Ja, absolut. Säger inte emot. Men lite samma sak där, att tvärt försöka bryta det beroendet jättesnabbt blir orimligt dyrt. Det är ett projekt på flera decennier.TeslaLeo skrev: ↑26 apr 2026 09:59Idag handlar elektrifieringen inte främst om klimatet. Det handlar om geopolitisk säkerhet för Sverige, att inte vara beroende av fossilt bränsle från diktaturer och istället köra på svensk inhemsk el. Att vara fossilkramare är att vara regimkramare, för att citera en Moderat politiker.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Nu har vi ett riktat stöd mot glesbygdskommuner och människor med lägre inkomst. Det är en sak. Att subventionera den välmående mellanchefens nya EX60 som han hade köpt ändå är en annan.
Så snälla, försök särskilja vad ni vill rent personligen och vad som är bra för samhället i stort. Kanske rimligare att höja pensionerna eller satsa mer på vården än att skänka pengar till dem som redan har det bra?
Så helt enkelt inte bara en klimatfråga utan en säkerhetsfråga och beredskapsfråga för Sverige. Det handlar också om ekonomi för landet och enskilda. Varför ska vi betala för att importera fossilt skit när vi kan köra på egen svensk el? Vi behöver elektrifiera så fort det bara går.
Se bara vilken påverkan det får med Irankriget. Att vara beroende av fossilt för inhemska transporter funkar inte längre för Sverige.
I Danmark säljs nästan inga avgasbilar längre
Moderator: Redaktion
-
bmwixxdrive50
Re: I Danmark säljs nästan inga avgasbilar längre
-
SwedishAdvocate
Samtidigt så verkar det tyvärr som omställningen i Sverige och Europa just nu går för långsamt… Och fortsätter det så verkar det finnas en risk att alla resurser inom det här området återigen hamnar i Kina. Och kommer vi i Europa och Sverige verkligen tjäna på det på lång sikt?…bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:44Argumentet är att det finns mer akuta insatser. Korta operationsköerna, minska storleken på klasserna i grundskolan osv osv.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 10:07Sitter och funderar över vad argumentet är här… Är det att alla utom vi i Sverige ska byta till bilar/bussar/lastbilar som inte förbränner fossileldningsolja? Och om inte vi i Sverige behöver göra det av någon anledning (som ju inte jag kan förstå vad den skulle vara) – varför ska i så fall människorna i andra länder göra det?…bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Nu har vi ett riktat stöd mot glesbygdskommuner och människor med lägre inkomst. Det är en sak. Att subventionera den välmående mellanchefens nya EX60 som han hade köpt ändå är en annan.
Så snälla, försök särskilja vad ni vill rent personligen och vad som är bra för samhället i stort. Kanske rimligare att höja pensionerna eller satsa mer på vården än att skänka pengar till dem som redan har det bra? [Min u.]
Omställningen är på gång. Det finns ingen anledning att satsa stora mängder skattemedel för att förkorta processen något. Dessutom är det dumt att jämföra oss med extrema länder som Norge och Danmark som har helt andra förutsättningar i och med sina extremt höga straffskatter på bilar historiskt sett. Vi bör jämföra oss med t ex Tyskland istället. Dels skattemässigt men i t ex Tyskland och Sverige så har elbilar andra utmaningar än i lilla Danmark och Norge där man inte har samma tradition av att köra långt och dessutom har väldigt få motorvägar. [Min u.]
Det här nyhetsinslaget är lite drygt två veckor gammalt:
Volvos varning: Utvecklingsjobb kan försvinna från Europa till Kina
Publicerad 9 apr · kl 21:03
AB Volvos vd Martin Lundstedt varnar nu för att utvecklingsjobb kan flyttas från Europa till Kina om inte försäljningen av ellastbilar ökar snabbare i Europa. Bolaget är en av Sveriges största arbetsgivare.
”Risken är ju uppenbar att vi måste göra mer av våra aktiviteter där, för att få den skalekonomi som de besitter i Kina nu”, säger han till Ekot.
Försäljningen av eldrivna tunga lastbilar har gått långsammare än väntat i Europa.
