BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

carlf

Re: BMW iX3

Inlägg av carlf »

bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:37
Magnus71 skrev: 30 apr 2026 12:19
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 11:15
tesla newbie skrev: 30 apr 2026 10:35
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 10:21

Bra och bra. Tillväxten är negativ. Tesla tappar på en starkt växande marknad. Att säga att Model Y säljer bäst av alla ger ett annat intryck men det är ju mest för att andra biltillverkare sprider ut sin försäljning på massor av modeller.

Bild

Lucid och Rivian är märken med nästan noll närvaro utanför USA. Teslas största konkurrenter i Europa heter Volkswagen, Kia, Hyundai, Skoda, BMW, Audi, Mercedes, Cupra, Volvo... Och kanske Xpeng, Zeekr, BYD... Men några amerikanska udda märken får nog det enormt svårt.

Det märks väldigt tydligt vilka av er som tittar på amerikanska Tesla-influencers på nätet.
Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.
Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.

Mjukvara hit och mjukvara dit. Jag körde Tesla Model S förr och saknar inget direkt. Gillade dog mode och på längre resor var det smidigt att se vilka matställen och övrig service som fanns nära superchargern. Men i övrigt saknar jag ingenting. I vardagen fungerar BMW:s mjukvara tillräckligt bra. Har mobilnyckel, bilen låser på walk away osv. Appen är helt ok, klarar det jag behöver göra.

Att kunna trycka på en knapp för att fälla ut dragkroken, fotvift för att öppna bakluckan, en bra HUD som visar navigation i synfältet och Android Auto tycker jag mer än kompenserar. Fördelen med Android Auto är att det blir mycket enklare att söka fram t ex gamla WWWK-avsnittet i Podme-appen på mobilen och sen spegla till bilen. Var inte alls lika enkelt att hitta i Teslas inbyggda Spotify-app. Visst kunde man använda blåtand och lyssna från mobilen men det var inte lika bra som detta heller.

Att komforten och ljudnivån är på en annan planet är såklart en fin bonus.

Vad gäller Superchargers så kan jag ladda där i nödfall nu också. Men annars kör jag på BMW charging. Har ett laddkort i bilen som fungerar hos de flesta leverantörer. Smidigt och enkelt. På Ionity är det plug&charge så där är det ju exakt som med Tesla.
I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.
Zeeker blev testsegrare.
Summerat är IX3 är en mycket bra bil. Men kanske inte den revolutionerande bilen som BMW vill ge skenet av.

IX3 fick kritik för hög förbrukning (+ ca 40%) och i samma nivå som Zeeker.
Även bagageutrymmet och ljudnivån fick kritik.
Panoramic display, laddhastighet och chassit fick beröm.
Revolutionen är räckvidd och laddhastighet. Och sett ur BMW:s synvinkel även köregenskaperna som nu för första gången är jämförbara med en klassisk BMW.

Lustigt att förbrukningen drar iväg så mycket. Har den gjort det i andra tester också? 21" fälgar?
En del biltestare kollar på trippmätaren och hur mycket pressbilen förbrukat under några mil med dragrace och extremt aktiv körning. Lex CarWow.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:35
En fyrhjulsdriven Zeekr 7x med färg och dragkrok kostar 726 tkr. En nästan fullutrustad iX3 går på 840 tkr efter 2% rabatt. Ja det skiljer 124 tkr men jag tror nog den skillnaden består om 3 år. Dvs BMW:n får nästan garanterat ett mycket bättre andrahandsvärde procentuellt sett. Tror totalkostnaden för dessa båda blir väldigt lika varandra. Ja BMW:n blir aningen dyrare men kom igen. Kinesiskt eller BMW?
Vi har nog lite olika uppfattning om huruvida 124k/16% är att klassa som "aningen dyrare" (jämför jag mitt faktiska pris på iX3 med den offert jag samtidigt hade på 7x är det snarare 102k/14% diff men gör ingen skillnad för hur jag ser det) och visst, jag hoppas givetvis att min tysk håller priset bättre, men inte helt säker på att diffen kvarstår i kronor om 3 år och oavsett ska ju pengarna man ligger ute med finansieras (/ha en alternativintäkt).

ang. "men kom igen. Kinesiskt eller BMW?" - det var ju precis det jag sa, jag är glad att jag hade utrymme att välja BMW, min poäng var snarare att det kanske inte alla har och då har jag full förståelse för att man väljer 7x (eller Juniper) - vilket jag från mina provkörningar tycker båda är utmärkta bilar, även om jag tyckte iX3 var ännu bättre.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

