Hej,
Jag har en Tesla Model x och varit jättenöjd med allt. Men nu ville bilen inte startar och Tesla säger att det behövde ett batteri byte!!! Knappt 8000 mil och 6 år... Jag har varit jätte noga med 20-80 och snabb laddat kanske 20 gånger på ett år, max. Jag har svårt att begripa hur det kan hända. Som tur är var bilen under batterigaranti. Är detta vanligt?
Proffsigt av Tesla för att de fixade lånebil på dagen i alla fall. De skulle ha min bil i över en månad.
Batteribyte
Moderator: Redaktion
-
Legato
- Teslaägare
Re: Batteribyte
Trist!dn241 skrev: ↑20 apr 2026 07:54Hej,
Jag har en Tesla Model x och varit jättenöjd med allt. Men nu ville bilen inte startar och Tesla säger att det behövde ett batteri byte!!! Knappt 8000 mil och 6 år... Jag har varit jätte noga med 20-80 och snabb laddat kanske 20 gånger på ett år, max. Jag har svårt att begripa hur det kan hända. Som tur är var bilen under batterigaranti. Är detta vanligt?
Proffsigt av Tesla för att de fixade lånebil på dagen i alla fall. De skulle ha min bil i över en månad.
Du har alltid 8 år och 24000 mil garanti på batteriet på en (nyare) Model X. Efter drygt 100 elbilar så har jag haft ett batteriras, det var på en 5 år gammal 3P som hade rullat ca 6000 mil.
AAKEE är experten på området, men att vara snäll med laddning av batteriet påverkar degraderingen positivt men jag tror inte risken för "ras" påverkas nämnvärt tyvärr.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Det är precis som Legato skriver, att vara försiktig med batteriet påverkar inte egentligen risken för ”batteriras” efter något år. På lång sikt, när batterierna börjar vara trötta (>8-10 år) så kan det givetvis påverka när batteriet ger upp.
Det finns mycket elektronik i batteriet och ett helt gäng med kablar för att mäta spänning cellerna och för balansering av battericellerna.
Det är mycket mer troligt att du fått ett fel på en komponent eller att en kabel lossnat (kablar som lossar är tydligen ”vanligt” på S/X-batterier runt din årsmodell.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
dn241
Tack för svar. Det var en massa med fel koder och jag kunde inte lägga i drive, så det blev transport till Tesla och de sa att de behövde bilen i drygt en månad, så jag antar att det betyder att det var mer än en lös kabelAAKEE skrev: ↑20 apr 2026 09:49Det är precis som Legato skriver, att vara försiktig med batteriet påverkar inte egentligen risken för ”batteriras” efter något år. På lång sikt, när batterierna börjar vara trötta (>8-10 år) så kan det givetvis påverka när batteriet ger upp.
Det finns mycket elektronik i batteriet och ett helt gäng med kablar för att mäta spänning cellerna och för balansering av battericellerna.
Det är mycket mer troligt att du fått ett fel på en komponent eller att en kabel lossnat (kablar som lossar är tydligen ”vanligt” på S/X-batterier runt din årsmodell.
Visst är det så att man får återbrukade batterier? Vad är status på dem egentligen? Hållbarhet?