– Jag vill inte stå här och hota, för det är inte det som är meningen, utan jag vill snarare säga så här att vi har fortfarande en möjlighet att vara med i racet. [Min u.] […
https://www.sverigesradio.se/artikel/ab ... -till-kina
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Så snälla, försök särskilja vad ni vill rent personligen och vad som är bra för samhället i stort. Kanske rimligare att höja pensionerna eller satsa mer på vården än att skänka pengar till dem som redan har det bra?
Vad det ger i sjukdomsfall och vårdbehov?
När jag cyklar till jobbet uppskattar jag att allt fler bilar och bussar blir eldrivna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Fredrik j
- elbilist
Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 10:00Jag tror många på senare tid upptäckt hur dåligt det är att vara så beroende av olja. Det tror jag faktiskt hålls högre än miljöargumentet. Bägge argumenten i kombination blir ju svårslagetbmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Ja det är klart att det finns en säkerhetspolitisk poäng också men så fort oroligheterna i Mellanöstern lägger sig så kommer det tyvärr vara bortglömt.
Dom kör så lite så det finns egentligen inget ekonomiskt argument utan det har drivits fram av hur uppenbart känsligt oljeberoendet är plus att man finner sig på samma sida som bränsleupproret, bensinupproret och en massa andra elbilsfientliga grupperingar. Det är ju ärligt talat inte dom skarpaste knivarna i lådan där. Bittra människor som längtar tillbaka till en förgången tid.
-
bmwixxdrive50
Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 12:58Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
När jag cyklar till jobbet uppskattar jag att allt fler bilar och bussar blir eldrivna.
Avgaserna idag är otroligt mycket mindre skadliga än innan katalysatorn, den blyfria bensinen och partikelfiltren kom. Det är klart det går att hävda att det är en jättegrej men det är det ju inte. Inte egentligen. Nu används det som ett slagträ för att det passar er agenda.
-
bmwixxdrive50
Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 10:00Jag tror många på senare tid upptäckt hur dåligt det är att vara så beroende av olja. Det tror jag faktiskt hålls högre än miljöargumentet. Bägge argumenten i kombination blir ju svårslagetbmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Ja det är klart att det finns en säkerhetspolitisk poäng också men så fort oroligheterna i Mellanöstern lägger sig så kommer det tyvärr vara bortglömt.
Dom kör så lite så det finns egentligen inget ekonomiskt argument utan det har drivits fram av hur uppenbart känsligt oljeberoendet är plus att man finner sig på samma sida som bränsleupproret, bensinupproret och en massa andra elbilsfientliga grupperingar. Det är ju ärligt talat inte dom skarpaste knivarna i lådan där. Bittra människor som längtar tillbaka till en förgången tid.
-
SwedishAdvocate
Förstår inte vad är det för något som du menar att vi idag ska ta med oss från Coronapandemin.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 10:00Jag tror många på senare tid upptäckt hur dåligt det är att vara så beroende av olja. Det tror jag faktiskt hålls högre än miljöargumentet. Bägge argumenten i kombination blir ju svårslagetbmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54
Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
De slutsatser som behövde nås på en högre samhällsadministrerande nivå har man kommit fram till. Som t.ex. att vi inte kan vara 100% beroende av kinesisk industri för produktion av munskydd.
Tycker således att jämförelsen med pandemin haltar 'rätt betänkligt'…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
mikebike
- Teslaägare
Det är ungefär som att hävda att cigaretter med filter är ofarliga.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:42Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 12:58Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Avgaserna idag är otroligt mycket mindre skadliga än innan katalysatorn, den blyfria bensinen och partikelfiltren kom. Det är klart det går att hävda att det är en jättegrej men det är det ju inte. Inte egentligen. Nu används det som ett slagträ för att det passar er agenda.
-
bmwixxdrive50
SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 13:55Förstår inte vad är det för något som du menar att vi idag ska ta med oss från Coronapandemin.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50
De slutsatser som behövde nås på en högre samhällsadministrerande nivå har man kommit fram till. Som t.ex. att vi inte kan vara 100% beroende av kinesisk industri för produktion av munskydd.
Du lyckades missa min poäng helt och hållet. Min poäng är att när en kris är över så glöms den bort väldigt snabbt.