BaronHellJug skrev: 30 apr 2026 13:12
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:35
En fyrhjulsdriven Zeekr 7x med färg och dragkrok kostar 726 tkr. En nästan fullutrustad iX3 går på 840 tkr efter 2% rabatt. Ja det skiljer 124 tkr men jag tror nog den skillnaden består om 3 år. Dvs BMW:n får nästan garanterat ett mycket bättre andrahandsvärde procentuellt sett. Tror totalkostnaden för dessa båda blir väldigt lika varandra. Ja BMW:n blir aningen dyrare men kom igen. Kinesiskt eller BMW?
Vi har nog lite olika uppfattning om huruvida 124k/16% är att klassa som "aningen dyrare" (jämför jag mitt faktiska pris på iX3 med den offert jag samtidigt hade på 7x är det snarare 102k/14% diff men gör ingen skillnad för hur jag ser det) och visst, jag hoppas givetvis att min tysk håller priset bättre, men inte helt säker på att diffen kvarstår i kronor om 3 år och oavsett ska ju pengarna man ligger ute med finansieras (/ha en alternativintäkt).

ang. "men kom igen. Kinesiskt eller BMW?" - det var ju precis det jag sa, jag är glad att jag hade utrymme att välja BMW, min poäng var snarare att det kanske inte alla har och då har jag full förståelse för att man väljer 7x (eller Juniper) - vilket jag från mina provkörningar tycker båda är utmärkta bilar, även om jag tyckte iX3 var ännu bättre.
Ca 15% kan mycket väl ätas upp av sämre andrahandsvärde. Dessutom är iX3 antagligen en bättre bil än Zeekern.

Folk har i alla tider betalat mer för en BMW än för en Volkswagen eller en Toyota eller liknande. Är konstigt att nu ställa krav på att BMW även ska konkurrera med priset. Jag tycker att man är tillräckligt nära för att göra valet väldigt lätt.

Har man verkligen inte råd med iX3 så ska man nog fundera på om man har råd med en Zeekr...
macky

Inlägg av macky »

bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 12:40
macky skrev: 30 apr 2026 12:33
Magnus71 skrev: 30 apr 2026 12:19
bmwixxdrive50 skrev: 30 apr 2026 11:15
tesla newbie skrev: 30 apr 2026 10:35

Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha en "vanlig" bil med lång räckvidd och snabb laddning så är alla märkena du räknade upp bra. Men Tesla är fortfarande bäst på fungerande mjukvara tycker jag. De har också lägst förbrukning. Jag hade stora förhoppningar på BMW:s nya mjukvara i neue klasse, men jag är tyvärr inte så imponerad.BMW iX3 har dock många andra styrkor som riktigt bra räckvidd och snabb laddning.
Så mycket mer drar inte iX3. Det är en högst marginell skillnad. Jag tycker vissa Tesla-ägare klamrar sig fast vid såna här detaljer lite för mycket.

Mjukvara hit och mjukvara dit. Jag körde Tesla Model S förr och saknar inget direkt. Gillade dog mode och på längre resor var det smidigt att se vilka matställen och övrig service som fanns nära superchargern. Men i övrigt saknar jag ingenting. I vardagen fungerar BMW:s mjukvara tillräckligt bra. Har mobilnyckel, bilen låser på walk away osv. Appen är helt ok, klarar det jag behöver göra.

Att kunna trycka på en knapp för att fälla ut dragkroken, fotvift för att öppna bakluckan, en bra HUD som visar navigation i synfältet och Android Auto tycker jag mer än kompenserar. Fördelen med Android Auto är att det blir mycket enklare att söka fram t ex gamla WWWK-avsnittet i Podme-appen på mobilen och sen spegla till bilen. Var inte alls lika enkelt att hitta i Teslas inbyggda Spotify-app. Visst kunde man använda blåtand och lyssna från mobilen men det var inte lika bra som detta heller.

Att komforten och ljudnivån är på en annan planet är såklart en fin bonus.

Vad gäller Superchargers så kan jag ladda där i nödfall nu också. Men annars kör jag på BMW charging. Har ett laddkort i bilen som fungerar hos de flesta leverantörer. Smidigt och enkelt. På Ionity är det plug&charge så där är det ju exakt som med Tesla.
I senaste Teknikens Värld testades IX3 mot Kia EV5 och Zeeker 7x.
Zeeker blev testsegrare.
Summerat är IX3 är en mycket bra bil. Men kanske inte den revolutionerande bilen som BMW vill ge skenet av.

