Senaste numret av Topgear (UK) så gör man ett räckviddstest i vanlig trafik mellan IX3 och Y LR AWD 20". Verkar som det är gamla batteriet i Y med 586km WLTP. För mig oklart vilken storlek på hjul IX3 har i testet
Bilarna körs samtidigt samma sträcka. IX3 drar då ca 16% mer än Y. IX3 har ca 128km längre räckvidd.
IX anses vara den bättre (och modernare) bilen. Speciellt köregenskaper, laddhastighet och komforten i kupen är bra.
Mindre bra är att IX väger 363kg mer än Y. Även Topgear hade problem med att starta laddning (vid 50kW stolpe).
Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?
Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?
Det handlar om balansering av egenskaper. Model y är designad runt lågt luftmotstånd vilket ger en speciell karossform. BMW (och uppenbarligen deras kunder) vill ha något annat.
Japp. Formen av en leverpastejpaket.
Design är ju väldigt subjektivt. Personligen tycker jag både model 3 och model y är lite estetiskt utmanade om man säger så. Model S är och andra sidan en mycket snygg bil som står sig bra.
BMW iX3 behöver jag vänja mig lite vid men jag kan förstå varför model y och BMW iX3 inte står samtiigt på allas listor över alternativa bilar.
Imponerande att den bara drar 16% mer än Model Y och går nästan 13 mil längre. Samtidigt tycker jag nog att motsvarande räckvidd som Model Y varit tillräcklig, i och med att den har väldigt mycket snabbare laddning till 80%. Hur mycket mindre kommer batteriet vara i "standardversionen", som kommer ligga ännu närmre Model Y vad det gäller förbrukning?
Vore det inte mer imponerande om den drog mindre än MY, med tanke på att den är en mycket modernare bil?
Det handlar om balansering av egenskaper. Model y är designad runt lågt luftmotstånd vilket ger en speciell karossform. BMW (och uppenbarligen deras kunder) vill ha något annat.
Design är ju väldigt subjektivt. Personligen tycker jag både model 3 och model y är lite estetiskt utmanade om man säger så. Model S är och andra sidan en mycket snygg bil som står sig bra.
BMW iX3 behöver jag vänja mig lite vid men jag kan förstå varför model y och BMW iX3 inte står samtiigt på allas listor över alternativa bilar.
För att vara tydlig har jag beställt ovan nämnda leverpastejpaket. Men inte för att den är vacker. Cool kanske. Å andra sidan är jag heller inget fan av linjerna på Model Y eller särskilt många andra Suv-ar eller crossovers.
Hade gärna tagit en Porsche Taycan men tydligen tyckte min arbetsgivare annorlunda
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
För att vara tydlig har jag beställt ovan nämnda leverpastejpaket. Men inte för att den är vacker. Cool kanske. Å andra sidan är jag heller inget fan av linjerna på Model Y eller särskilt många andra Suv-ar eller crossovers.
Hade gärna tagit en Porsche Taycan men tydligen tyckte min arbetsgivare annorlunda
Bildesign brukar växa på mig. Bilar som jag tycker är snygga brukar inte tilltala mig direkt när dom presenteras. Samma sak med iX3. Den växer. Jag bor nära en BMW-handlare och ser den dagligen utanför nu.
Nu har jag gjort en ordentlig provkörning av både Model Y performance och BMW iX3 direkt efter varann på samma dag. Båda bilarna hade dessutom sommardäck och 21 tums hjul. Bortsett från de uppenbara skillnaderna i mjukvara och utrymmen så noterade jag följande:
- Trots 360 kameran i BMW så gillar jag Model Y:s parkeringshjälp bättre. Kamerabilderna är mycket tydligare och mer högupplösta.
- Älskar döda-vinkel kameran i Teslan och saknar den mycket i BMW:n.
