Jag håller på och blir helt tokig på dragkroken.
Den vill inte klicka på plats.
Nyckeln sitter i och är vriden till upplåst.
Jag lyfter upp kroken i hålet och det tar stopp.
Jag vridet hela ratten ett kvarts varv medurs, och kroken går in en bit till.
Nu är ratten fast i "uppvridet" läge, det gröna märket på ratten är aningen förbi den gröna skivan.
Men kroken vill inte gå upp sista biten.
Den går att svänga (rotera i fästet) lite fram och tillbaka innan de v-formade kilarna tar emot. Det saknas en centimeter till innan den klickar på plats.
Men hur i helvete får jag upp den sista biten.
Jag sätter domkraft under kroken och trycker på tills jag lyfter hela jävla bakvagnen, men kroken går fortfarande att svänga lite fram och tillbaka och vill inte klicka i plats. Jag har sparkat och slagit på kroken för att viggla till den för att det kanske skulle få den att passa hela vägen in, men den vill bara inte.
Ok, nu har jag läst manualen, och insett att jag inte gjort rätt:
Om man drar ut vredet så går det att vrida ett kvarts varv till, och då går kroken hela vägen upp.
Men den låser inte. Kroken sitter nu stumt.
En välriktad spark bakifrån, och kroken rubbar sig inte.
En välriktad spark från höger, och kroken är stum.
Men men en välriktad spark från vänster, så trillar kroken ner på garage-golvet igen.
Det händer varje gång jag svär åt bilen, och monterar kroken igen. En välriktad vänster, och den trillar i backen.
Kan jag lämna in den på garanti-ärende även om bilen har gått 9000 mil?
Det här är andra gången sedan jag köpte bilen som jag vill använda krok-jäveln.
Satans drag-krok. Hur monterar man den?
Moderator: Redaktion
-
Dr Mabuse
- Teslaägare
Satans drag-krok. Hur monterar man den?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Re: Satans drag-krok. Hur monterar man den?
Först:
Vrid vredet och dra ut vredet.
Rör sedan inte vredet.
Tryck dit kroken, då ska vredet hoppa till av sig själv och låsa kroken. Rör inte vredet innan det snäppt fast själv. Efter det kan man vrida i lås-riktningen för ath ae till att vredet håller kroken korrekt.
Vrid vredet och dra ut vredet.
Rör sedan inte vredet.
Tryck dit kroken, då ska vredet hoppa till av sig själv och låsa kroken. Rör inte vredet innan det snäppt fast själv. Efter det kan man vrida i lås-riktningen för ath ae till att vredet håller kroken korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SwedishAdvocate
Litta 'tjöt' om åttaåringar hit och dit, men annars antar jag att det illustrerar det hela…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
muaddib
- Teslaägare
Jag hade problem med min krok som inte fastnade. Mina anteckningar hur jag löste det:
Det var lite knepigt att montera dragkroken. Det gick inte att få ut nyckeln när kroken satt i. Det betyder att kroken inte sitter riktigt rätt.
Ratten skall lösa ut när man trycker upp kroken i hålet och då snurrar vredet till det gröna så att det indikerar att den är korrekt monterad och det går då att låsa och ta ur nyckeln. Men när jag försökte trycka upp kroken så löste den inte ut.
Jag smörjde krokens mekanism vid alla stålkulor med 5-56 och sprejade upp i hålet.
Det finns två lägen för kroken som ändras genom att dra ut och vrida på vredet. Det går bara att dra ut och vrida om nyckeln är i och i upplåst läge.
För att montera dragkroken så skall man vrida så att vredet klickar till och fastnar. Då kommer de 3 översta stålkulorna vara lösa. De är till för att låsa fast kroken. Den ensamma undre kulan är då spänd av en fjäder och trög att trycka in. Den skall tryckas in när man för upp kroken i hålet och löser då ut så att vredet vrids tillbaka och de 3 översta kulorna spänns ut så att kroken fastnar.
När man ska lossa kroken igen så låser man upp låset med nyckeln och vrider vredet så att kroken går att ta loss.
Felet var att vredet inte löste ut ordentligt när man förde upp kroken. Men jag lyckades få till det genom att vrida lite på vredet så att den löste ut.
När man har kroken isatt så skall man låsa och ta ut nyckeln och sätta fast skyddet för nyckelhålet så det inte kommer in smuts.
Det var lite knepigt att montera dragkroken. Det gick inte att få ut nyckeln när kroken satt i. Det betyder att kroken inte sitter riktigt rätt.
Ratten skall lösa ut när man trycker upp kroken i hålet och då snurrar vredet till det gröna så att det indikerar att den är korrekt monterad och det går då att låsa och ta ur nyckeln. Men när jag försökte trycka upp kroken så löste den inte ut.
Jag smörjde krokens mekanism vid alla stålkulor med 5-56 och sprejade upp i hålet.
Det finns två lägen för kroken som ändras genom att dra ut och vrida på vredet. Det går bara att dra ut och vrida om nyckeln är i och i upplåst läge.
För att montera dragkroken så skall man vrida så att vredet klickar till och fastnar. Då kommer de 3 översta stålkulorna vara lösa. De är till för att låsa fast kroken. Den ensamma undre kulan är då spänd av en fjäder och trög att trycka in. Den skall tryckas in när man för upp kroken i hålet och löser då ut så att vredet vrids tillbaka och de 3 översta kulorna spänns ut så att kroken fastnar.
När man ska lossa kroken igen så låser man upp låset med nyckeln och vrider vredet så att kroken går att ta loss.
Felet var att vredet inte löste ut ordentligt när man förde upp kroken. Men jag lyckades få till det genom att vrida lite på vredet så att den löste ut.
När man har kroken isatt så skall man låsa och ta ut nyckeln och sätta fast skyddet för nyckelhålet så det inte kommer in smuts.
-
Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Här e ett tips till, när dragkroken tagits loss går det att knacka lätt på den ensamma kulan innan den läggs tillbaka i väskan, då släpper fjädern/spänningarna, kroken får vila och man kan ta ur nyckeln igen. Och man får koll på att den funkar som den ska eller om det är dags att smörja.
-
zsh
- Teslaägare
Mycket bra tips! Exakt detta jag fick pilla med i helgenSkyltspurtaren skrev: ↑15 apr 2026 20:59Här e ett tips till, när dragkroken tagits loss går det att knacka lätt på den ensamma kulan innan den läggs tillbaka i väskan, då släpper fjädern/spänningarna, kroken får vila och man kan ta ur nyckeln igen. Och man får koll på att den funkar som den ska eller om det är dags att smörja.
Bifogar ett klipp för de som är lagda mer åt det visuella hållet
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
-
SkipperO
- Teslaägare
Vrider man lite på ratten så kan man lätt trycka in den ensamma kulan med fingret, som alternativ till att knacka, och nyckeln kan tas ur. Man måste dock komma ihåg att spänna anordningen igen så att kulan åker ut när man skall montera kroken, annars fastnar kroken inte i bilen. Använder sällan kroken, så det blir lite klurande varje gång.Skyltspurtaren skrev: ↑15 apr 2026 20:59Här e ett tips till, när dragkroken tagits loss går det att knacka lätt på den ensamma kulan innan den läggs tillbaka i väskan, då släpper fjädern/spänningarna, kroken får vila och man kan ta ur nyckeln igen. Och man får koll på att den funkar som den ska eller om det är dags att smörja.
M3 LR -20 vit/vit, 18”