mil med min model 3 på strax 3 år. Du som är uppe i 9000 mil, är det något behov av större service? Man har ju blivit bortskämd med Tesla.
Ett problem är nämligen att jag inte har någon Bilia-versktad i närheten..
Model 3 Highland - 2024
-
p1457
- elbilist
Ja, det är 2000 mil eller ett år. Jag antar att den är obligatorisk, har inte funderat så mycket då jag har den genom jobbet och vi haft serviceavtal.
Jag har sett att de som inte haft avtal påpekat att servicen är dyr, så kolla det mer noggrant kanske.
Vid 12 000 mil kostar servicen 15000 kr, vid 10 000 mil bara 3000 kr, så det kan skilja en del.
Jag har sett att de som inte haft avtal påpekat att servicen är dyr, så kolla det mer noggrant kanske.
Vid 12 000 mil kostar servicen 15000 kr, vid 10 000 mil bara 3000 kr, så det kan skilja en del.
-
ZaxxeN
- Teslaägare
p1457 skrev: ↑15 apr 2026 08:33Ja, det är 2000 mil eller ett år. Jag antar att den är obligatorisk, har inte funderat så mycket då jag har den genom jobbet och vi haft serviceavtal.
Tack för info! Då vet man att det åtminstone blir en lite längre tripp per år för service.
Hur upplever du att XPILOT fungerar?
Model 3 Highland - 2024
-
Walken
- Teslaägare
Hej!
Jag undrar ibland hur man tänker kring bilköp nuförtiden. Tesla har fått mycket kritik pga Musks "galna" utspel. Men Kinabilar är ok att köpa trots det som Kina håller på med? Det kanske är fel forum för att diskutera detta. Och ingen kritik per se, men i min värld är Kinabilar kanske det sämsta man kan köpa just på grund av deras politik samt att de kommer förstöra hela bilmarknaden i Europa så småningom. Annars ser G7/G9 fina ut
Jag undrar ibland hur man tänker kring bilköp nuförtiden. Tesla har fått mycket kritik pga Musks "galna" utspel. Men Kinabilar är ok att köpa trots det som Kina håller på med? Det kanske är fel forum för att diskutera detta. Och ingen kritik per se, men i min värld är Kinabilar kanske det sämsta man kan köpa just på grund av deras politik samt att de kommer förstöra hela bilmarknaden i Europa så småningom. Annars ser G7/G9 fina ut
-
p1457
- elbilist
Finns trådar dedikerade för denna diskussion.Walken skrev: ↑15 apr 2026 08:58Hej!
Jag undrar ibland hur man tänker kring bilköp nuförtiden. Tesla har fått mycket kritik pga Musks "galna" utspel. Men Kinabilar är ok att köpa trots det som Kina håller på med? Det kanske är fel forum för att diskutera detta. Och ingen kritik per se, men i min värld är Kinabilar kanske det sämsta man kan köpa just på grund av deras politik samt att de kommer förstöra hela bilmarknaden i Europa så småningom. Annars ser G7/G9 fina ut![]()
-
p1457
- elbilist
Jag tycker den är bra, efter senaste uppgraderingen riktigt bra. Jag kör 6 mil motorväg till jobbet, använder alltid xpilot. Filbyten funkar, men är ganska långsamma.ZaxxeN skrev: ↑15 apr 2026 08:39p1457 skrev: ↑15 apr 2026 08:33Ja, det är 2000 mil eller ett år. Jag antar att den är obligatorisk, har inte funderat så mycket då jag har den genom jobbet och vi haft serviceavtal.
Tack för info! Då vet man att det åtminstone blir en lite längre tripp per år för service.
Hur upplever du att XPILOT fungerar?
Jag gillar att man kan samarbeta med xpilot och ta över utan att den stängs av.
Man får pilla lite med inställningarna för att få den bra, iallafall efter min smak.
-
Lindstromer
- Teslaägare
Jag kan hålla med om politiken, men inte om att det är Kinas fel att Europas bilindustri blir omsprungen. Lika lite som det är USA:s fel att Facit blev utkonkurrerat eller liknande. Europa måste steppa upp, skärpa till sig och erbjuda en politik och marknad som kan konkurrera. Just nu sitter tillverkarna och är fat and happy, med drömmar om att producera fossilbilar igen, istället för att innovera och bygga uppkopplade, mjukvarubaserade, digitalt vettiga, elbilar.Walken skrev: ↑15 apr 2026 08:58Hej!
Jag undrar ibland hur man tänker kring bilköp nuförtiden. Tesla har fått mycket kritik pga Musks "galna" utspel. Men Kinabilar är ok att köpa trots det som Kina håller på med? Det kanske är fel forum för att diskutera detta. Och ingen kritik per se, men i min värld är Kinabilar kanske det sämsta man kan köpa just på grund av deras politik samt att de kommer förstöra hela bilmarknaden i Europa så småningom. Annars ser G7/G9 fina ut![]()
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.