IX3 fick kritik för hög förbrukning (+ ca 40%) och i samma nivå som Zeeker.
Även bagageutrymmet och ljudnivån fick kritik.
Panoramic display, laddhastighet och chassit fick beröm.
Revolutionen är ju att BMW nu är ikapp och i topp med sina elbilar. Inte att de skulle vara bättre på allt, så har det aldrig sett ut på ICE-sidan heller. Likaså gäller att Mercedes är i framkant med sina nya produkter och VAG har väldigt bra produkter också även om deras premiummärken behöver lyftas lite tekniskt. Ändå mals det på om hur hopplöst efter tysk bilindustri är, vilket inte är sant. Tyska bilar är dyrare och det har gällt på ICE-sidan och det lär fortsätta gälla på elbilssidan också. Detta utan att behöva vara bäst på allt.

Ja precis. Vore pris allt skulle Dacia vara världens största bilmärke.

Elbilar från BMW är egentligen inte dyrare än fossila alternativ från samma märke. Priserna på nya fossilbilar har sprungit iväg nåt oerhört de senaste åren. (Därav "bra" andrahandsvärde)

Håller inte med om att tidigare elbilar från BMW varit under par heller. Gamla iX3 är underskattad eftersom den inte kom som fyrhjulsdriven men det är en bra bil. I4 och i5 är trevliga bilar också, för att inte nämna gamla i3. Och såklart iX som jag själv har som är en otrolig kärra.
Under par nej men inte haft riktigt samma elbilsprestanda som andra dyra tyska märken, bortsett från iX. Sen har de också hållit lägre priser så pris/prestanda har varit bra. Man blev lite förvånad när i5 lanserades med låga 80 kWh någonting batteri beaktat tex A6. De är mer i toppen nu än de var tidigare med nya iX3 och i3 Bytt plats med audi/porsche kan man säga. Därför jag bytt trots 10-talet audis innan. Även om en iX1 smet in först.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tesla newbie skrev: 29 apr 2026 07:23
Baeckman skrev: 28 apr 2026 21:08
macky skrev: 28 apr 2026 20:21
Såg den. Men skönast på långresa var Q6 som dessutom lastade lika många kabinväskor i sportbackutförande som MY. Trots 800 liter mot 500. De tyckte även att Q6 var roligast att köra aktivt. MY bullrigast dessutom. Mycket subjektiva omdömen där.
Denna myt lever kvar än alltså. Det är inga 800 liter. Det är två olika mätmetoder som används. Tesla vägrar använda VDA liter som alla andra i europa. De anger enbart enligt den amerikanska SEA metoden. Jmf man ID.4s och Tesla Model Ys SEA siffror så har faktiskt ID.4 lite mer utrymme. För att sätta lite perspektiv på det hela.

Tyvärr letar detta felet sig in i videor och tester överallt och Tesla är nog överlyckliga över det. Jag skulle nästan kalla det bedrägeri...

Jag tog fram lite data om detta för ett bra tag sedan. Mer info finns i den här tråden; viewtopic.php?p=855120&hilit=vda#p855120
Tesla har egentligen inte så stort utrymme om man räknar på vanligt sätt, men vinner på den stora baljan under golvet och frunken. Men ska man köra till exempel en tvättmaskin så är nog iX3 bättre. Var lite imponerad när jag fick in en tvättmaskin på bredden i min förra X3:a utan att fälla sätet. Tveksamt om det hade gått i Model Y, då den har smalare bagageutrymme och karossen sluttar brant.
På TB:s klassiska "banana box test" blir det ett ordentligt underbetyg för iX3. Klart sämst i klassen.

23 bananlådor med fällt säte är 3 sämre än Model Y, trots iX3ans kantiga form. Det var förvånande tycker jag. Den ser ju stor ut utvändigt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Nicke Nyfiken skrev: 30 apr 2026 15:44
Såg den. Men skönast på långresa var Q6 som dessutom lastade lika många kabinväskor i sportbackutförande som MY. Trots 800 liter mot 500. De tyckte även att Q6 var roligast att köra aktivt. MY bullrigast dessutom. Mycket subjektiva omdömen där.
Denna myt lever kvar än alltså. Det är inga 800 liter. Det är två olika mätmetoder som används. Tesla vägrar använda VDA liter som alla andra i europa. De anger enbart enligt den amerikanska SEA metoden. Jmf man ID.4s och Tesla Model Ys SEA siffror så har faktiskt ID.4 lite mer utrymme. För att sätta lite perspektiv på det hela.