- Teslans blinkerspak känns mer solid än BMW:ns
- Hur mycket sparade BMW på att ta bort knappinställningen för svankstödet? Idiotiskt att stoppa detta i skärmen!
- BMW:n upplevs som något tystare än MYP dock är ingen av dem att betrakta som bullrig. Motorerna hörs lite mer i MYP och däcksbullret är kanske något högre.
- Sittkomfort upplevs som ungefär likvärdig för mig, sitter personligen lite bättre i MYP dock.
- Styrrespons och karosskontroll vid snabba riktningsändringar (slalom) är märkbart bättre i MYP. BMW:n är på intet sätt svajig, men vid direkt jämförelse så kränger den märkbart mer än MYP och känns inte lika rapp i responsen.
- BMW:n känns något mjukare i fjädringen än Teslan, t.ex över skarvar på motorvägen, men det är ingen enorm skillnad. Båda bilarna är definitivt åt det fasta hållet.
- Överlag känns BMW:ns gränssnitt rörigare än Teslans och segare att reagera. Går man in i någon meny för att ändra t.ex körläge så är den en liten fördröjning mellan att man tycker på hemknappen och kartan kommer upp igen. Är nog dock mycket av en vanesak.
- Blev inte riktigt vän med navigatorn i BMW:n. Körde samma sträcka i båda bilarna och la in samma delmål. BMW:n var mycket segare på sökning och lägga till stopp. Tycker också ruttvisningen känns otydligare i BMW:n även om grafiken är betydligt snyggare än i Teslan.
- "Gas"-pedalen i BMW:n är riktigt bra kalibrerad. Snabb respons utan upplevd fördröjning utan att för den skull bli ryckig.
- Trots skillnaden i effekt och accelerationstider mellan bilarna så upplevs BMW:n ingalunda som slö. MYP känns på gränsen till övermotoriserad för svensk trafik.
- Efter att ha kört båda bilarna så tätt efter varann så kan jag säga att det är verkligen ingen natt- och dagskillnad mellan dessa två. Båda har riktigt bra blandning av fantastiska köregenskaper och komfort. Vilken man föredrar är nog mer upp till tycke och smak.
Personligen skulle jag välja Teslan, men kan helt och fullt förstå de som väljer BMW:n. Oavsett vilken man väljer så får man en kanonbil!
Min arbetsgivare tyckte inte att de skulle ha några bilar längre så jag går från ett Taycan-syskon till iX3 då den privata plånboken tar större ekonomisk hänsyn . Särskilt när man sett vad som händer med andrahandsvärdet på väldigt dyra sportigt profilerade opraktiska elbilar, haha. Dessutom gillar jag utseendet väldigt mycket faktiskt. Modern men med koppling till BMWs arv.
För övrigt, vilket kap en 3 år gammal Taycan/GT är just nu. Men jag ser fram emot SUV för jag är trött på att kliva ner i en bil plus att ombyte förnöjer. Den här bilen kommer jag få köra i 4-5 år för att få ngn ekonomi i det.
Mystysken på roadtrip tor Berlin från västra Tyskland. Hemvägen gällde 130 när det gick men inte fortare. Fint väder och ca 15-18 grader. Riktigt bra resultat med 10% kvar i batteriet. Typ 59 mils räckvidd på autobahn i verklig trafik. 20-tums aerofälg.
Görs även ett test på konstant 100 km/h med 1.6kWh per mil som resultat.
Laddningstest när de åkte åt andra hållet. Riktigt imponerande framförallt upp till 60%.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mystysken på roadtrip tor Berlin från västra Tyskland. Hemvägen gällde 130 när det gick men inte fortare. Fint väder och ca 15-18 grader. Riktigt bra resultat med 10% kvar i batteriet. Typ 59 mils räckvidd på autobahn i verklig trafik. 20-tums aerofälg.
Laddningstest när de åkte åt andra hållet. Riktigt imponerande framförallt upp till 60%.
Vi har 484 km till landet, 93 km/h i snitthastighet enligt Maps.