-
Fredrik j
- elbilist
Du menar att dom som nu byter till elbil kommer , när kriget tar slut, glömma bort varför dom bytte? Vad spelar det i så fall för roll?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 10:00Jag tror många på senare tid upptäckt hur dåligt det är att vara så beroende av olja. Det tror jag faktiskt hålls högre än miljöargumentet. Bägge argumenten i kombination blir ju svårslagetbmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54
Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Folk vill inte framstå som korkade och lite paradoxalt att många elbilshatare också har främlingsfientliga åsikter. Att då vara så beroende av en produkt från mellanöstern skaver hos många av dom. Tänk om det vore tvärtom. Att bensin var lokalt producerad och el var något som kom på båt från persiska viken…
-
SwedishAdvocate
Håller inte med eftersom det inte finns någon anledning för vanliga svenssons att inte glömma bort coronapandemin. Det är således inte jämförbart.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 14:04Du lyckades missa min poäng helt och hållet. Min poäng är att när en kris är över så glöms den bort väldigt snabbt.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 13:55Förstår inte vad är det för något som du menar att vi idag ska ta med oss från Coronapandemin.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50Ja det är klart att det finns en säkerhetspolitisk poäng också men så fort oroligheterna i Mellanöstern lägger sig så kommer det tyvärr vara bortglömt.
-
bmwixxdrive50
Om du genuint trodde på det du skriver så hade du inte bott i stan och dessutom cyklat till jobbet precis bredvid trafiken. Att anstränga sig i den miljön måste väl vara det absolut sämsta?mikebike skrev: ↑26 apr 2026 13:56Det är ungefär som att hävda att cigaretter med filter är ofarliga.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:42Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 12:58Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Avgaserna idag är otroligt mycket mindre skadliga än innan katalysatorn, den blyfria bensinen och partikelfiltren kom. Det är klart det går att hävda att det är en jättegrej men det är det ju inte. Inte egentligen. Nu används det som ett slagträ för att det passar er agenda.![]()
Ironiskt nog så flyttade vi ut från stan när vi fick barn. "Vår gata" hade problem med luftkvaliteten och fick dubbdäcksförbud och genomfartsförbud bland annat. Dock var det väl inte därför utan för att få ett lugnare och barnvänligare liv med trädgård osv.
Vi får väl enas om att vi är oense. Inte så mycket om sakfrågan utan om hur vi ska använda skattemedel på bästa sätt. Jag vill ju att mina barn ska få gå i skolor med färre elever i varje klass osv också. Hur väger man det ena mot det andra? Andelen elbilar kommer öka organiskt utan att vi slösar skattepengar. Det är väldigt lite reward på ett sånt allmänt elbilsstöd i mina ögon. Med det menar jag att man kan göra en poäng av att det behövs, men när man väger det mot andra åtgärder så tycker jag ändå att det väger ganska lätt.
-
bmwixxdrive50
Nej nej. Jag menar att folk kommer sluta byta av den anledningen. De som bytt byter antagligen inte tillbaka, nej.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 14:06Du menar att dom som nu byter till elbil kommer , när kriget tar slut, glömma bort varför dom bytte? Vad spelar det i så fall för roll?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50
Folk vill inte framstå som korkade och lite paradoxalt att många elbilshatare också har främlingsfientliga åsikter. Att då vara så beroende av en produkt från mellanöstern skaver hos många av dom. Tänk om det vore tvärtom. Att bensin var lokalt producerad och el var något som kom på båt från persiska viken…
ps. För att förtydliga så har jag kört elbil i 9 år. Dubbla elbilar i hushållet dessutom.
-
SwedishAdvocate
Det här understrukna är ju ett rätt gigantiskt pedagogiskt problem för dom av oss som vill undvika en framtid då den globala havsnivån höjs med flera meter.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 14:20Om du genuint trodde på det du skriver så hade du inte bott i stan och dessutom cyklat till jobbet precis bredvid trafiken. Att anstränga sig i den miljön måste väl vara det absolut sämsta?mikebike skrev: ↑26 apr 2026 13:56Det är ungefär som att hävda att cigaretter med filter är ofarliga.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:42Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 12:58Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54
Avgaserna idag är otroligt mycket mindre skadliga än innan katalysatorn, den blyfria bensinen och partikelfiltren kom. Det är klart det går att hävda att det är en jättegrej men det är det ju inte. Inte egentligen. Nu används det som ett slagträ för att det passar er agenda.![]()
Ironiskt nog så flyttade vi ut från stan när vi fick barn. "Vår gata" hade problem med luftkvaliteten och fick dubbdäcksförbud och genomfartsförbud bland annat. Dock var det väl inte därför utan för att få ett lugnare och barnvänligare liv med trädgård osv.