Tyvärr letar detta felet sig in i videor och tester överallt och Tesla är nog överlyckliga över det. Jag skulle nästan kalla det bedrägeri...

Jag tog fram lite data om detta för ett bra tag sedan. Mer info finns i den här tråden; viewtopic.php?p=855120&hilit=vda#p855120
Tesla har egentligen inte så stort utrymme om man räknar på vanligt sätt, men vinner på den stora baljan under golvet och frunken. Men ska man köra till exempel en tvättmaskin så är nog iX3 bättre. Var lite imponerad när jag fick in en tvättmaskin på bredden i min förra X3:a utan att fälla sätet. Tveksamt om det hade gått i Model Y, då den har smalare bagageutrymme och karossen sluttar brant.
På TB:s klassiska "banana box test" blir det ett ordentligt underbetyg för iX3. Klart sämst i klassen.

23 bananlådor med fällt säte är 3 sämre än Model Y, trots iX3ans kantiga form. Det var förvånande tycker jag. Den ser ju stor ut utvändigt.

Fan, jag som behöver en bil som får plats med 30 bananlådor🤷‍♂️
carlf

Inlägg av carlf »

Det kan man ju enkelt se när man öppnar bagaget att den är mindre än MY eller vissa andra. BMW har aldrig varit mycket för att optimera lastutrymmena.
Å andra sidan, har man inte barnvagn eller hundbur så räcker det ganska långt för de flesta.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
macky

Inlägg av macky »

carlf skrev: 30 apr 2026 16:16

Det kan man ju enkelt se när man öppnar bagaget att den är mindre än MY eller vissa andra. BMW har aldrig varit mycket för att optimera lastutrymmena.
Å andra sidan, har man inte barnvagn eller hundbur så räcker det ganska långt för de flesta.
Såg att Q6 låg rätt högt över och Q6 har mycket sämre plats i baksätet. Gissningsvis har BMW prioriterat baksäte lite framför bagage vilket passar mig utmärkt som har tonåringar.
carlf

Inlägg av carlf »

macky skrev: 30 apr 2026 16:32
carlf skrev: 30 apr 2026 16:16

Såg att Q6 låg rätt högt över och Q6 har mycket sämre plats i baksätet. Gissningsvis har BMW prioriterat baksäte lite framför bagage vilket passar mig utmärkt som har tonåringar.
Lite så. Jag har också långa barn och baksätet i iX3 är bra. Har åkt till Italien med tre kids och packgalen fru med en Audi Q4 så iX3 blir en rejäl uppgradering på alla plan.

Vill man optimera lastutrymmet köper man något annat. I princip alla SUVar i mellansegmentet är ordentliga kompromisser med såväl utrymme som effektivitet och körglädje.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)
Krasche

Inlägg av Krasche »

Björn nämner i videon att just utrymmen är iX3's akilleshäl. Det är inte så bra för kidsen där bak när han skjutsar till dagis, och att EV4's benutrymme kändes bättre.
Låter lite konstigt tycker jag, kan det verkligen stämma? Utan att ha suttit i en ix3 känns det som han är ute och cyklar.
Model Y RWD 2026
carlf

Inlägg av carlf »

Krasche skrev: 30 apr 2026 17:11
Björn nämner i videon att just utrymmen är iX3's akilleshäl. Det är inte så bra för kidsen där bak när han skjutsar till dagis, och att EV4's benutrymme kändes bättre.
Låter lite konstigt tycker jag, kan det verkligen stämma?
Nej det låter helt galet och det var en av de punkter där jag provade ordentligt att klämma in mig med mina fullvuxna tonåringar tre st i bredd. iX3 har minst lika bra utrymmen som Model Y, om inte bättre i axelbredd (en av få matnyttiga saker tomtarna i CarWow faktiskt påpekade). Den är större i baksätet än Q6 och såklart större än Id4, Q4 etc. Det man möjligen kan gnälla på är att mittplatsen är lite hårdare än i en del andra bilar. Ska man som långbent vuxen med benig stjärt åka långa resor så rekommenderar jag att man sitter på någon av de andra platserna…

Ev4 har jag inte provat men den är ju låg och man måste ju få knäna i hakan typ.
Model 3P 2025 (privat)
Model 3 LR 2020 (såld)