Verkar görbart på en laddning.
Vi har 484 km till landet, 93 km/h i snitthastighet enligt Maps.
Verkar görbart på en laddning.
Ska det verkligen vara, särskilt beaktat att tysken körde 130 stora delar. Håller man 110-120 som max blir det ju en hel del lägre förbrukning.
Det går att klämma ur många mil här hemma i 80-90 träsket ...
Bara för att ... testade jag läget "Max range" idag, med 6 plusgrader ute, torrt väglag och inte mycket vind. På 13 mil normal svensk landsväg med max 90 km/h landade jag på 12,8 kWh/100 km. Teoretiskt näst intill 85 mil i lagom kyligt vårklimat.
Inget läge jag kommer att använda men ganska bra att veta att det går att köra relativt snålt om man vill och nån gång behöver.
Kan såklart bli ännu snålare framåt sommaren...
Nice! Jag vet inte vad min Model Y LR "ska" dra, men igår: 17 grader och sol, vindstila. Motorväg 7 mil, 100 väg. Snitt: 1.85kWh. Är det förväntat eller är det lite högt?
Däcktryck: 46 PSI, 19"
Oavsett så känns det som att min IX3 kommer dra MINDRE än min Y
Bara för att ... testade jag läget "Max range" idag, med 6 plusgrader ute, torrt väglag och inte mycket vind. På 13 mil normal svensk landsväg med max 90 km/h landade jag på 12,8 kWh/100 km. Teoretiskt näst intill 85 mil i lagom kyligt vårklimat.
Inget läge jag kommer att använda men ganska bra att veta att det går att köra relativt snålt om man vill och nån gång behöver.
Blir bilen väldigt tråkig att köra med det läget?
Min Tesla har jag alltid i Sport och jag bytte raskt till Sport när jag provkörde iX3 också.
Min Tesla har jag alltid i Sport och jag bytte raskt till Sport när jag provkörde iX3 också.
Jag tycker fortfarande att det är kul att testa vad man kan få ur en elbil, särskilt när den är ny. Detta bara vid långresor vilket jag gör 4-5 ggr om året, dvs när man behöver ladda på vägen. Kör alltid med ena motorn avstängd men i comfortläget vid långresa och försöker stretcha räckvidden. AC alltid på såklart och inte långsammare än hastighetsgränsen. När jag får min iX3 ska det bli kul att se vad man får ut. Kommer bli en del fler turer till Skåne kommande år.
[/quote]
Ja, såklart - den stryper effekten och maxar på 90 km/h, stryper klimatfunktion men friskluftsinsläpp och fläkt fungerar fortfarande så det är verkligen som att köra bil på sparlåga. Men syftet var inte att ha roligt utan att se hur långt man KAN komma på vanlig landsväg. Snittet nu efter knappt en veckas mixad körning med motorväg/landsväg/släpvagn/stad + en hel del "inspirerad" framfart på roligare småvägar ligger på 16,6. Motsvarande mix med IX:en var snarare 24....
Ja, såklart - den stryper effekten och maxar på 90 km/h, stryper klimatfunktion men friskluftsinsläpp och fläkt fungerar fortfarande så det är verkligen som att köra bil på sparlåga. Men syftet var inte att ha roligt utan att se hur långt man KAN komma på vanlig landsväg. Snittet nu efter knappt en veckas mixad körning med motorväg/landsväg/släpvagn/stad + en hel del "inspirerad" framfart på roligare småvägar ligger på 16,6. Motsvarande mix med IX:en var snarare 24....
[/quote]
Imponerande tycker jag. Såg norskt test nu där de har en standardsträcka landsväg 60-80 km/h och om det var 15-20 mil. Där var förbrukningen strax över 14 i normalläge. Var endast 5-6 grader varmt och delvis lite blött. 21-tums vinterhjul. Perfekt för inlandsturer i norrland .