Vi får väl enas om att vi är oense. Inte så mycket om sakfrågan utan om hur vi ska använda skattemedel på bästa sätt. Jag vill ju att mina barn ska få gå i skolor med färre elever i varje klass osv också. Hur väger man det ena mot det andra? Andelen elbilar kommer öka organiskt utan att vi slösar skattepengar. Det är väldigt lite reward på ett sånt allmänt elbilsstöd i mina ögon. Med det menar jag att man kan göra en poäng av att det behövs, men när man väger det mot andra åtgärder så tycker jag ändå att det väger ganska lätt. [Min u.]
Hur förklarar man att det finns en risk för att havsnivån höjs med ~9-15 meter till år ~2300? Och varför ska vi som lever idag år 2026 göra något för att förhindra det?
https://www.google.com/search?q=how+muc ... s-wiz-serp
Jag har inga barn. Jag är dessutom så pass gammal att sannolikheten för att jag kommer skaffa några barn börjar bli rätt liten. Jag kommer sannolikt dö senast någon gång runt ~2075. Även om jag skulle skaffa barn så kommer dom dö någon gång senast runt ~2130. Det är således inte säkert att mina om barn (om jag nu skulle 'få' några) kommer få uppleva att gigantiska mängder av dagens bebyggelse läggs under vatten i framtiden.
Men samtidigt – om vi ska förhindra den här havsnivåhöjningen – så måste vi kollektivt på den här planeten sluta släppa ut växthusgaser ASAP. Men som sagt‚ hur får man med resten av befolkningen på planeten på det? Hitintills så har det minst sagt gått jävligt dåligt…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Fredrik j
- elbilist
Noterar också att kriget erbjuder en dieselbilist en utväg. Man kanske länge argumenterat klimatskeptiskt. Greta och miljöpartiet. Köra elbil har ju i många läger varit vänster på något märkligt sätt eftersom man samtidigt gnäller på att det bara är rika som har råd.
Men nu kommer det ett argument som är enklare att svälja. Oberoende från världsmarknaden på olja.
Har hört det mycket tydligt.
”Det är väl kanske dags för en sån där elbil nu. Man vet ju inte vart det tar vägen med oljan. Jag läste om ransonering. Du kör ju elbil. Hur funkar det egentligen?”
Men nu kommer det ett argument som är enklare att svälja. Oberoende från världsmarknaden på olja.
Har hört det mycket tydligt.
”Det är väl kanske dags för en sån där elbil nu. Man vet ju inte vart det tar vägen med oljan. Jag läste om ransonering. Du kör ju elbil. Hur funkar det egentligen?”
-
mikebike
- Teslaägare
Konstigt att miljontals människor bor och/eller jobbar i städer, när det är så lätt att flytta ut på landet.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 14:20Om du genuint trodde på det du skriver så hade du inte bott i stan och dessutom cyklat till jobbet precis bredvid trafiken. Att anstränga sig i den miljön måste väl vara det absolut sämsta?mikebike skrev: ↑26 apr 2026 13:56Det är ungefär som att hävda att cigaretter med filter är ofarliga.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:42Ja, det är obegripligt att folk bosätter sig i städer trots riskerna.mikebike skrev: ↑26 apr 2026 12:58Hört talas om avgaser och miljö?bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54
Vi får väl enas om att vi är oense. Inte så mycket om sakfrågan utan om hur vi ska använda skattemedel på bästa sätt. Jag vill ju att mina barn ska få gå i skolor med färre elever i varje klass osv också. Hur väger man det ena mot det andra? Andelen elbilar kommer öka organiskt utan att vi slösar skattepengar. Det är väldigt lite reward på ett sånt allmänt elbilsstöd i mina ögon. Med det menar jag att man kan göra en poäng av att det behövs, men när man väger det mot andra åtgärder så tycker jag ändå att det väger ganska lätt.
Sedan tycker du alltså att de får skylla sig själva för att de tvingas andas in (andras) avgaser?
Nej, andelen elbilar kommer inte öka i städer så länge laddmöjligheterna är så begränsade för de som bor i flerfamiljshus. Det är en vanlig uppfattning, även hos elbilsägare, att man inte kan ha elbil om man inte kan ladda "hemma".
I förorten Solna där jag bor har det satts upp 44 offentliga laddstolpar på 7 år. De som fanns innan (10A/230V) har tagits bort. Eftersom staden äger gatorna kan ingen operatör sätta upp laddstolpar där utan stadens medgivande.
Ett typiskt exempel på att skattemedel bör/skall/måste användas för att stimulera folk att gå över till eldrivet.
Av miljöskäl är det bättre att stimulera och motivera de som bor i stan till att byta till elbil än de som bor på landet. Där är avgaser sällan något problem.
Noll nya laddstolpar på Solnas mark | Mitt i https://share.google/tr68JnnI5Fb8sV3vx
Så här ser min verklighet ut. Tre av fyra laddplatser upptagna av bilar som inte laddar. Jag fick en plats eftersom jag kom direkt efter att en dieselmerca hade parkerat och jag på ett vänligt sätt bad föraren parkera någon annanstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
SwedishAdvocate
Ja…
Det du beskriver ovan är helt j***a obegripligt. Hur i h*****e ska folk i flerfamiljshus kunna skaffa elbil när dom inte har möjlighet att ladda bilen över natten vid sin parkering?!…
Och nu är året 2026. Man begriper inte att det är sant.
Vad är det egentligen för j***a stolpskott som styr och administrerar det här landets städer?
Det du beskriver ovan är helt j***a obegripligt. Hur i h*****e ska folk i flerfamiljshus kunna skaffa elbil när dom inte har möjlighet att ladda bilen över natten vid sin parkering?!…
Vad är det egentligen för j***a stolpskott som styr och administrerar det här landets städer?
-
Fredrik j
- elbilist
Dom ombud man valt?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Jag delar inte kontrasten mellan stad och landsbygd som målas upp. Majoriteten av hushåll som köper nyare bil bor i småhus i städer eller precis utanför.
-
mikebike
- Teslaägare
Särskilt de som köper elbil. Undrar varför?Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 15:38Dom ombud man valt?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Jag delar inte kontrasten mellan stad och landsbygd som målas upp. Majoriteten av hushåll som köper nyare bil bor i småhus i städer eller precis utanför.
-
SwedishAdvocate
Ja… Undrar varför det möjligtvis skulle kunna förhålla sig på det viset…Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 15:38Dom ombud man valt?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Jag delar inte kontrasten mellan stad och landsbygd som målas upp. Majoriteten av hushåll som köper nyare bil bor i småhus i städer eller precis utanför. [Min u.]
EDIT: mikebike hann före.
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Mikebike är ju ett lysande exempel på att om man verkligen vill så går det att köra elbil även om man inte har egen laddning vid hemmet.
Men det är förenat med en ordentlig ansträngning som inte alla är beredda att göra.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
SwedishAdvocate
Jag är en person. Hade jag haft råd hade jag skaffat en vettig elbil för länge sedan. Det krävs betydligt större mängder av människor än enbart mig för att påverka det här. Men visst… Någon gång inom inte en alltför avlägsen framtid kommer även jag på ett eller annat sätt bli tvungen att byta ut min golfklasskombi som går att köra på 'biogas'. Och då blir det elbil.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 apr 2026 16:05Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Mikebike är ju ett lysande exempel på att om man verkligen vill så går det att köra elbil även om man inte har egen laddning vid hemmet.
Men det är förenat med en ordentlig ansträngning som inte alla är beredda att göra.
Oavsett mig och mina privatekonomiska tillkortakommanden tycker jag fortfarande det är fullkomligt obegripligt att människor som har beslutsmakt i städer inte gjort mer för att bygga ut laddinfrastrukturen för folk som bor i flerfamiljshus.
Året är som sagt 2026. Någon gång tycker jag faktiskt att man måste kunna få ta bladet från munnen och uttrycka lite uppriktig frustration. Sen om det leder någon vart… Vad vet jag.
-
Sportbilsentusiasten
Enig, vi borde sluta all fossil förbränning (ävem kol/gas) och sträva efter oberoende av energiimport.TeslaLeo skrev: ↑26 apr 2026 09:59Idag handlar elektrifieringen inte främst om klimatet. Det handlar om geopolitisk säkerhet för Sverige, att inte vara beroende av fossilt bränsle från diktaturer och istället köra på svensk inhemsk el. Att vara fossilkramare är att vara regimkramare, för att citera en Moderat politiker.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 09:54Ursäkta men det finns bättre sätt att använda skattepengar till. Inte ens om vi bytte alla bilar till elbilar i Sverige så skulle det ha en minsta inverkan på klimatförändringarna. Då återstår då den typ av medelklassångest som tydligen botas av att vi ligger bättre till än grannländerna. Vad får det kosta när det ytterst är en symbolisk gest? Det är faktiskt en fråga som är för viktig och komplex för att det bara ska gå att säga "ge oss".
Så helt enkelt inte bara en klimatfråga utan en säkerhetsfråga och beredskapsfråga för Sverige. Det handlar också om ekonomi för landet och enskilda. Varför ska vi betala för att importera fossilt skit när vi kan köra på egen svensk el? Vi behöver elektrifiera så fort det bara går.
Men tyvärr lade vi ned 6 kärnkraftverk.
De hade bidragit med massa effekt till att ersätta fossil energi
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
Sportbilsentusiasten
Ja den glöms bort. Efter förra energikrisen under 70 talets början byggde vi ut massivt med kärnkraft och kunde därmed ersätta en stor mängd oljeeldade hus och industrier med direktverkande el som uppvärmninging.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 14:04SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 13:55Förstår inte vad är det för något som du menar att vi idag ska ta med oss från Coronapandemin.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 13:45Jo, men oroligheterna har inte lagt sig än så det finns inget motsatsförhållande med din berättelse. Folk glömmer snabbt. Ta bara pandemin. Nu är det som att den aldrig funnits.Fredrik j skrev: ↑26 apr 2026 13:39Nej, jag har tre bekanta som tar steget nu. En som i förra veckan byte bort en v40 mot en begagnad XC40 BEV. Dom andra två sitter och surfar på nätet efter bästa alternativet. Plus mina föräldrar (78år). Farsan har bett mig hjälpa honom att byta bort XC60 -17 mot en BEV XC40. Det finns gott om begagnade och inom ett par veckor kommer det lösa sig. Innan kriget pratade han om att XC60n kanske skulle få tjänstgöra ända tills han slutar köra.bmwixxdrive50 skrev: ↑26 apr 2026 10:50
Du lyckades missa min poäng helt och hållet. Min poäng är att när en kris är över så glöms den bort väldigt snabbt.
-
Sportbilsentusiasten
Ja ob obegripligt att man inte underlättat för alla att gå över till eldrivna fordon för de som bor i lägenhet, , men även att ersätta övrig energiframställan som idag sker genom att elda upp fossila bränslen. Vi borde givetvis sluta med att bränna tolv, sopor, trä och annat också.SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 16:18Jag är en person. Hade jag haft råd hade jag skaffat en vettig elbil för länge sedan. Det krävs betydligt större mängder av människor än enbart mig för att påverka det här. Men visst… Någon gång inom inte en alltför avlägsen framtid kommer även jag på ett eller annat sätt bli tvungen att byta ut min golfklasskombi som går att köra på 'biogas'. Och då blir det elbil.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 apr 2026 16:05Du som verkar vara mest upprörd av alla här på forumet över att folk inte skaffar elbil tillräckligt snabb, när ska du själv sluta köra bil med fossileldningsbränsle?SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2026 15:20Ja…
Oavsett mig och mina privatekonomiska tillkortakommanden tycker jag fortfarande det är fullkomligt obegripligt att människor som har beslutsmakt i städer inte gjort mer för att bygga ut laddinfrastrukturen för folk som bor i flerfamiljshus.
Året är som sagt 2026. Någon gång tycker jag faktiskt att man måste kunna få ta bladet från munnen och uttrycka lite uppriktig frustration. Sen om det leder någon vart… Vad vet jag.
Förutom att underlätta att konsumera el skulle vi satsa på billig el som finns överallt i tillräcklig effekt för privatpersoner och företag.